• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 10 مرداد 1398
کد مطلب : 69812
+
-

مکالمه 100دقیقه‌ای روحانی و مکرون

روسای جمهور ایران و فرانسه در یک‌ماه گذشته 4 بار به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند

دیپلماسی
مکالمه 100دقیقه‌ای روحانی و مکرون

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در یک‌ماه گذشته برای چهارمین بار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان گفت‌وگو کرده است؛گفت‌وگویی که به روایت محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور نزدیک به 100دقیقه طول کشیده است.
ساکن الیزه از طرف اروپا ماموریت یافته است تا ایران را مجاب کند اروپا انتظارات برجامی جمهوری اسلامی را برآورده خواهد کرد، اگرچه در یک سالی که از خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌های ایران می‌گذرد، انفعال اروپا، ناامیدی مقامات جمهوری اسلامی را دامن زده است. مکرون که در حال برنامه‌ریزی برای سفر به تهران است سه‌شنبه شب هم بار دیگر با حسن روحانی به‌صورت تلفنی گفت‌وگو و روحانی انتظارات برجامی ایران را به او منتقل کرد. به گزارش سایت ریاست جمهوری، روحانی با اشاره به اینکه اروپا فرصت زیادی را برای عمل به تعهدات و همکاری با ایران از دست داده، تأکید کرد: عادی‌سازی‌ روابط نفتی و بانکی، گام اول از تعهدات مورد انتظار ایران از اروپا خواهد بود. این گفت‌وگو بعد از سفر نماینده ویژه روحانی یعنی سیدعباس عراقچی به فرانسه انجام شد. سیدعباس عراقچی در این سفر پیام مکتوب حسن روحانی را برای مکرون برده بود؛ پیامی که احتمالا حامل پیشنهادها و راهکارهایی برای خروج برجام از حالت احتضار بود. بعد از آن دیدار کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس‌جمهوری فرانسه «به‌طور مبسوط» با عباس عراقچی درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرده است. دو طرف همچنین در مورد راه‌های یافتن راهکارهایی برای کاهش تنش در منطقه خاورمیانه و حفظ برجام مذاکره کردند.
در بیانیه وزارت خارجه فرانسه نیز آمده است: «این دیدار فرصتی بود تا به نماینده رئیس‌جمهوری ایران یادآور شویم که ما انتظار داریم ایران به سرعت به روند اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردد و گام‌های لازم برای کاهش تنش در منطقه را بردارد.» با این حال سایت‌های داخلی ایران گفته بودند: «عراقچی حامل طرح جایگزین روحانی در مقابل طرح رئیس‌جمهور فرانسه در مورد برجام و تنش‌های بین ایران و آمریکاست». پیش از سفر عراقچی به فرانسه، امانوئل بن، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه به تهران آمده و در دیدار با روحانی پیام کتبی مکرون را به وی تقدیم کرده بود. حسن روحانی در تماس تلفنی امانوئل مکرون با وی، نتایج سفر نماینده ویژه خود به فرانسه را مثبت ارزیابی کرده و بر ادامه گفت‌وگوها در مسیر اجرای کامل تعهدات طرفین در برجام تأکید کرد. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه هدف برجام عادی‌سازی‌ روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها بوده است، افزود: متأسفانه به‌رغم پایبندی کامل ایران به تعهدات، تنها بخشی اندک از منافع اقتصادی ایران تامین شد و پس از خروج آمریکا از برجام نه‌تنها شاهد اقدام جدی از سوی اروپا در این زمینه نبودیم، بلکه برخی از شرکت‌های اروپایی نیز در پیروی از تحریم یکجانبه آمریکا، از ایران خارج شدند. روحانی با بیان اینکه تروریسم اقتصادی آمریکا اقدامی ضد‌انسانی از جمله در زمینه تامین نیازها و کالاهای اساسی مردم بوده، گفت: پایبندی کامل به تعهدات برجام از سوی ایران در شرایطی که طرف مقابل به حداقل تعهدات خود عمل نمی‌کند، برای ملت ایران پذیرفتنی نیست.
روحانی جدیت اروپا در عادی‌سازی‌ روابط نفتی و بانکی ایران با دیگر کشورها را گام اول از تعهدات مورد‌انتظار ایران خواند و اظهارداشت: اختصاص خط اعتباری از سوی اروپا در این زمینه می‌تواند به‌عنوان مقدمه حائز اهمیت باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه متأسفانه اروپا در یک‌سال اخیر فرصت‌های زیادی را برای ایفای تعهدات و همکاری با ایران از دست داده است، ادامه داد: هرچه زمان بگذرد و گام‌‌های بعدی توسط ایران به انجام برسد، بازگشت به نقطه اول برای دوطرف سخت‌تر خواهد شد.
امانوئل مکرون نیز در این تماس تلفنی، سفر نماینده ویژه رئیس‌جمهور کشورمان به فرانسه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: فرانسه همه تلاش خود را در راستای تامین منافع ایران در برجام و عادی‌سازی‌ روابط اقتصادی تهران با دیگر کشورها به کارخواهد گرفت.
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه گفت: تماس آقای مکرون با آقای روحانی نزدیک به 100دقیقه  به طول انجامید که این موضوع نشان‌دهنده آن است که ما هم در منطقه و هم در دنیا منطق داریم و دیدگاه‌هایی که مطرح می‌کنیم هم درباره مسائل امنیتی و هم در رابطه با سایر مسائل حرف برای گفتن داریم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید