• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69637
+
-

مرکز پذیره‌نویسی محک به تبریز می‌آید

مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، 9 و 10 مرداد به تبریز می‌آید تا انسان‌های نوع‌دوست ساکن این استان هم بتوانند به جمع بزرگ خانواده اهداکنندگان سلول‌های بنیادی بپیوندند.

به گزارش همشهری، محک براساس بیانیه مأموریت خود و برای حمایت همه‌جانبه از کودکان مبتلا به سرطان، بخش پیوند سلول‌های بنیادی بیمارستان فوق‌تخصصی خود را سال 1390 تأسیس کرد، اما همواره با چالش تأمین سلول‌ بنیادی‌ خون‌ساز سازگار با کودک نیازمند به پیوند روبه‌رو بوده است. چراکه یک بیمار، حدود 25 درصد شانس دارد تا از والدین، خواهر، برادر یا خویشاوندان، سلول بنیادى دریافت کند. 

مواردی چون تک فرزندی نیز زمینه کاهش این شانس را فراهم کرده است. در این میان تعداد اندک اعضای داوطلب در مراکز پذیره‌نویسی و بانک‌های داخلی و نیز هزینه بالای جست‌وجوی اطلاعات در مراکز بین‌المللی، مشکلات انتقال نمونه از دیگر کشورها و نبود سازگاری ژنتیکی نمونه‌هاى دریافت شده از خارج کشور موجب شد تا محک مرکز پذیره‌نویسی خود را تأسیس و در راستای افزایش تعداد اعضای آن تلاش کند.

مرکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز محک که به عنوان اولین پروژه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها با مشارکت بنگاه‌های اقتصادی در حوزه سلول‌های بنیادی شناخته می‌شود، مرکزی غیرانتفاعی و غیردولتی است و تاکنون بیش از 7 هزار داوطلب در این مرکز ثبت‌نام کرده‌اند. اهمیت ثبت نمونه داوطلبان از قومیت‌های مختلف سبب شده است تا محک در استان‌های مختلف حضور یابد و از هموطنان ساکن در آن استان‌ها، نمونه HLA را ثبت کند. 

در صورتی که تمایل دارید عضو این خانواده بزرگ باشید کافی‌ است در صورت داشتن شرایط عضویت برای انجام نمونه‌گیری تعیین HLA که از طریق بزاق دهان صورت می‌گیرد، در روز چهارشنبه، 9 مرداد، از ساعت ۹ صبح تا 14 و 16 تا 20 به بیمارستان بهبود تبریز مراجعه کنید.همچنین می‌توانید روز پنج‌شنبه، 10 مرداد، علاوه بر این بیمارستان، به مؤسسه خیریه تسکین بروید. در صورت سازگار بودن نمونه HLA شما با یک بیمار نیازمند به پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز، این موضوع طی تماسی به اطلاع‌تان می‌رسد و شما با صرف 3 تا 5 روز از وقت خود، نجات‌بخش یک زندگی می‌شوید و شادی را به خانواده‌ها هدیه می‌کنید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید