• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 69927
+
-

الزام کارت‌خوان برای مشاغل پزشکی

الزام کارت‌خوان برای مشاغل پزشکی

مدیر کل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که صاحبان حرفه‌ها و مشاغل پزشکی تا ۲۳ مرداد ماه مهلت دارند در نظام سامانه فروش و استفاده از پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان بانکی) ثبت‌نام کنند گفت: نصب پایانه فروشگاهی بخش درمان شفافیت مالیاتی به دنبال دارد.

 به گزارش ایرنا، «محمدعلی غفاری» بیان کرد: همه صاحبان حرفه و مشاغل یادشده مکلفند برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) با مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی الکترونیکی https: //tax. gov. ir اقدام به ثبت مشخصات دستگاه کارت‌خوان خود کنند. وی تصریح کرد: مودیان در صورت بروز هر گونه مشکل و یا به منظور رفع ابهام با سامانه پاسخگویی سازمان امور مالیاتی کشور با شماره ۱۵۲۶ تماس بگیرند. 

به موجب بند «ی» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم صاحبان حرفه‌ها و مشاغل پزشکی، مکلفند در چهارچوب آیین‌نامه تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم اقدام به نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از سال ۱۳۹۸ کنند. 

مالیات علی‌الحساب این بند شامل پرداخت‌هایی که به عنوان درآمد حقوق و کارانه پرداخت و مالیات آن کسر می‌شود نخواهد بود. این مقررات صرفاً ناظر بر حق‌الزحمه یا حق‌العمل پزشکی پزشکان است و سایر شاغلان حرفه‌های پزشکی از جمله داروسازی و علوم آزمایشگاهی مشمول حکم این بند نخواهند بود. 

درآمد پزشکانی که با مراکز درمانی دارای رابطه استخدامی‌اند و مشمول مقررات فصل مالیات بر درآمد حقوق هستند از شمول مقررات این دستورالعمل خارج است. ملاک اعمال این مقررات پرداخت وجه به پزشکان است و بنابراین در صورت پرداخت وجه حق‌الزحمه یا حق‌العمل پزشکان به صورت علی‌الحساب فارغ از دریافت مبالغ آن از بیمه‌ها، پرداختی مذکور مشمول مقررات این دستورالعمل خواهد بود. بر اساس آمار ظرفیت مالیات‌ستانی مشاغل پزشکی در طول یک سال ۷۰۰ میلیارد تومان است. 

از این میزان پزشکان تنها ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان یعنی ۲۰ تا ۲۵ درصد مالیات را پرداخت می‌کنند. استفاده نکردن بسیاری از مطب‌های پزشکی از دستگاه کارت‌خوان که برای شناسایی نشدن درآمدهای آنها و نپرداختن مالیات انجام می‌شود، در یکی-دو سال اخیر به یکی از موضوعات مطرح در بین افکار عمومی تبدیل شده است. 

این موضوع باعث شده که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای پزشکان را به نصب پایانه‌های فروشگاهی و کسر ۱۰ درصد از حق‌الزحمه آنها از سوی مراکز درمانی به‌ عنوان مالیات الزام کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید