• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 69906
+
-

پوشش سنتی هرمزگانی‌ها احیا می‌شود

استاندار: با ایجاد زنجیره‌ای از تولید و عرضه پوشش‌های محلی علاوه بر رونق بازارهای داخلی و خارجی، اشتغال نیز افزایش خواهد یافت

فرهنگ
پوشش سنتی هرمزگانی‌ها احیا می‌شود

 ایران یکی از کشورهایی است که به علت تنوع قومیتی لباس‌های خاص زیادی در آن وجود دارد که هر کدام معرف محل و فرهنگ قوم خاصی است. 

اقوام ایرانی با هر زبان، قومیت و مشخصه فرهنگی در هر منطقه‌ای از کشور پوشش‌های ویژه و منحصر به فردی دارند. از شناخته‌ترین پوشش‌ها می‌توان به مناطق ترک، لر، کرد، بلوچ، بختیاری، ترکمن، قشقایی، گیلک، عرب و بندری اشاره کرد. 


لباس محلی هرمزگان

به گزارش ایرنا، یک کارشناس طراح دوخت در این‌باره اظهار کرد: لباس محلی هرمزگان به گفته برخی محققان شباهتی به لباس‌های هندی و عربی دارد و این شباهت بیشتر مربوط به زری‌دوزی و مشابهت زیورآلات این منطقه با کشور هندوستان یا طرح لباس بندری با لباس مردم امارات است.
 
«زهرا سالاری» که با لباس محلی هرمزگان رفت و آمد می‌کند، افزود: قدمت لباس بندری، از تاریخ به وجود آمدن امارات بیشتر است و گمان می‌رود رفت‌ و آمد بازرگانان و تاجران عرب، هندی و ایرانی به این مناطق باعث تاثیرپذیری از این فرهنگ‌ها شده ‌است. 


پوشش زنان

پوشش زنان و مردان هرمزگانی، هنری است که با وجود گذشت زمان و شاید به خاطر استفاده از آن، خیلی رنگ و بوی کهنگی به خود نگرفته است. 

این طراح دوخت بیان کرد: لباس بندری از نظر نقش، طرح و رنگ، زیبایی خاصی دارد. در شلوار و پیراهن‌های بندری زنانه، اغلب رنگ‌های روشن آبی، بنفش، صورتی و سبز به‌ کار می‌رود. 

به گفته وی پیراهن زنان هرمزگانی به صورت بلند تا مچ پا یا کوتاه تا رو یا زیر زانو است که بسته به هر شهر و روستا یا منطقه‌ای متفاوت است. پیراهن‌ها نیز بیشتر به شکل کَندوره، گون، اشکم، نشته، آستین فراح، کِلوش، عجمی، چینی، گشاد، عربی و ساده شلالی هستند. 

سالاری ادامه داد: چادر بندری زنان هرمزگانی در رنگ‌های قهوه‌ای، خردلی و خاکستری که از کشورهای عربی، هند و پاکستان وارد ایران می‌شود یکی از زیباترین چادرها در سراسر کشور است. 

وی افزود: برقع (برقه یا برقعه) نیز جزو پوشاک بانوان هرمزگانی است که علاوه بر جنبه تزئینی، کاربرد نیز دارد و نوعی حجاب محسوب می‌شود. اغلب زنان قشم، بندرلنگه، جاسک و بندرعباس از آن استفاده می‌کنند و در مناطقی مانند رودان، حاجی‌آباد و بستک کمتر دیده می‌شود. 


پوشش مردان 

«محمد خطیبی‌زاده»، نویسنده هرمزگانی، در کتاب «پوشش مردم هرمزگان» درباره پوشش مردان آورده است: «مردان هرمزگانی بیشتر از لباس بلند که در قدیم در بندرعباس به آن «کندوره» می‌گفتند، استفاده می‌کردند. این لباس را از چند نوع پارچه نازک و ضخیم می‌دوختند و در آن دوره سعی می‌کردند از نظر پوشش، خود را همیشه با لباس بلند و تمیز که شایسته باشد، بپوشانند. پوشش مردان بندری شامل کُلاه، لُنگ، دستمال، زیرپیراهن، پی‌جامه، کُت، پیراهن، قبا، دگله، پالتو، ژاکت، کنجو، شال گردن، سُواس، گیوه، ملکی، جوتی، ماشین، کپکاپ نعلین و انواع کفش‌های مدل جدید است.» 


پوشش رنگین‌کمانی مردم هرمزگان

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این‌باره گفت: راز چشم‌نوازی لباس محلی و سنتی هرمزگان را باید در کاربرد هنری رنگ‌های آن جست‌وجو کرد که به شکل رنگین‌کمان خودنمایی می‌کند. 

«همایون امیرزاده» در رویداد دهمین سالگرد تأسیس انجمن طراحان مد و لباس هرمزگان که اخیراً برگزار شد، افزود: پوشش در هرمزگان فقط تن‌پوش نبوده و از حجاب گرفته تا زیورآلات جزو جدایی‌ناپذیر آن محسوب می‌شود. طرح، رنگ، بافت و تزئین از نظر فرم و مستوری، پوشش محلی این استان را نسبت به گونه‌های مشابه متمایز کرده است. 

این مسئول فرهنگی اضافه کرد: لباس هرمزگان به عنوان نمادی از هویت فرهنگی از گذشته تاکنون از فرهنگ و سبک زندگی مردمان این استان صیانت کرده است. 


کاربرد پوشش محلی

رئیس روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کاربردی شدن استفاده از لباس اقوام و تلفیق ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای از اولویت‌های این وزارتخانه است. 

امیرزاده اظهار کرد: تاکنون ۲ منطقه یکی در گلستان و دیگری منطقه مکران با توجه به غنای فرهنگی در حوزه لباس، توانستند در سطح ملی مطرح شوند. هرمزگان به خوبی از این قابلیت بهره‌مند است. 

وی افزود: توسعه طراحی و تولید ملحقات لباس می‌تواند هرمزگان را به قطب این فعالیت در کشور تبدیل کند. هم‌افزایی و تعامل رقابت‌های حرفه‌ای صنفی از مهم‌ترین اقدام‌های قابل انجام است؛ همچنین طراحی و مد و لباس در هرمزگان بالاترین ظرفیت توسعه مشاغل خانگی را دارد که می‌توان با جذب اعتبارهای لازم این بخش را رونق داد. 

این مسئول فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مردان هرمزگان دارای لباس سنتی خاصی برای مواقع و موقعیت‌های مختلف بودند که انتظار می‌رود مورد توجه طراحان لباس قرار گیرد. 


برگزاری نمایشگاه لباس‌های محلی

 «فریدون همتی»، استاندار هرمزگان، گفت: برپایی نمایشگاه لباس‌های سنتی و محلی می‌تواند گام مهمی برای معرفی و عرضه این نوع لباس‌ها به سایر مناطق و خارج از کشور باشد. 

وی افزود: می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب، زنجیره‌ای از تولید و ارائه پوشش بومی و سنتی زنان هرمزگانی از شرق تا غرب این استان را در بازارهای داخلی و خارجی ایجاد کرد که اشتغال‌زایی خوبی نیز در پی خواهد داشت. 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز در این باره گفت: مردان در کنار زنان این استان از قدیم دارای تن‌پوش خاصی بودند و برای مهمانی یا کار از پوشش مخصوص همان موقعیت استفاده می‌کردند. این موضوع باید مورد توجه طراحان لباس قرارگیرد تا شاهد پوشش سنتی مردان در کنار زنان هرمزگان باشیم. 

 «رضا کمالی‌زرکانی» اضافه کرد: لباس دارای تاریخچه و فلسفه‌ای است که در گذر زمان شکل گرفته و باید آن را امتداد بخشید و با ابتکار و نوآوری بر اعتلای آن افزود. 

وی بیان کرد: با توجه به اینکه طی چند ده سال شاهد تغییر فرم لباس‌های محلی از سوی مادران و مادربزرگ‌های خود بوده‌ایم، ما نیز باید دست به ابتکار، نوآوری و ایده‌پردازی بزنیم. 


توسعه مشاغل خانگی

«آزاده آریانا»، مؤسس و مدیرعامل انجمن طراحان مد و لباس هرمزگان، گفت: لباس و پوشش هرمزگانی بسیار زیباست و می‌توان گفت زیباترین و پوشیده‌ترین لباس بومی در اقوام ایرانی است که متأسفانه با ورود مد دچار تحریف شده است. وی بیان کرد: می‌توان با استفاده از نوارهای زری‌دوزی‌شده در فرم اداری، لباس اداری شیکی از این لباس محلی تهیه کنیم. این اقدام علاوه بر گسترش اشتغال‌زایی، صادرات آن را نیز ممکن می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید