• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 10 مرداد 1398
کد مطلب : 69822
+
-

رانت‌زدایی ارزی

چهره روز
رانت‌زدایی ارزی

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به نزدیک شدن قیمت ارز در بازار آزاد به قیمت سامانه نیما گفت:‌ با تک نرخی شدن ارز و کاهش التهابات در بازار می‌توان امیدوار بود تا رانت کاهش یابد و تخصیص منابع، منطقی‌تر شود. 
این اظهارنظر که از عزم دولت برای رانت‌زدایی در بازار ارز ایران حکایت دارد، در حالی مطرح شده که به گفته نهاوندیان هنوز در دولت بر سر حذف رانت ارزی کالاهای اساسی بر مبنای دلار 4200تومانی اختلاف‌نظر وجود دارد.
 نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی به نرخ بازار آزاد و انتظار برای تاسیس بازار متشکل ارزی می‌تواند به یک دوره طولانی شکاف نرخ ارز و ایجاد رانت و فساد که از دولت محمود احمدی‌نژاد به ارث رسیده و پس از سیاست شکست‌خورده دلار 4200تومانی تشدید شده، پایان دهد. اکنون فرض است که محمد نهاوندیان که روزگاری سکاندار پارلمان بخش خصوصی بوده، در جهت نزدیک کردن دیدگاه‌های ارزی حاکم بر بدنه دولت گام بردارد و اقتصاد ایران را از رانت و فساد ارزی نجات دهد زیرا ارز چندنرخی نه به عدالت نزدیک است و نه به مصلحت و نه به نفع معیشت مردم است. 
صدای بخش خصوصی و کارشناسان اقتصادی برای حذف دلار 4200تومانی را باید شنید. نهاوندیان می‌تواند نشان دهد با دفاع از یکسان‌سازی نرخ ارز همچنان کارشناس اقتصاد باقی ‌مانده و مسئولیت‌اش در دولت باعث تسلیم شدن او در برابر تفکرات ناصواب نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید