• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 12 مرداد 1398
کد مطلب : 69870
+
-

آب سد کوثر به هندیجان می‌رسد

رهاسازی آب سد کوثر که قرار بود این هفته شروع شود، به درخواست مسئولان استان خوزستان زودتر از از زمان برنامه‌ریزی شده انجام شد

منابع
آب سد کوثر به هندیجان می‌رسد

مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: مشکل کمبود آب آشامیدنی مردم شهرستان هندیجان، از توابع استان خوزستان، با رهاسازی آب سد کوثر رفع می‌شود. 

به گزارش ایرنا، «اکبر خدری» در حاشیه نشست بررسی راهکارهای رفع مشکلات کمبود آب آشامیدنی هندیجان که با حضور مسئولان این شهرستان و استان خوزستان در محل سد کوثر انجام شد، اظهار کرد: زمان رهاسازی آب سد کوثر که قرار بود این هفته شروع شود، به درخواست مسئولان استان خوزستان زودتر از زمان برنامه‌‌ریزی‌شده آغاز شد. 

وی بیان کرد: از سه‌شنبه هشتم مردادماه رهاسازی آب سد کوثر با دبی ۳۰ متر بر ثانیه به مدت 8 روز و به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب بر ثانیه آغاز شده است. پیش از این قرار بود رهاسازی آب سد کوثر با دبی ۱۵ متر بر ثانیه و به مدت ۱۵ روز انجام شود، اما برای رفع مشکل کمبود آب آشامیدنی، مسئولان تصمیمات جدیدی اتخاذ کردند. 
کمبود شدید آب آشامیدنی باعث گلایه مردم هندیجان در روزهای اخیر شده بود. این شهرستان با ۳۸ هزار نفر جمعیت در جنوب استان خوزستان قرار گرفته است. 


میزان رهاسازی آب سد

مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران تصریح کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، بیش از ۹۰ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی برای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم استان‌های جنوبی کشور رهاسازی شده است. وی همچنین میزان رهاسازی آب برای مصارف کشاورزی را ۲۹ میلیون و رهاسازی آب صنعتی در سال آبی جاری را 8 میلیون متر مکعب اعلام کرد. 

خدری همچنین از رهاسازی ۶۸ میلیون متر مکعب آب سد کوثر برای مصارف زیست‌محیطی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون خبر داد. تجهیزات مورد نیاز برای پیشگیری از مشکلات احتمالی ورود آب به مزارع کشاورزی تامین شده است. 

مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران بیان کرد: هم‌اکنون ۱۰۰ درصد از ظرفیت سد مخزنی کوثر در این شهرستان با بارندگی‌های سال زراعی جاری آبگیری شده است.  خدری اظهار کرد: اکنون حجم آب موجود در مخزن سد کوثر ۵۸۰ میلیون متر مکعب است. 

وی گفت: ۶۷۷ میلی‌متر باران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در حوزه آبریز سد کوثر ثبت شده که سبب بالا آمدن تراز مخزن آب به میزان ۳۰ متر شده است. این در حالی است که در سال آبی گذشته ۲۱۰ میلی‌متر بارش در ایستگاه هواشناسی این سد به ثبت رسید. 

مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان این‌که نرمال تراز مخزن بتونی این سد از سطح دریا ۶۲۵ متر است گفت: هم‌اکنون تراز این سد ۶۲۵ متر است. آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تامین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید. 

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تامین می‌کند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از سد کوثر تامین می‌شود. 


آبیاری اراضی کشاورزی با آب سد 

«اکبر خدری» مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: بیش از هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین‌دست سد کوثر در دشت لیشتر و منطقه خیرآباد از این سد آبیاری می‌شود. در قالب طرح آبیاری و زهکشی لیشتر و خیرآباد از سد کوثر و با صرف هزینه‌ای بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال ۷۲ کیلومتر خط اصلی انتقال، 1200 کیلومتر لوله‌گذاری، 4 ایستگاه پمپاژ آب، ۳۲ کیلومتر کانال روباز در دشت بزرگ لیشتر و اراضی دهستان خیرآباد در شهرستان گچساران اجرا شده است. 

نوع آبیاری در این اراضی تلفیقی از آبیاری‌های بارانی، قطره‌ای و غرقابی مدرن است. با بهره‌برداری از این طرح افزون بر ۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه خیرآباد و دشت لیشتر زیر پوشش آبیاری مکانیزه قرار می‌گیرد. 

سد ملی کوثر در ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان، مرکز شهرستان گچساران، قرار دارد. سد کوثر تنها سد بتونی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است. 2 سد چم‌شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید