• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 10 مرداد 1398
کد مطلب : 69821
+
-

راهکار رفع انحراف در تولید مسکن

  خبر: نادر قاسمی، عضو هیأت مدیره بانک مسکن می‌گوید: درحالی‌که غالب متقاضیان مسکن از اقشار متوسط هستند و واحدهای میان‌متراژ متناسب با الگوی مصرف را می‌پسندند، بیشتر پروانه‌های ساختمانی صادر‌شده برای ساخت واحدهای ۱۴۰مترمربع و بیشتر است.
  نقد: آمارها نشان می‌دهد میانگین متراژ واحدهای مسکونی در پروانه‌های ساختمانی صادرشده دو برابر متراژی است که برای واحدهای متناسب با الگوی مصرف درنظر گرفته شده است. براساس نظر وزارت راه و شهرسازی، یک واحد مطابق با الگوی مصرف در مناطق شهری ایران 70مترمربع متراژ دارد و برای خانوارهای شلوغ‌تر نیز واحدهایی با متراژ کمتر از 100متر درنظر گرفته می‌شود، اما باوجود همه این برنامه‌ریزی‌ها بازهم بخش قابل‌توجهی از تولید مسکن به واحدهایی با متراژ بالا اختصاص دارد. با مصوبه شورای پول و اعتبار مقرر شد در پرداخت تسهیلات ساخت، سازندگانی که واحدهای میان‌متراژ و متناسب با الگوی مصرف را می‌سازند، در اولویت قرار بگیرند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش عمده تولید مسکن در شرایط فعلی بدون چشمداشت به تسهیلات بانک مسکن انجام می‌شود زیرا عملا مبلغ این تسهیلات به‌قدری ناچیز است که استفاده از آنها صرفه‌ای ندارد. 
بر این اساس به‌نظر می‌رسد حالا که دولت و وزارت راه و شهرسازی به‌دنبال راه‌اندازی نهضت خانه‌سازی هستند و می‌خواهند با تسهیل و تسریع تولید مسکن، رونق را به این بازار بیاورند، متولیان بانک مسکن نیز مشوق‌های تسهیلاتی برای ساخت مسکن موردنیاز جامعه را همپای جهش هزینه‌ها‌ افزایش دهند تا ابتدا اصل تسهیلات بانکی به رقمی برسد که سازندگان برای دریافت آن ترغیب شوند و بعد برای تشویق آنها به ساخت واحدهای متناسب با الگوی مصرف برنامه‌ریزی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید