• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69603
+
-

دغدغه‌های پشت صحنه

زیرساخت‌های تئاتر کرج هیچ‌گونه تناسبی با جمعیت این کلانشهر ندارد

نمایش
دغدغه‌های پشت صحنه

فتانه احدی | البرز - خبرنگار


اهمیت توجه به مقوله هنر به عنوان یکی از نیازهایی که برآورده شدن آن به تلطیف فضای روانی جامعه و تعالی فرهنگی شهروندان منتهی می‌شود، ضرورتی انکارناپذیر است. در‌این بین تئاتر به دلیل ویژگی‌های ذاتی و نقش موثری که در فرهنگ‌سازی ایفا می‌کند، به توجه مضاعفی نیاز دارد. موضوعی که همچنان جای خالی آن به‌شدت محسوس است و موجب شده هنرمندان این عرصه هنری با دغدغه‌های بسیاری برای ادامه فعالیت‌های خود روبه‌رو باشند.


از تئاتر تا تلویزیون

یک هنرمند البرزی می‌گوید: از سال 79 در حوزه تئاتر به فعالیت می‌پردازم. علاوه بر این، فیلمسازی را نیز تجربه کرده‌ام. با این همه در این سال‌ها به دلیل ضعف‌های عمیق زیرساختی در تئاتر کرج فقط 2 کار در این شهر اجرا کرده‌ام؛ زیرا در شرایط موجود هنرمندان این عرصه برای فعالیت در صحنه تئاتر کرج با مشکلات و چالش‌های متعددی دست به گریبانند.
«خیرالله تقیانی‌پور» ادامه می‌دهد: هم‌اکنون نیز هرچند در تهران مشغول فعالیت هستم، اما بخش عمده اعضای گروهم از هنرمندان کرج تشکیل شده است؛ به طوری که در تهران نیز به عنوان هنرمندان تئاتر کرج شناخته می‌شویم.

وی اضافه می‌کند: تئاتر هنری است که تاثیر عمیقی بر مخاطب به جا می‌گذارد و می‌تواند از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کند. این هنر بسیار پرمخاطب است و در صورتی که سخت‌افزارها و امکانات مورد نیاز برای پرداختن به آن مهیا باشد، مورد استقبال تماشاگران پرشماری قرار خواهد گرفت.
این هنرمند البرزی عرصه تئاتر با اشاره به لزوم توجه مسئولان فرهنگی به مقوله فرهنگ و به‌ویژه تئاتر می‌گوید: یکی از مهم‌ترین پیش‌شرط‌ها برای این‌که بتوانیم در عرصه تئاتر فعال و پویا باشیم، در نظر گرفتن سیاست‌های مدیریتی مناسب و امکاناتی است که برای دستیابی به وضعیت مطلوب در این زمینه مورد نیاز است. باید توجه کنیم حوزه فرهنگ و هنر را نمی‌توان به حال خود رها کرد، بنابراین ضروری است که مدیران فرهنگی به این حوزه احاطه کافی داشته باشند و منابع مورد نیاز را به آن اختصاص دهند.

وی ادامه می‌دهد: در تمام نقاط دنیا شهرداری‌ها پایه‌گذار تئاتر هستند و حمایت از این حوزه را جزو الزامات انکارناپذیر می‌دانند. من نیز در جریان سفر‌هایی که به تعدادی از کشور‌ها داشته‌ام مشاهده کرده‌ام که ساختمان‌هایی که برای اجرای تئاتر در نظر گرفته می‌شوند یکی از زیباترین بناهای شهر مورد نظر هستند.
تقیانی‌پور اضافه می‌کند: به طوری که این موضوع کاملا برای گردشگرانی که از آن شهر‌ها بازدید می‌کنند نیز ملموس است و می‌توان گفت پس از کلیساها و مساجد زیبا‌ترین بناها به تئاتر اختصاص دارد اما تئاتر شهر کرج در نامناسب‌ترین نقطه از شهر واقع شده است، به طوری که مخاطب رغبتی برای حضور در آن پیدا نمی‌کند. این موضوع در سایر حوزه‌های فرهنگی ما نیز نمود دارد. برای نمونه یکی از سینماهای کرج نیز در مکان بسیار نامناسبی قرار گرفته است و خانواده‌ها مانند گذشته تمایل چندانی برای مراجعه به آن را ندارند.


جای خالی تئاتر در اوقات فراغت شهروندان

دیگر بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر البرزی می‌گوید: هم‌اکنون تقویت زیرساخت‌های فرهنگی یکی از ضروری‌ترین نیازهای البرز و شهر کرج به شمار می‌رود؛ زیرا شاهدیم که به دلیل فقر سرانه‌های فرهنگی و کمبود این فضاها بسیاری از شهروندان برای پر کردن اوقات فراغت خود به گشت و گذار در معابر و مراکز تجاری و خرید می‌پردازند و یا به تهران مراجعه می‌کنند.
«امین آبان» می‌افزاید: این در حالی است که اگر فرهنگسراها، سالن‌های تئاتر و سینما به اندازه کافی در شهر موجود باشند، بسیاری از افراد به‌جای تماشای ویترین فروشگاه‌ها وقت خود را در این مراکز فرهنگی سپری خواهند کرد.
وی عنوان می‌کند: هم‌اکنون زیرساخت‌های تئاتر کلان‌شهر کرج هیچ‌گونه تناسبی با جمعیت این شهر ندارد، تا جایی که گاه به عنوان یک فعال این عرصه هنری به وضعیت تئاتر برخی شهرستان‌ها غبطه می‌خورم، زیرا کرج با وجود فاصله اندکی که با پایتخت دارد، از نظر امکانات فرهنگی در سطح شهرستان‌های دورافتاده کشور است. در حالی که ظرفیت‌ها و استعداد‌های فراوانی در کرج وجود دارد که در جریان برگزاری جشنواره‌های مختلف به‌ویژه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شاهد درخشش آنها بوده‌ایم.


رسیدگی به زیرساخت‌ها

یک کارشناس هنری می‌گوید: تئاتر البرز در چند زمینه با مشکلات جدی روبه‌روست و از نظر زیرساختی مشکلاتی در این حوزه وجود دارد، بنابراین یکی از برنامه‌های جدی ما رسیدگی به زیرساخت‌هاست.
«علی خلیلی» با اشاره به موضوع تقویت نمایشنامه‌ها می‌افزاید: این یک بحث زیربنایی است که با هم‌اندیشی و کمک مجموعه‌ای از نخبگان استان در زمینه تولید نمایشنامه به پیشرفت برسیم و قصد داریم از افراد و هنرمندانی که توان نمایشنامه‌نویسی دارند، برای تولید نمایشنامه‌های خوب و باکیفیت دعوت کنیم.
وی در مورد ضعف اطلاع‌رسانی و تبلیغ نمایش‌های روی صحنه می‌گوید: این مشکل در همه‌جا وجود دارد و یکی از محدودیت‌های ما در این زمینه این است که سهمیه لازم از تابلوهای تبلیغاتی در شهر نداریم؛ زیرا اکثر این تابلوها در اختیار بخش خصوصی است و ما از اعتبار کافی برای استفاده از آنها برخوردار نیستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید