• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 69892
+
-

قصه‌گویان 6 استان به شیراز می‌آیند

اخبار فارس
قصه‌گویان 6 استان به شیراز می‌آیند

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس اعلام کرد: مرحله استانی و منطقه‌ای بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با حضور ۶ استان به میزبانی شیراز برگزار می‌شود. به گزارش مهر، «زهرا افتخاری» با بیان این‌که قصه‌گویی قدمتی به اندازه بشر دارد افزود: قصه‌گویی با زندگی، فرهنگ و آدام و رسوم ایرانی‌ها عجین شده است. 

وی با تصریح این‌که کانون پرورش فکری جشنواره در 2 بخش کتابخانه‌ای و استانی در بخش‌های دختران و پسران و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و مادران و پدران در مورد مفاهیم دوستی، صبر، عشق و امید برگزار می‌شود بیان کرد: امسال بنا به ضرورت، قصه‌گویی با شعار «آینده ساختنی است» جشنواره برگزار می‌شود. به گفته افتخاری، جشنواره قصه‌گویی در بخش کتابخانه‌ای و استانی میزبان ۶ استان است تا جلوه‌های خوبی از قصه‌گویی عیان شود. 

وی با اعلام این‌که فراخوان جشنواره فوق از ۱۰ تیرماه منتشر شد اعلام کرد: سپس رابطین قصه‌گویی به ستاد معرفی شدند و در یک ماه گذشته تمهیدات قصه‌گویی انجام گرفت. بیشتر تلاش ما در کنار جشنواره، برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی برای مربیان و شرکت‌کنندگان است. 

افتخاری در ادامه افزود: از اساتید تئاتر دعوت کردیم تا از متون قدیمی ایرانی - اسلامی استفاده کنند. مدیر کل کانون پرورش فکری فارس با بیان این‌که زمان برگزاری جشنواره شهریورماه امسال است ادامه داد: تعداد قصه‌گویان 90 ثانیه‌ای به ۳۰۰ نفر رسیده است. وی هدف این جشنواره را توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی در کشور عنوان کرد و گفت: برای ایجاد زمینه‌ای جهت انتقال تجربیات، دانش نظری قصه‌ها را با استفاده از صاحب‌نظران افزایش می‌دهیم. 

مدیر اجرایی منطقه ۳ جشنواره قصه‌گویی با تصریح این‌که رویکرد این جشنواره احیای سنت قصه‌گویی در اقشار مردم است افزود: سال گذشته قصه‌گویان در بازار وکیل، ایستگاه‌های مترو و مکان‌های عمومی میان مردم قصه‌گویی کردند. بنابراین، امسال هم با روش علمی در قصه‌گویی گام برمی‌داریم. وی با اعلام این‌که هدف مهم‌تر مشارکت مردمی در ترویج فرهنگ قصه‌گویی است اضافه کرد: محور موضوعی جشنواره بیست و دوم «قصه زندگی من» است افزود: علاقه‌مندان می‌توانند در قالب خاطراتی که در طول زندگی پیش آمده آن را به عنوان یک قصه آموزنده به مردم ارائه دهند. 

افتخاری دیگر بخش این رویداد فرهنگی را قصه‌گویی صحنه‌ای در قالب قصه‌گویی کلاسیک (سنتی) و قصه‌گویی مدرن (نوآورانه) اعلام کرد و گفت: مهلت ارسال به این بخش تا ۱۷ شهریورماه است. وی به بخش قصه 90 ثانیه‌ (فیلم) اشاره کرد و گفت: مهلت ارسال به این بخش نیز تا ۱۰ مهرماه با شعار «قصه زندگی من» بیان روایتی از شیرینی‌ها، تلخی‌ها و پندهای زندگی است. 

مدیر کل کانون پرورش فکری فارس با بیان این‌که در بخش بین‌المللی نفرات برتر جشنواره قصه‌گویی و قصه گویان حرفه‌ای تا ۱۷ شهریور ماه مهلت ارسال آثار دارند اعلام کرد: نوشتن مقاله‌های علمی شامل ۴ بخش است که در کنار این جشنواره برگزار می‌شود. وی یادآوری کرد که برای ارسال آثار و بارگزاری فیلم در سایت جشنواره مراجعه شود. 

افتخاری با تصریح این‌که علاقه‌مندان می‌توانند غیر از بخش ۹۰ ثانیه، فیلم از قصه‌گویی بگیرند و در سایت بارگزاری کنند یا به صورت سی‌دی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند ادامه داد: قصه‌گویانی که از شیوه‌های نوآورانه استفاده می‌کنند می‌توانند از ابزار بهره بگیرند تا فضاسازی کنند که این دارای امتیاز خاص است. 

دبیر جشنواره قصه‌گویی در منطقه ۳ کشور افزود: یک نکته اضافه‌شده به جشنواره این است که گروه نوجوانان داوران از بین آنان انتخاب می‌شوند و در گروه دختران و پسران از نوجوانانی استفاده می‌کنیم که توانمندی داشته باشند. وی اضافه کرد: در بخش نوجوانان کسانی که در دوره گذشته خوش درخشیدند به عنوان داور انتخاب می‌شوند. وقتی مرحله منطقه‌ای انجام می‌شود استان فارس ۵ قصه‌گو باید معرفی کند تا در بخش منطقه‌ای به رقابت بپردازند و در مرحله نهایی به میزبانی تهران در شب یلدا با حضور داوران و شرکت‌کنندگان بین‌المللی برگزار می‌شود و منتخبین معرفی می‌شوند. 

مدیر کل کانون پرورش فکری فارس در عین حال افزود: جشن‌هایی هم در فرایند جشنواره داریم که در کتابخانه‌ها و استان برگزار می‌شود. در ادامه، قائم‌مقام جشنواره قصه‌گویی فارس گفت: بر این باور هستیم که آینده چیزی نیست که بخواهیم با آن مواجه شویم، بلکه باید آن را ساخت. 

«سعیدرضا کامرانی» افزود: برای این‌که آینده را بسازیم باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم. برای هر فعالیت باید بستر فرهنگی آن فراهم شود و بدون توجه به مسائل فرهنگی راه به جایی نخواهیم برد. وی با بیان این‌که در حوزه فرهنگ انتظارات با امکانات همخوانی ندارد بیان کرد: قصه و قصه‌گویی به عنوان یکی از ابزارهای فاخر در رشد و تعالی نوجوانان نقش سازنده‌ای دارد.  کامرانی اضافه کرد: قصه‌گویی موجب رشد هیجانی، عاطفی و سلامت روانی کودکان و نوجوانان می‌شود. خواندن قصه برای آنان از مهم‌ترین عوامل موفقیت و پیشرفت آنها است. 

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری فارس تصریح کرد: روان‌شناسان از همان سال‌های اولیه توصیه می‌کنند برای بچه‌ها قصه بگویند. قصه مخصوص نوجوانان و کودکان نیست، بلکه ابزاری است گران‌بها که همه می‌توانند از آن بهره گیرند. با مراجعه به کتاب‌های دیرین فارسی از ابزار قصه خوب استفاده شده است.  جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در مرحله استانی و منطقه‌ای به ترتیب در استان فارس در مهر و آبان سال جاری برگزار خواهد شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید