• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 10 مرداد 1398
کد مطلب : 69790
+
-

شهرهای ایران؛ میزبان آثار استاد کمال‌الملک

موزه آستان قدس رضوی

موزه آستان قدس رضوی


موزه آستان قدس رضوی
در کنار معرفی مراکز نگهداری و نمایش آثار گرانقدر نقاش چیره‌دست ایرانی در شهر تهران، بد نیست به موزه‌هایی در شهرهای دیگر کشورمان اشاره کنیم. در همین راستا خوب است بدانید سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی هم از آثار استاد کمال‌الملک بی‌نصیب نمانده است.

 4تابلوی منحصر به‌فرد نقاشی از مناظر زیبای شهرهای مازندران به سبک رئالیسم و تکنیک رنگ روغن به قلم سحرانگیز استاد کمال‌الملک، در موزه مرکزی آستان قدس رضوی مورد توجه و استقبال هنردوستان قرار گرفته است. این چهار اثر، قبل از سفر کمال‌الملک به اروپا به تصویر کشیده شده و هر چهار تابلو در ابعاد 100 در 70 به سبک واقع‌گرایانه (رئالیسم) و نقاشی رنگ روغن روی بوم است که وی در سال 1292 قمری (1254شمسی) در سفری که به مازندران داشته خلق کرده است. خط و امضای استاد بر این تابلوها به چشم می‌خورد. تابلوی پل رودخانه تجن، منظره روستای پول کجور (از توابع نوشهر مازندران) و رودخانه شیلات فرح‌آباد مازندران و اشرف‌البلاد (بهشهر امروزی) خلق کرده است که هم‌اکنون در گنجینه هنرهای تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار دارد. پایین تابلوی اشرف‌البلاد مازندران، نوشته شده است: «نقشه جلگه صفی‌آباد اشرف مازندران در بلندای عمارت شاه‌عباس فی مابین جنوب و شرق ساخته شده است، کمال‌الملک تصویر خود را گوشه سمت چپ تابلو در حال قدم‌زدن کشیده است». همچنین بر تابلوی رودخانه شیلات نوشته شده: «نقشه گذشتن اردوی کیوان شکوه از دهنه رودخانه شیلات فرح‌آباد که جزو دریای مازندران می‌شود رو به شمال و به مشرق سمت رودخانه کشیده شده است». و در تابلوی رودخانه تجن نیز کمال‌الملک پشت به تصویر و در حال کشیدن نقاشی دیده می‌شود.

 اگر به این موزه رفتید در کنار بازدید از آثار کمال‌الملک از دیگر آثار هنرمندان بزرگ ایرانی و خارجی نظیر شمس، محسن سهیلی، رضا بدرالسماء، مهدی فرّخی، ویلیام جیمز و... هم بازدید کنید.
  نشانی: ضلع بیرونی سر در غربی صحن جامع رضوی حرم مطهر رضوی

موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان

شاید برای‌تان جالب باشد که تعدادی از آثار استاد کمال‌الملک در کرمان نگهداری می‌شود زیرا موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان شامل گنجینه‌ای غنی و دیدنی از هنرهای معاصر، شامل آثار ارزشمندی از هنرمندان ایرانی و خارجی ازجمله کمال‌الملک است. آثار موجود در موزه با سبک‌ها و شیوه‌های گوناگونی آفریده شده است.

 سعی بارز موزه هنرهای معاصر کرمان نمایاندن جنبه‌های گوناگون هنرهای تجسمی ایران است. آثار موجود شامل نقاشی‌های آبرنگ و رنگ‌ روغن، سیاه قلم و همچنین تابلوهای موزائیک سنگ، مجسمه‌های گچی، مرمری، برنزی و چوبی هنرمندان ایرانی و خارجی است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این موزه معماری آن است.

 بنای موزه از خشت و آجر ساخته شده و سقف آن به شیوه معماری سنتی ایران، گنبدی است. سر در این موزه ترکیبی از آجر و کاشی‌های معرق فیروزه‌ای و
سیاه‌ رنگ است که در سال ۱۳۲۷ احداث و به بنای اصلی الحاق شده است. حضور سیدعلی‌اکبر صنعتی در کرمان و آثار بی‌شمار او در حوزه نقاشی، مجسمه و موزائیک، باعث می‌شود تا پرورشگاه تبدیل به موزه شود.
 آدرس: شهر کرمان، خیابان شریعتی و حدفاصل چهارراه سمیه و چهارراه ولیعصر(ع)

این خبر را به اشتراک بگذارید