• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 69936
+
-

حجم آب سدهای آذربایجان‌غربی افزایش یافت

آب
حجم آب سدهای آذربایجان‌غربی افزایش یافت

حجم آب پشت سدهای آذربایجان ‌غربی در حال حاضر به یک میلیارد و ۳۶۸ میلیون متر مکعب رسیده که ۷۱ میلیون متر مکعب بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌ غربی در گفت‌وگو با فارس با اعلام این خبر گفت: در زمان مشابه سال گذشته حجم آب پشت سدهای استان به یک میلیارد و ۲۹۷ میلیون متر مکعب می‌رسید که امسال 5 درصد بیشتر است.

«کیومرث دانشجو» افزود: ۷۸ درصد آب پشت سدهای آذربایجان غربی مربوط به 4 سد مهاباد، شهید کاظمی بوکان، شهرچای ارومیه و آغ‌چای چایپاره است و ۲۲ درصد بقیه در ۹ سد بزرگ و کوچک دیگر پراکنده است.وی بیان کرد: سد شهید کاظمی بوکان که پرحجم‌ترین سد آذربایجان ‌غربی به شمار می‌رود، در حال حاضر با وجود رهاسازی قابل‌توجه آب به سمت دریاچه ارومیه، ۵۴۷ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد و شهرچای ارومیه نیز با ۲۰۶ میلیون متر مکعب در رده بعدی است.

دانشجو ادامه داد: سد آغ‌چای چایپاره نیز که جزء سدهای مهم استان به شمار می‌رود، ۱۸۶ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد. ذخیره پشت سدهای بوکان و شهرچای به ترتیب ۵۶ و ۵۴ میلیون متر مکعب افزایش یافته است، اما شاهد کاهش ۱۳ میلیون متر مکعبی آب پشت سد آغ چای نسبت به سال گذشته هستیم. وی بیان کرد: در سد مهاباد نیز ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده که ۲ میلیون متر مکعب کمتر از سال گذشته است.

در حال حاضر ۳۳ میلیون متر مکعب آب در سد حسنلوی نقده، ۳۴ میلیون متر مکعب در سد ساروق تکاب، ۶۱ میلیون متر مکعب در سد زولای سلماس، ۹ میلیون متر مکعب در سد دریک سلماس و ۵۷ میلیون متر مکعب در سد سیلوه پیرانشهر ذخیره شده است. همچنین در سدهای ماکو، شهید قنبری ماکو، ارس ۲ پلدشت و قیقاج به ترتیب ۸۷، ۱۲، 3/3 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید