• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69522
+
-

مسیر توسعه اقتصادی در گچساران و باشت هموار شد

عملیات ساخت پتروشیمی گچساران در سال‌های اخیر شتاب گرفته و قرار است این طرح سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد

اقتصادی
مسیر توسعه اقتصادی در گچساران و باشت هموار شد

وجود ۲ سد چم‌شیر و کوثر و بی‌بهره بودن گچساران از آب کشاورزی و صنعت از سویی و طولانی شدن روند پتروشیمی گچساران در کنار اشباع شدن کار در صنعت نفت از سوی دیگر، به‌رغم این‌که گچساران به بام نفتی ایران شهرت دارد، اشتغال را برای جوانان این خطه به رویایی دست‌نایافتنی تبدیل کرده بود. 

به گزارش ایرنا، باشت نیز با وجود قرار داشتن در نزدیکی ۲ رودخانه، بخش عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی‌اش به صورت دیم آبیاری می‌شد و از صنعت نیز در این خطه خبری نبود. 

در حالی که تا چند سال پیش مردم این شهرستان‌ها امید چندانی به توسعه اقتصادی نداشتند، اعتباراتی مانند کمک‌های فنی (اختصاص ۲۰ درصد از بودجه عمرانی برای حمایت از سرمایه‌گذاران)، طرح یارانه دستمزد، تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر و سفر مسئولان ارشد اقتصادی در کنار ظرفیت‌های گردشگری، کشاورزی و صنعت، فرصت‌های بی‌نظیری برای رونق تولید و اشتغال در شهرستان‌های گچساران و باشت فراهم کرده است. 

در کاری زنجیره‌ای و منسجم که از چند سال پیش به همت مسئولان شهرستان‌های گچساران و باشت آغاز شد اخذ تخصیص آب، انتقال آب سدها و رودخانه‌ها برای تامین آب صنعت و کشاورزی از سویی و شروع چند طرح اقتصادی در حوزه صنعت از سوی دیگر مردم را به رونق اشتغال امیدوار کرده است. تنها در یک ماه گذشته، ۲ تیم اقتصادی ملی برای رونق اشتغال و سرمایه‌گذاری به شهرستان‌های گچساران و باشت سفر کرده‌اند که این امر نشان‌دهنده عزم مسئولان برای حمایت از اشتغال است. 


رفع مشکلات سرمایه‌گذاری

حالا اگرچه بسیاری از مشکلات اقتصاد این شهرستان‌ها به قوت خود باقی است، راه برای سرمایه‌گذاری هموار شده است و مسئولان هم تلاش می‌کنند با کشاندن مسئولان ارشد بانک‌ها و بازدید از ظرفیت‌ها و طرح‌ها ضمن تزریق تسهیلات به تکمیل پروژه‌های اقتصادی به اشتغال جوانان کمک کنند. به گفته فرماندار گچساران، عملیات ساخت پتروشیمی گچساران در سال‌های اخیر شتاب خوبی گرفته و قرار است این طرح سال ۱۳۹۹ بهره‌برداری شود. 

«علی خوان‌پایه» معتقد است: پس از بهره‌برداری از این طرح صنعتی، افزون بر ایجاد ۲ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم، سالانه یک میلیون تن اتیلن تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی خواهد شد. این طرح در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار ساخته می‌شود. عملیات ساخت کارخانه پتروشیمی گچساران بیشتر از ۱۰سال پیش آغاز شد. 


تلاش برای تکمیل طرح‌های اقتصادی

نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید هیات مدیره بانک توسعه تعاون برای بازدید از طرح‌های اقتصادی این شهرستان‌ها گفت: تامین اعتبار طرح‌های اشتغال‌زا با استفاده از ظرفیت بودجه کمک‌های فنی و اعتباری و بانک توسعه تعاون در این سفرها پیش‌بینی و برای تحقق آن تلاش خواهد شد. «غلامرضا تاجگردون» افزود: حمایت از ایجاد کارخانه ریسندگی به عنوان یک طرح بزرگ اشتغال‌زا از دیگر دستاوردهای این سفر است. 

وی حمایت از توانمندی و اشتغال نهادهای حمایتی چون کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و بنیاد شهید با مشارکت بانک توسعه تعاون را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای رونق اشتغال در این شهرستان‌ها دانست. تاجگردون با یادآوری این نکته که زیرساخت‌های جاده‌های ارتباطی چهارخطه، تخصیص آب کشاورزی و صنعت، تبدیل زمین‌های دیم به آبی در شهرستان‌های گچساران و باشت صورت گرفته است ابراز کرد: بسترهای لازم برای فعالیت سرمایه‌گذاران به‌ویژه در شهرک‌های صنعتی این شهرستان‌ها وجود دارد. 


ظرفیت‌های ویژه

نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نزدیکی به بندرهای جنوبی و قرار داشتن در جاده ترانزیتی استان‌های فارس، خوزستان و بوشهر از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و اشتغال در این شهرستان‌ها است. وی بیان کرد: با استفاده از تسهیلات نوسازی واحدهای صنعتی، اشتغال روستایی و وام‌های فراگیر می‌توان سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در گچساران و باشت انجام داد. 

نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی معتقد است: هرچند گچساران را به سرزمین طلای سیاه می‌شناسند، وجود بیش از ۴۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع، امکان گردشگری حداقل در 7 ماه از سال و منابع آب و خاک، فرصت‌های بی‌نظیر سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف فراهم کرده است. 


برنامه‌هایی برای حمایت از کارآفرینان

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح پرداخت یارانه حقوق و دستمزد برای اولین بار در کهگیلویه و بویراحمد و بر اساس طرح پیشنهادی این استان در سال گذشته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرا شده که امسال ۱۲۸ میلیارد ریال برای آن پیش‌بینی شده است. 

«پروانه نیک‌مرام» تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح کاهش هزینه‌های نیروی کار برای کارفرمایان، ایجاد انگیزه و تشویق کارفرمایان برای به‌کارگیری نیروی کار جدید و افزایش فرصت‌های شغلی است. 

وی ابراز کرد: در صورتی که کارفرمایان، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را به کار گیرند (فارغ‌التحصیلان شغل اولی)، معادل ۴۰ درصد از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار فرد جدید استخدام به مدت ۱۲ ماه توسط اداره تعاون پرداخت می‌شود و علاوه بر این در صورتی که کارفرمایان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را استخدام کنند، می‌توانند به مدت ۲ سال از مزایای طرح مشوق‌های بیمه‌ای برخوردار شوند. به عبارتی، حق بیمه سهم کارفرمایی نیروی کار جدید توسط دولت پرداخت می‌شود.


تلاش برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۲ طرح اشتغال‌زا با سرمایه‌گذاری ۴۲۵ میلیارد ریال در حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی شهرستان‌های گچساران و باشت در دست اجرا است. 

به گزارش ایرنا،‌«محمود باقری» افزود: از این تعداد پروژه 7 مورد با سرمایه‌گذاری ۱۴۵ میلیارد ریال مربوط به شهرستان گچساران و بقیه در باشت اجرا خواهد شد. 

وی با اشاره به امکان جذب گردشگر در 7 ماه از سال در شهرستان‌های گچساران و باشت و وجود دست‌بافته‌های منحصر به فرد در گچساران و باشت ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی این مناطق وجود دارد. 

باقری در مراحل پایانی بودن سد چم‌شیر در گچساران را یادآور شد و افزود: سواحل سدهای چم‌شیر و کوثر، رود رونه، منطقه حفاظت‌شده خامی و بارگاه بی‌بی حکیمه (س)، خواهر امام رضا (ع)، در کنار بناهای تاریخی چون پل بریم، در صورت ایجاد زیرساخت‌های گردشگری می‌تواند این شهرستان‌ها را به قطب گردشگری جنوب کشور تبدیل کند. 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در جهان امروز گردشگری سومین صنعت درآمدزای جهان است که می‌توان استفاده بیشتری از آن کرد. 


چشم‌انداز صنعت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰ طرح اقتصادی و اشتغال‌زا در شهرستان‌های گچساران و باشت با ۴۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری اجرا خواهد شد. «داریوش دیودیده» اظهار کرد: در صورت تکمیل این طرح‌ها ۲۶۰ فرصت شغلی در این شهرستان‌ها ایجاد خواهد شد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز می‌گوید: ایجاد صنایع تبدیلی، گیاهان دارویی، احداث گلخانه‌های کوچک و پرورش طیور از جمله برنامه‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری این حوزه در شهرستان‌های گچساران و باشت است. 

 «الیاس تاج‌الدینی» با اشاره به تبدیل زمین‌های دیم به آبی در گستره وسیعی از زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های گچساران و باشت که سبب افزایش راندمان آب و بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی شده است گفت: زیرساخت‌های مورد نیاز رونق تولید حوزه کشاورزی در این مناطق فراهم شده است و در صورت همت برای حمایت از سرمایه‌گذاران می‌توان شاهد ارتقای درآمد کشاورزان و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید