• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 69930
+
-

چشم کرمان به آب صفارود

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان: هنوز مجوزی برای ساخت سد صفارود صادر نشده و باید منتظر تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور باشیم

منابع
چشم کرمان به آب صفارود

طرح انتقال آب از سد صفارود به کرمان این روزها به‌ویژه در جنوب استان کرمان بسیار مورد بحث است، از یک سو برخی فعالان محیط زیستی و مردم این منطقه مخالف این طرح هستند و از سوی دیگر مسئولان استانی تنها راه نجات تشنگی کرمان را همین راه می‎دانند. 

به گزارش ایسنا، طرح آب‌رسانی به شهر کرمان از سد صفارود که از سال 94 برای انتقال آب به میزان 2 متر مکعب بر ثانیه و ظرفیت‌سازی برای انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی ایران توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا آغاز شد، این روزها با دستور دادستانی کرمان متوقف شده است. 

در همین زمینه استاندار کرمان در جلسه 13 تیرماه سال جاری درباره پروژه‌های قرارگاه خاتم‌الانبیای کرمان و پروژه انتقال آب از سد صفارود و وضعیت آب شرب شهر کرمان گفته بود: «پروژه تامین آب شهر کرمان از سد صفارود حدود 50 درصد اجرا شده و حدود 600 میلیارد تومان نیز تاکنون برای این پروژه هزینه شده است که برای تامین مالی این پروژه از محل اعتبارات دولتی غیرممکن بود؛ بنابراین در سال 96 با حضور مدیران بانک‌های کشور مقرر شد 10 بانک به میزان یک‌هزار میلیارد تومان از محل ماده 56 برای اتمام این پروژه تامین اعتبار کنند که در نهایت این قرارداد در سال 97 به امضای مدیران بانک‌ها، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت نیرو رسید؛ اما به دلیل اعلام دادستانی استان بانک‌ها در پرداخت این اعتبار تعلل کرده‌اند.» 

«محمد‌جواد فدایی» تهدید علیه بهداشت عمومی، مشکلات محیط زیست، تضییع اموال عمومی و عدم رعایت قوانین حکومتی را دلایل توقف این پروژه توسط دادستانی استان عنوان کرده بود. 

یک فعال محیط زیست با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو می‌گوید: موضوع انتقال آب در دنیا دیگر منسوخ شده است؛ زیرا انتقال بین‌حوضه‌ای باعث تغییرات اقلیم و نابودی اکوسیستم می‌شود. رودخانه آب شیرینی که هزاران سال در یک مسیر جاری است، اکوسیستم خاصی ایجاد کرده و تغییر مسیر آن سبب بروز تغییرات اکوسیستمی در بالادست آن خواهد شد. 
«مهران عسکرپور» که دانشجوی دکترای محیط زیست هم است، می‌افزاید: تونل انتقال آب باعث می‌شود آب‌های زیرزمینی به یکدیگر متصل شوند که همین امر باعث شوری آب‌ها و همچنین افزایش فلزات سنگین معادن داخل آب خواهد شد. ضمن آن‌که سبب خشک شدن درختان و نابودی حیوانات نیز می‌شود. 

وی تاکید کرد: برخی مدیران اذعان می‌کنند شهر کرمان آب ندارد، اما باید بدانند شهر کرمان یک شهر فروچاله‌ای است که کوهستان‌های سیرچ و هزار آن را محاصره کرده‌اند. همیشه کوه سیرچ برف دارد و می‌توان از آب‌های زیرزمینی این مناطق برای تامین آب این شهر استفاده کرد. 

این فعال محیط زیست اعلام کرد: اگر مردم شهر کرمان مشکل آب دارند ما جنوبی‌ها حاضریم این آب را در بطری کنیم و برای مردم کرمان بیاوریم. مردم ما از گذشته مردم کریم و با بذل و بخششی بوده‌اند، اما حرف ما این است که این کار باید بر اساس کار کارشناسی انجام شود. 


کارشناسان تبعات انتقال آب را بررسی کنند

سرپرست فرمانداری جیرفت نیز در خصوص برخی صحبت‌های مطرح‌شده مبنی بر موافقت یا عدم موافقت تلویحی فرمانداری جیرفت با طرح انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود می‌گوید: من معتقدم طرح انتقال آب پروژه عظیمی است که باید کارشناسان در مورد آن نظر دهند. 

 «ابوذر عطاپور» ادامه می‌دهد: کارشناسان باید نظر خود را درباره تبعات انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود اعلام کنند. من کارشناس آب نیستم که بخواهم اظهار نظری کنم و بنابراین دستگاه‌های متولی باید اذعان کنند این پروژه تبعات زیست‌محیطی دارد یا خیر. 

سرپرست فرمانداری جیرفت تاکید می‌کند: من در جایگاهی نیستم که بخواهم موافقت یا مخالفت کنم، زیرا این یک پروژه عظیم و در حال اجراست. اما برخی مخالف و برخی موافق این طرح هستند. کارشناسانی که این طرح را کارشناسی کرده‌اند باید بیایند و از این طرح دفاع کنند. 

وی در خصوص وضعیت هلیل‌رود می‌گوید: این رود سال‌هاست آب ندارد، اما بارندگی‌های امسال تاثیر خوبی روی این رودخانه داشته است. 


منتظر تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست 

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز با اشاره به این‌که سد صفارود برای تامین آب شرب شهر کرمان و رابر در حال احداث است، می‌گوید: در گذشته قرار بود مجوز ارزیابی سد صفارود گرفته شود، اما به دلیل آن‌که عملیات اجرایی آن آغاز شده بود، از دستور کار خارج شد. اکنون با توجه به پیشرفت 80 درصدی احداث ساخت سد صفارود، اخذ مجوز این سد در دستور کار محیط زیست قرار گرفته و در حال بررسی است. 

 «مرجان شاکری» با بیان این مطلب که هنوز مجوزی برای سد صفارود صادر نشده، در پاسخ به این سؤال که آیا مجوز این پروژه صادر خواهد شد؟ می‌گوید: در حال حاضر کارهای دریافت مجوز آن در دست انجام است و باید منتظر تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور باشیم. 


هیچ راهی به جز انتقال آب وجود ندارد

مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان (در چند روز گذشته طی مراسمی علی رشیدی، به عنوان مدیر عامل جدید شرکت آب منطقه‌ای کرمان، معرفی و از خدمات ابراهیم علیزاده، مدیر عامل سابق شرکت آب منطقه‌ای کرمان، تجلیل شد) می‌گوید: دادستانی یک‌سری ابهامات در خصوص اجرای این طرح دارد که باید این ابهامات برطرف شود؛ ضمن آن‌که به دلیل تبعات اجتماعی این پروژه فعلاً متوقف است. 

 «ابراهیم علیزاده» با بیان این مطلب که مردم مانع این کار هستند، ادامه می‌دهد: تاکنون 16 کیلومتر از 38 کیلومتر تونل انتقال آب اجرایی شده است که حدود 300 میلیارد تومان فقط برای حفر تونل هزینه شده است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال عدم موافقت با ادامه اجرای این پروژه وجود دارد؟ می‌گوید: امیدواریم شبهات برطرف و این پروژه اجرا شود؛ در غیر این صورت شهر کرمان از لحاظ آبی به شدت دچار مشکل خواهد شد. 

علیزاده در خصوص اظهارات برخی مبنی بر این که می‌توان آب شرب کرمان را از مناطق جوپار و ماهان تامین کرد نیز می‌افزاید: چنین چیزی امکان ندارد و تنها راه تامین آب شرب شهر کرمان انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود است و هیچ راه دیگری وجود ندارد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :