• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69533
+
-

حذف مدارس خشت و گلی به کمک خیران

مسئول انجمن خیران مدرسه‌ساز خراسان رضوی: تعهد امسال خیران برای بهسازی مدارس 104 میلیارد تومان است

عمران
حذف مدارس خشت و گلی به کمک خیران

 جواد افتخاری | خراسان رضوی-خبرنگار:


اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی وعده داده که مهر امسال از مدارس خشت و گلی در استان خبری نخواهد بود. با وجود گلایه این اداره کل از کمبود بودجه، این امر چگونه محقق خواهد شد؟ طبق گفته معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی، سهم خیران در پروژه‌های استان، از 40 درصد هم بیشتر شده است. برای حذف مدارس خشت و گلی هم قرار است خیران نقش عمده‌ای داشته باشند، هر چند آنها هم با مشکلاتی مواجهند. 


تعهد 104 میلیارد تومانی خیران

سال تحصیلی گذشته به همت خیران حدود 840 کلاس درس در خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید. پیش‌بینی می‌شود به رغم وجود محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی در سال تحصیلی پیش رو شاهد افتتاح بیش از هزار کلاس درس دیگر تا مهر امسال باشیم. «محمدرضا خدادادی» معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی به همشهری می‎گوید: سال 77 هنگامی که اولین مجمع خیران در خراسان بزرگ شکل گرفت، هنوز در کشور تشکل منسجمی وجود نداشت. وی با اشاره به این‌که خیران مدرسه‌ساز خراسان رضوی همچنان در کشور پیشتاز هستند، می‎افزاید: آنان در پروژه‌های عمرانی آموزش و پرورش سهم قابل توجهی دارند. 

خدادادی با بیان این‌که در برخی پروژه‌ها سهم خیران در مقایسه با میانگین استانی از 40 درصد هم بیشتر شده است، عنوان می‎کند: در بسیاری پروژه‌ها حضور خیران از بخش دولتی هم پررنگ‌تر است. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی اظهار می‎کند: با توجه به پیشتاز بودن خیران و کمک آنان به هر میزان ریالی که توانایی دارند، می‌طلبد دولت هم اعتبار بیشتری برای تکمیل پروژه‌ها اختصاص دهد. خدادادی می‌گوید: براساس قانون و آنچه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده برای تخصیص اعتبار دولتی و تکمیل پروژه باید حداقل میزان کمک خیر 30 درصد باشد، اما به دلیل این‌که هر نوع کمکی را دریافت نکرده‌ایم، دولت تاکنون کمتر از سهم خود هزینه کرده است. 

وی ادامه می‌دهد: برای جبران این مشکل از سال قبل در وزارتخانه آموزش و پرورش و سازمان نوسازی کشور با همراهی مجلس شورای اسلامی، امسال به نام سال خیران نامگذاری شد. در سال جاری بالغ بر هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های خیران اختصاص می‌یابد تا در شهرهای مختلف دولت هم بتواند سهم خود را برای تکمیل پروژه‌ها بپردازد.  معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی بیان می‎کند: در بیستمین جشنواره خیران که سال قبل برگزار شد، حدود 84 میلیارد تومان تعهد خیران بود و در جشنواره بیست و یکم که امسال برگزار شد، این میزان به 94 میلیارد تومان رسید. حدود 2 ماه از برگزاری جشنواره می‌گذرد و تعهد خیران برای تکمیل فضاهای آموزشی و پرورشی بالغ بر 104 میلیارد تومان شده است. این مسئول می‎افزاید: 45 درصد مدارس خراسان رضوی نیاز به مقاوم‌سازی و بازسازی دارند. 


4 هزار خیر مدرسه‌ساز

مسئول انجمن خیران مدرسه‌ساز خراسان رضوی به همشهری می‌گوید: اگر خیران نبودند و این عمل خداپسندانه را از 21 سال قبل شروع نمی‌کردند، مشکلات عمرانی آموزش و پرورش به هیچ عنوان حل نمی‌شد. «غلامعلی رافتی» بیان می‎کند: تاکنون خیران کمک‌های بسیاری به آموزش و پرورش کرده‌اند، به خصوص در سال‌های اخیر با وجود مشکلات اقتصادی، میزان کمک‌های خیران از مجموع کلاس‌ها و مدارسی که در سال ساخته شده، بیش از 60 درصد بوده است. وی با بیان این‌که مهر سال گذشته 840 کلاس دولتی و خیرساز توسط اداره کل نوسازی مدارس به آموزش و پرورش تحویل داده شد، عنوان می‎کند: خیران سال گذشته 100 میلیارد تومان به آموزش و پرورش کمک کردند. مسئول انجمن خیران مدرسه‌ساز خراسان رضوی با اشاره به این‌که اکنون در استان حدود 4 هزار خیر داریم، ادامه می‌دهد: براساس تصمیم اتخاذ شده از سوی مسئولان مقرر شده تا از ابتدای سال تحصیلی جدید، هیچ مدرسه خشت و گلی در استان خراسان رضوی نداشته باشیم. 

رافتی با بیان این‌که تعهد امسال خیران 104 میلیارد تومان است، بیان می‌کند: به رغم این‌که خیران سهم خود را در موعد مقرر می‌دهند اما به دلیل مشکلات اقتصادی، اداره کل نوسازی مدارس خراسان رضوی برخی مواقع نتوانسته به موقع به تعهد خود عمل کند و موجب بروز مشکلاتی هنگام اتمام پروژه شده و باید در این خصوص تدابیر لازم اتخاذ شود. وی می‎گوید: اکنون اعتبارات براساس تفاهم‌نامه‌ها اختصاص می‌یابند ولی چون پرداخت به صورت اوراق مشارکت بوده، زمان‌بر است. پروژه‌های نیمه‌تمامی داریم که خیران سهم خود را داده‌اند و در انتظار تخصیص سهم دولت هستند.  مسئول انجمن خیران مدرسه‌ساز خراسان رضوی اظهار می‎کند: سیستم گرمایشی مدارسی که از بخاری نفتی استفاده می‌کنند و در آن منطقه انشعاب گاز وجود دارد، تا قبل شروع سال تحصیلی استاندارد خواهد شد. به زودی بیش از هزار کلاس درس استان را به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز می‌کنیم. 


ضرورت تهیه بانک اطلاعات واقفان

معاون هماهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی به همشهری می‎گوید: تهیه بانک اطلاعات واقفان و مستند‌سازی املاکی که آنان اهدا کرده‌اند، ضروری است. «حسین شادکام» با بیان این‌که اکنون یکی از مشکلات آموزش و پرورش فراهم نبودن امکان بهره‌وری از زمین‌های در اختیار به دلیل نبود مستند‌سازی است، اظهار می‌کند: مدارسی که امروز ساخته می‎شوند نسبت به گذشته بسیار متفاوت هستند و ضمن برخورداری از ساختمان مناسب، کارگاه، آزمایشگاه، فضای تفریح و حیاط طبق آخرین استانداردهای اداره کل نوسازی مدارس ساخته می‎شوند. وی ادامه می‎دهد: براساس فتوای برخی مراجع، تغییر کاربری، نام و فیزیک مدارس خیرساز تحت هیچ عنوان جایز نیست و قانونا و شرعا اشکال دارد. اگر مدرسه‌ای قبل از انقلاب به نام خیری بوده و اکنون می‎خواهیم نام آن را تغییر دهیم، شرع اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. 

شادکام می‎گوید: برخی خیران گلایه می‎کنند که مدرسه‎ای به اسم فرزندشان یا خودشان بوده ولی اکنون به نام یکی از شهدا تغییر داده شده است. ما جایز به چنین کاری نیستیم. معاون هماهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی تهیه فهرستی از نیازهای آینده منطقه در حوزه‌های آموزشی، پرورشی و ورزشی که بتوان خیران را به سمت آن هدایت کرد، از ضروریات می‌داند. وی شناسایی خیران به خصوص منطقه‌ای و بومی، تهیه شناسنامه علمی و تهیه دستاوردهای فرهنگی، ورزشی و آموزشی مدارس و حضور خیران در مراسم‌ها، قرار دادن اثر هنری، قاب عکس و سردیس و تندیس از خیران در داخل مدرسه را ضروری دانست. شادکام با تاکید بر این‌که خیران باید به سمت ساخت هنرستان‌ها هدایت شوند، اظهار می‎کند: امروزه براساس توسعه متوازن به شدت نیازمند ساخت هنرستان هستیم هرچند هزینه نگهداری آن بالاست. 

این مسئول بر اولویت قراردادن پروژه‌های نیمه‌تمام تاکید می‌کند و می‎گوید: اگر خیری تمایل دارد در منطقه‌ای ساخت‌و‌ساز کند که نسبت به آنجا تعلق خاطر دارد ولی نیاز منطقه نیست، باید وی را به منطقه دیگری هدایت کرد. معاون هماهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان می‎کند: با توجه به وضعیت اعتبارات دولتی که افق روشنی برای آن وجود ندارد، از مسئولان آموزش و پرورش انتظار داریم پروژه‌ها را 100 درصد خیرساز تعریف کنند و به اعتبارات دولتی تکیه نداشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید