• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 69978
+
-

طلای تقلبی در بازار اردبیل

رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه طلافروشان استان: طلای با عیار پایین اغلب از جمهوری آذربایجان به اردبیل وارد می‌شود

بازار
طلای تقلبی در بازار اردبیل

بازار طلا بعد از التهابات گرانی در چند ماه اخیر با دغدغه جدی در ارتباط با ورود شبکه مویرگی طلاهای تقلبی زیر پوست این بازار روبه‌روست که به نظر می‌رسد آسیب جدی به اقتصاد مشتریان این بازار می‌زند. به گزارش ایسنا، به اذعان بسیاری از فروشندگان و صاحبان صنوف طلا در اردبیل، طلای ‌قاچاق بیشتر از مسیر ترکیه و دوبی وارد کشور می‌شود، اما طلای با عیار پایین اغلب از جمهوری آذربایجان به اردبیل وارد می‌شود و در بازار استان جولان می‌دهد.


طلای زیر 18 عیار تقلب است 

یکی از طلافروشان اردبیل با بیان این‌که طلای با عیار زیر 18 تقلب است و ما چند مورد خرید غافلگیرکننده را از سودجویان شاهد بودیم اظهار کرد: چندی پیش فروشند‌ه‌ای از یکی شهرهای همسایه طلایی را به ما تحویل داد که بعد از محک زدن مشخص شد تقلبی بوده و تنها با آب طلا روکاری شده است. 

«محمدتقی نیازمند» به حضور بازرسان استاندارد به صورت موردی در طول سال برای عیارسنجی طلاهای ارائه شده در بازار طلافروشان اشاره کرد و گفت: در کنار برخی طلاهای تقلبی که از سوی سودجویان عرضه می‌شود، آنچه ما را در کنار نوسانات بازار رنج می‌دهد نبود ثبات قیمت‌ها در بازار طلا و ارزش افزوده است که به واقع مشتریان ما را ناراضی می‌کند. 
 

تأیید وجود طلاهای تقلبی در بازار 

رئیس کمیسیون بازرسی و نظارت اتحادیه طلافروشان استان اردبیل بیان کرد: طلاهای تقلبی عمدتا از سایر شهرها به اردبیل منتقل می‌شود که ما به محض اطلاع از ورود طلاهای تقلبی اطلاعات را در اختیار اتحادیه و ماموران آگاهی قرار می‌دهیم تا نسبت به دستگیری متقلبان اقدام شود. 

«اشکان طالبی» افزود: گاهی شمش‌های تقلبی نیز که در حقیقت پلاتین و دیگر فلزات به کار گرفته شده با رویه طلا هستند وارد بازار می‌شود که به محض اطلاع به مسئولان امر گزارش می‌دهیم. انتظار داریم خانواده‌ها از خرید و فروش طلاهای با عیار پایین و پلاک‌های سبک وزن پرهیز کنند، چراکه در مرحله فروش با مشکلی جدی روبه‌رو می‌شوند. طالبی در مورد عرضه طلاها با عیار پایین به‌ویژه 14 عیار تاکید کرد: طلای استاندارد در ایران 18 عیار است، اما گاهی طلاهای قدیمی با عیار 14 از سوی مردم جمهوری آذربایجان عرضه می‌شودکه در این زمینه نیز اتحادیه نظارت دقیقی را انجام می‌دهد.
 

قاچاق طلاهای تقلبی از ترکیه و دوبی 

رئیس اتحادیه زرگران و طلافروشان استان اردبیل بیان کرد: اعضای اتحادیه متشکل از 5 عضو است که هر یک از اعضا غیر از وظایف دیگر طبق قانون نظام صنفی کمیسیون‌های تعریف شده اعم از کمیسیون بازرسی، فنی، حل اختلاف، رسیدگی به شکایات مردمی و کمیسیون آموزش فعالیت می‌کنند. 

طالبی ادامه داد: کمیسیون بازرسی وظیفه خطیری دارد که با 5 عضو اصلی و تعدادی کمیسیون فعالیت می‌کند. از وظایف آنها رصد محیط بازار و جلوگیری از فعالیت افرادی است که بدون مجوز و اطلاع اتحادیه در بازار مبادرت به عرضه طلا و جواهرات می‌کنند. وی گفت: اتحادیه در کنار بررسی طلاها در صورت نداشتن کارت حمل طلا آنها را به اداره آگاهی معرفی می‌کند و در صورت پایین بودن عیار طلاهای عرضه شده به بازرسی صمت و تعزیرات ارجاع می‌دهد. 

این مسئول با بیان این‌که اتحادیه برای ساماندهی بازار به لحاظ تقلبی بودن و عیار پایین، همه عرضه‌کنندگان دارای مجوز پخش طلا را موظف کرده‌اند که قبل از پخش به اتحادیه مراجعه کنند اظهار کرد: سعی می‌شود همه طلاها در کنار بررسی عیار از عرضه و ورود به چرخه فروش آنها ممانعت شود و افراد متخلف به مراجع ذی‌صلاح معرفی ‌شوند.

طالبی به فعالیت گشت مشترک بازرسی و نظارت صمت و استاندارد همراه با بازرسی اتحادیه به صورت گشت‌های مشترک ماهانه اشاره کرد و گفت: ضمن بازرسی از ویترین‌ها نمونه‌برداری‌ها نیز انجام می‌شود که در سایه این مراقبت‌ها باید گفت، ساخت طلاهای کم عیار و قاچاق در اردبیل نزدیک به صفر است. 

طلاهای با عیارهای پایین پیش از این از چند استان به اردبیل وارد می‌شد که به همت اتحادیه‌های آن استان‌ها و بازرسی اتحادیه اردبیل از عرضه آنها جلوگیری به عمل آمد.طالبی از شهروندان خواست تا مواظب کلاهبرداری عده‌ای از متخلفان در فضای مجازی باشند و از خرید طلای بدون فاکتور خودداری کنند و در صورت مشاهده با اتحادیه همکاری و هماهنگی داشته باشند. 
 

تعیین عیار مصنوعات طلا، وظیفه استاندارد

مدیر ‌کل استاندارد استان اردبیل هم بیان کرد: در بحث مصنوعات طلا وظیفه ما تعیین عیار مصنوعات طلاست که به عیار 750 یا همان 18 عیار به شکل خالص انجام می‌شود.«هاشم علایی» افزود: زمانی که یک کارگاه تولیدی قصد فعالیت در این حوزه را دارد، ضمن استعلام از اماکن و خود اتحادیه باید اخذ کد استاندارد را از اداره کل استاندارد دریافت کند. تا زمانی که صاحبان این کارگا‌ه‌ها نسبت به اخذ کد استاندارد اقدام نکنند فعالیت‌های آنها قانونی نیست و قطعا نظارت ما بر کارگاه‌ها منوط به اخذ این کد است.

این مسئول بیان کرد: سالانه 3 تا 4 بار نمونه‌برداری آن هم به روش تصادفی انجام می‌شود تا در آزمایشگاه انگ فلزات و به روش کوپولاسیون طلای با عیار 750 با همان 18 انتخاب و مورد تأیید قرار گیرد. ما برای برخی از کارگاه‌ها اقدام به صدور پروانه کاربرد و علامت استاندارد به شکل تشویقی می‌کنیم تا همچون عسل این کارگاه‌ها از نشان استاندارد بهره‌مند شوند و بتوانند محصولات خود را عرضه کنند.

وی با بیان این‌که حدود 7 واحد و کارگاه تاکنون در اردبیل از این استاندارد تشویقی استقبال کرده و با کد D به عنوان شناسه اردبیل محصولات خود را تولید و عرضه می‌کنند گفت: این سازندگان موظف هستند طلاهای خود را با کد اردبیل که در روی طلا حک می‌شود وارد بازار کرده و در صورت عرضه با این مشخصات محصول خود را به صورت مطمئن عرضه کنند.

علایی هرگونه برخورد با متخلفان احتمالی را در این زمینه منوط به اطلاع و آگاهی و گزارش مردمی از سوی انجمن و اتحادیه طلافروشان اعلام کرد و افزود: ما تنها تعیین عیار محصولات را داریم و اگر طلای با ارزش کمتر به بازار عرضه شود هرگونه برخورد از طریق اتحادیه و مجموعه قضایی و انتظامی اتفاق بیفتد.

این خبر را به اشتراک بگذارید