• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 69922
+
-

سفره‌خانه‌داران مشهد؛ خواستار صدور مجوز برای فعالیت گروه‌های موسیقی

خبرخوان
سفره‌خانه‌داران مشهد؛ خواستار صدور مجوز برای فعالیت گروه‌های موسیقی

سفره‌خانه‌داران مشهد خواستار صدور مجوز برای فعالیت گروه‌های موسیقی سنتی هستند. به گزارش ایرنا رئیس اتحادیه صنف سفره‌خانه‌داران سنتی مشهد گفت: این شهر سالانه ۳۰ میلیون زائر دارد و حضور گروه‌های موسیقی سنتی و مقامی خراسان در سفره‌خانه‌ها، اقتصاد گردشگری این شهر را تقویت می‌کند. «ابوالفضل دهستانی» افزود: سفره‌خانه‌ها ظرفیت مهم گردشگری به شمار می‌روند و هر کدام با توجه به معماری و ساختارشان به تنهایی موزه‌ای برای معرفی جاذبه‌ها و قابلیت‌های فرهنگی هر شهر و منطقه هستند. وی اظهار کرد: در سفره‌خانه‌ها می‌توان در کنار عرضه غذاهای سنتی، موسیقی مقامی خراسان را که ریشه عمیق در فرهنگ و هنر این سرزمین دارد، توسط هنرمندان بنام این حوزه به صورت زنده اجرا کرد که هم فضا را برای گردشگران دلچسب و هم به اقتصاد هنر کمک می‌کند. 

دهستانی گفت: برخی نوازندگان سازهای محلی در کوچه و خیابان شهر مشهد تکنوازی می‌کنند. می‌توان با جذب و آموزش، آنان را به عنوان هنرمندان موسیقی سنتی یا محلی در سفره‌خانه‌ها به کار گرفت. این مسئول افزود: این نهاد به دنبال عرضه غذاهای سنتی استان‌های مختلف در سفره‌خانه‌های این شهر است تا بتواند نیاز زائرانی که از استان‌های دیگر به مشهد سفر می‌کنند، تامین کند. در این راستا با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی کلاس‌های آموزش آشپزی سنتی با مربیگری آشپزهای حرفه‌ای در سفره‌خانه‌های مشهد راه‌اندازی می‌شود تا بتوان متقاضیان راه‌اندازی سفره‌خانه‌ها را توانمند کرد. معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این‌باره گفت: اجرای موسیقی سنتی در سفره‌خانه‌ها نیازمند ضوابط و آیین‌نامه‌های خاص است. 

«محمدرضا محمدی» افزود: در این راستا آیین‌نامه‌ای برای اجرای موسیقی در سالن‌های غذاخوری، سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها از سوی وزارتخانه ابلاغ شده است. وی اظهار کرد: از آنجا که شرایط استان‌ها با یکدیگر متفاوت است، طبق آیین‌نامه باید کارگروه‌های استانی نحوه برگزاری موسیقی سنتی و چگونگی نظارت بر آن را با توجه به شرایط استان خود بررسی و نتایج را به وزارتخانه اعلام کنند. محمدی گفت: در صورتی که بررسی‌های کارگروه‌های استانی در کارگروه اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص و به تصویب نهایی برسد، آیین‌نامه نهایی برای اجرای موسیقی سنتی در سالن‌های غذاخوری، سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها صادر می‌شود. این مسئول افزود: کارگروه استانی در این ارتباط به زودی در مشهد تشکیل می‌شود و نتایج آن به کارگروه اصلی در وزارتخانه ارسال خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید