• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69715
+
-

اهداکننده مستمر خون باشید

اهداکننده مستمر خون باشید



بشیر حاجی بیگی؛ سخنگوی سازمان انتقال خون

سال ۲۰۰۷‌میلادی بود که ایرانی‌ها برای نخستین بار با اهدای خون پولی و جایگزین خداحافظی کردند و از آن سال به بعد اهدای خون به همت اهدا‌کنندگان در سراسر کشور صد درصد داوطلبانه و بدون چشمداشت انجام شد. حالا بعد از یک دهه آمار اهدای خون رشد بسیار چشمگیری داشته است و بیش از 2میلیون و 100هزار نفر سالانه در کشور خون اهدا می‌کنند که ۶۰درصد از جمع اهداکنندگان خون، اهداکنندگان مستمر (با سابقه حداقل
2 بار اهدا در سال) هستند.
همچنین در سال گذشته ۳میلیون و ۶۶۰هزار واحد خون و فرآورده در کشور در ۹۰۰بیمارستان و مرکز درمانی توزیع شده وهم‌اکنون 4هزار نمونه خون بند ناف از اهدا‌کنندگان ذخیره و ۱۷پیوند موفق سلول بنیادی از این بانک در بیمارستان شریعتی انجام شده است. ضمن اینکه از دیگر برنامه‌های سازمان انتقال خون باید به برنامه ملی خون‌های نادر ایران اشاره کرد که ۲۳ کشور عضو انجمن بین‌المللی خون‌های نادر هستند که ایران عضو شانزدهم این بانک است که از سال۸۹ به عضویت درآمده و اکنون در این زمینه حرف نخست را در منطقه مدیترانه شرقی می‌زند و مهم‌تر از همه اینکه تنها کشور اسلامی عضو انجمن بین‌المللی خون‌های نادر است. نکته مهم دیگر اینکه در منطقه مدیترانه شرقی ۲۰ درصد خون منطقه در ایران اهدا می‌شود و نرخ پایین شیوع عفونت‌های منتقله از راه خون در ایران مثال‌زدنی و رتبه اول در منطقه است. همه این افتخارات البته مرهون حضور و پیگیری اهداکنندگان مستمر و همه کسانی است که با خون خود به‌نوعی ایثار می‌کنند و هم‌اکنون شاهد میانگین ۶۰ درصدی اهدای مستمر خون در ایران هستیم که البته برخی از استان‌ها شاخص بالاتری دارند؛ مثلا استان سمنان به اهدای مستمر ۸۰ درصدی رسیده است. همچنین پاکی خون اهدایی ۱۶ استان کشوراز HIV و ۵ استان کشور از هپاتیت C اتفاق بسیار خوب دیگری است و رسیدن به ریسک صفر هپاتیت B نیز در دستور کار سازمان قرار دارد. به همین دلیل طرح غربالگری اهدا‌کنندگان بار اول و واکسیناسیون هپاتیت B برای اهدا‌کنندگان مستمر اجرایی شد که در این طرح سال گذشته ۴۵‌درصد پیشرفت داشتیم.
درباره مزایای طرح هم باید گفت این طرح ضریب امنیت و سلامت خون را در اهدا‌کنندگان مستمر خون افزایش می‌دهد. ضمن اینکه در راستای استراتژی جهانی برای حذف هپاتیت‌های ویروسی به‌عنوان یک تهدید بزرگ سلامت عمومی تا سال2030 و هدف‌گذاری سازمان انتقال خون ایران در به صفررساندن خطر انتقال بیماری‌های قابل انتقال از طریق خون و فرآورده‌های آن (zero risk)، تفاهمنامه‌ای میان سازمان انتقال خون ایران و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، به‌منظور واکسیناسیون علیه ویروس هپاتیت B در گروه اهداکنندگان مستمر خون منعقد شده است. همه روزه، در سراسر دنیا بسیاری از افراد به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند، به‌طوری که از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده‌های خونی پیدا می‌کند. در سراسر جهان هم هر سال ۶۰۰هزار مادر بر اثر پیامدهای حاصل از بارداری جان خود را از دست می‌دهند که حدود ۲۵‌درصد از این مرگ‌ها به‌دلیل از دست‌دادن خون است که بسیاری از این زنان اگر خون سالم در اختیارشان قرار می‌گرفت، زنده می‌ماندند. به همین دلیل از همه مردم تقاضا داریم سازمان انتقال خون را در این مسیر یاری دهند. همچنین حداقل سن قابل‌قبول برای اهدای خون ۱۸سال تمام و حداکثر سن ۶۰سال تمام است. حداکثر سن برای نخستین اهدای خون ۶۰‌سال است و برای دفعات بعدی اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل ۲ بار اهدای خون درسال) حداکثر ۶۵ سال است.

این خبر را به اشتراک بگذارید