• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69473
+
-

تیمار درختان سوخته جنگل چیتگر توسط شهرداری منطقه

دوباره سبز می‌شویم

در محله
دوباره سبز می‌شویم

ثریا روزبهانی_ خبرنگار

  مدتی قبل شرط‌بندی 3 جوان و به آتش کشیدن درختان جنگل چیتگر، سرتیتر خبرها شد. هنوز 7روز از این اتفاق نگذشته بود که برای دومین بار به خاطر بی‌دقتی چند جوان، بخش دیگری از درختان این جنگل در آتش سوخت. این اتفاقات در شرایطی رخ داده که شهرداری منطقه 22 برای چند سال متوالی با انجام فعالیت‌های مختلف درصدد است تا درختان از بین رفته این جنگل را احیا کند و فضای جنگلکاری این پارک را توسعه بدهد. در همین راستا هم سال گذشته بیش از 120 هزار اصله درخت در این پارک کاشته شد، اما در روزهای اخیر بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری این جوانان باعث سوختن و آسیب دیدن درختان این پارک شد. برای بررسی میزان خسارت این 2 حادثه و اقدامات پیشگیرانه شهرداری منطقه 22 برای جلوگیری از آتش‌سوزی در پارک جنگلی چیتگر با «احسان صفایی» معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ گفت‌وگو کرده‌ایم. 

 شرط‌بندی برای تخریب
مدتی قبل آتش در پارک جنگلی چیتگر زبانه کشید و شعله‌هایش بیش از 50 درخت را سوزاند و به خاکستر تبدیل کرد. ماجرای آتش‌سوزی این روز از یک شرط‌بندی ساده شروع شد و طولی نکشید که خبر آتش‌سوزی در فاز غربی پارک چیتگر به نیروی اجرایی پارک اعلام شد که بلافاصله به محل اعزام شدند. افراد خاطی بخشی از فضای این جنگل را آتش زده و بر سر میزان وسعت این آتش‌سوزی شرط‌بندی کرده بودند، اما به دلیل ورزش باد، آتش‌سوزی گسترش یافت و بخش‌های دیگر را هم به کام خود کشید.
26خرداد ماه مجدداً زنگ ایستگاه آتش‌نشانی ایستگاه چیتگر به صدا در آمد. این‌بار هم سهل‌انگاری چند جوان باعث شد تا قسمتی دیگر از این پارک جنگلی آتش بگیرد. «سرهنگ پیروندی» رئیس کلانتری وردآورد، وسعت آتش‌سوزی را ۵۰‌مترمربع از محدوده غربی پارک جنگلی چیتگر عنوان می‌کند و می‌گوید: «سه جوان 17، 18 و 19 ساله باعث آتش‌سوزی این پارک برای بار دوم شده‌اند. یکی از این جوان‌ها با انداختن ته سیگار خود به داخل علوفه خشک شده در قسمتی از پارک، باعث آتش‌سوزی در پارک جنگلی بزرگ و قدیمی چیتگر شد.» به گفته او این جوانان توسط مأموران یگان حفاظت فیزیکی مستقر در پارک جنگلی چیتگر دستگیر و با اقدام مأموران آتش‌نشانی عملیات اطفای حریق، آتش‌سوزی مهار شد. 

 نامهربانی با جاذبه‌های گردشگری غرب پایتخت
پارک جنگلی چیتگر یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری غرب تهران و در مسیر شهر کرج و استان البرز است. در این پارک جاذبه‌های توریستی طبیعی زیادی وجود دارد. مناظر جذاب این پارک باعث می‌شود تا در ایام مختلف سال مخصوصاً تابستان‌ها گردشگران زیادی به این بوستان بیایند که برخی از آنها با سهل‌انگاری‌هایشان باعث از بین رفتن این جاذبه گردشگری می‌شوند.
«احسان صفایی» معاون خدمات شهری منطقه ۲۲ درباره این پارک می‌گوید: «با توجه به توسعه شهر و افزایش جمعیت و ساخت‌وسازها به نقش‌های گوناگونی که فضای سبز شهری می‌تواند ایفا کند، بسیار حائز اهمیت است. بوستان جنگلی چیتگر به دلیل وسعت زیاد، پوشش گیاهی انبوه، وجود عناصر و امکانات ویژه، چشم‌اندازهای بسیار متنوع و سهولت دسترسی و موقعیت قرار‌گیری‌اش نقش ویژه‌ای در برطرف کردن برخی کمبودها و نیازهای منطقه 22، حوزه غربی تهران و حتی شهر تهران دارد. بوستان جنگلی چیتگر در سال 1342 توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع احداث شده و اکنون تحت مدیریت شهرداری منطقه22 است. به همین دلیل بعد از اعلام حریق مسئولان مربوطه در کوتاه‌ترین زمان اقدامات لازم را انجام دادند.»

 آتش به جان درختان افتاد
صفایی درباره آتش‌سوزی‌های اخیر پارک جنگلی چیتگر می‌گوید: «پارک جنگلی چیتگر 860 هکتار وسعت دارد. یک سال گذشته میزان بارندگی‌ها مناسب بود و همین امر باعث رویش علف‌ها در پارک جنگلی شده است. اکنون علف‌ها در حال خشک شدن هستند و ممکن است آتش بگیرد و باعث سرایت آتش به درختان شود. در این آتش‌سوزی بیشتر پوشش گیاهی این پارک طعمه حریق شد، اما این اتفاق به تعدادی از درختان هم آسیب زد، اما هیچ‌کدام از درختان به‌صورت کامل نسوختند. بعضی از آنها سوختگی سطحی داشتند که با تیمار کردن، کود دادن و برخی اقدامات تخصصی در این زمینه دوباره احیا می‌شود.
مخصوصاً درختان سرو و کاجی که در این جنگل وجود دارند کهنسال هستند و به همین دلیل پوسته ضخیمی دارند که مانند‌لایه محافظ برای این درختان عمل می‌کند. در این آتش، بخشی از این پوسته‌ها سوخته و به بدنه درخت آسیب جدی نرسیده است. در این مدت سعی شده با تیمار‌داری از این درختان وضعیت آنها را بهبود ببخشند. بیشتر علف‌های هرز و درختان زبان گنجشک که عمرشان تمام شده و جزو طرح‌های شهرداری منطقه است که از خاک خارج و درختان جدید جایگزین آنها شوند، در این آتش‌سوزی از بین رفتند. همچنین افراد خاطی به کلانتری تحویل داده شده‌اند و پرونده آنها مراحل قانونی‌اش را طی 
می‌کند.»

 اصول ایمنی را رعایت کنید
شرایط و وسایل لازم از جمله محل‌هایی برای روشن کردن آتش برای پخت و‌ پز در پارک چیتگر برای گردشگران فراهم شده است، اما با وجود این اغلب گردشگرانی که به این پارک مراجعه می‌کنند، همراه خودشان وسایل پخت و‌ پز مانند منقل و پیک‌نیکی می‌آورند. 
همین موضوع یکی از دلایل آتش‌سوزی در این پارک است. مهم‌ترین راه‌حل برای پیشگیری از این حوادث رعایت اصول ایمنی از سوی شهروندان گردشگر است، اما به گفته صفایی برای پیشگیری از حوادث اینچنینی نیروهای فضای سبز منطقه از پوشش‌های گیاهی و جنگلی این پارک مراقبت می‌کنند. همچنین موتورسیکلت‌سوارانی هم به‌طور مستمر وظیفه گشتزنی و پایش این محدوده را برعهده دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید