• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69426
+
-

سیل‌زدگان به خانه بازمی‌گردند

تعمیر 12 هزار خانه در لرستان و 6 هزار خانه در گلستان به پایان رسیده و تعمیر و بازسازی سایر واحدها در مناطق سیل‌زده ادامه دارد

گزارش
سیل‌زدگان به خانه بازمی‌گردند

سید علیرضا شریفی- فاطمه حافظی/خبرنگار

چند ماه از وقوع سیل ویرانگر در کشور می‌گذرد. حالا مسئولان می‌گویند تعمیر واحدهای مسکونی در استان‌های سیل‌زده رو به پایان است. در گلستان خبر از پایان تعمیر تا پایان هفته به گوش می‌رسد و در لرستان مسئولان از تعمیر 12 هزار واحد مسکونی می‌گویند. رئیس سازمان بسیج مستضعفان هم از ساخت و تعمیر ۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده کشور توسط این نهاد خبر می‌دهد. 

مردم پای کار بیایند
به گزارش همشهری، با وجود همه خبرهای خوب اما در لرستان هنوز بسیاری از سیل‌زده‌های پلدختر به روزهای عادی پیش از سیل بازنگشته‌اند و برخی از آنها همچنان در چادرهای اسکان اضطراری هلال ‌احمر به سر می‌برند.
دلیل بازنگشتن سیل‌زدگان به خانه‌هایشان این است که بسیاری از واحدهای مسکونی خسارت‌دیده کارشان به پایان نرسیده است یا تازه در مرحله دریافت قرارداد بانکی هستند تا کار بازسازی یا تعمیر آنها پس از 5 ماه آغاز شود.
این در حالی است که بنیاد مسکن تاکید کرده بود کار بازسازی خانه‌های تخریب‌شده 9ماهه انجام خواهد شد. البته مسئولان می‌گویند کار بازسازی در حال انجام است و اگر خود مردم هم پای کار بیایند، کارها طبق روال پیش خواهد رفت.در این بین دولت تسهیلات بلاعوض خوبی برای خانواده‌های سیل‌زده در تمامی شهرهای متاثر از سیل در استان در نظر گرفته است. اما با سردرگمی خانواده‌ها، گویا این تسهیلات نتوانسته است دردی از آنها دوا کند. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان درباره چادرنشینی برخی از خانواده‌ها به همشهری می‌گوید: طبق مصوبه دولت، 6 میلیون تومان کمک‌هزینه رهن و اجاره برای واحدهای روستایی و 12 میلیون تومان برای واحدهای شهری که واحدهای مسکونی‌شان کاملا تخریب و احداثی هستند، توزیع شده است.  مسعود رضایی ادامه می‌دهد: جمع‌آوری خانواده‌هایی که با وجود دریافت تسهیلات بلاعوض در چادر زندگی می‌کنند بر عهده بنیاد مسکن نیست.

امضای قرارداد 26 هزار خانه در لرستان 
رئیس ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده بنیاد مسکن لرستان هم به همشهری می‌گوید: 32 هزار و 500 واحد مسکونی برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی و از این تعداد 26 هزار واحد موفق به امضای قرارداد شده‌اند. رضا خواجه‌ای می‌افزاید: کار تعمیر 12 هزار واحد مسکونی در شهرهای سیل‌زده به پایان رسیده و تعمیر 7 هزار واحد مسکونی دیگر آغاز شده است. این واحدها در پلدختر، معمولان، خرم‌آباد، دوره‌چگنی، دلفان و الیگودرز هستند.

پرداخت تسهیلات به سیل‌زدگان
رئیس ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده بنیاد مسکن لرستان درباره واحدهای احداثی نیز بیان می‌کند: در مجموع 7800 واحد احداثی در دستور کار قرار گرفته بود که از این تعداد، اعتبار لازم برای 6300 واحد مسکونی تخصیص یافته و ابلاغ شده است.
خواجه‌ای می‌گوید: برای واحدهای مسکونی شهری 50 میلیون تومان به ‌علاوه 12 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و 15 میلیون تومان وام و نیز 5 میلیون تومان تسهیلات معیشتی پرداخت شده است.
رئیس ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده بنیاد مسکن لرستان می‌گوید: همچنین برای اجاره واحد مسکونی، 12 میلیون تومان تسهیلات به واحدهای شهری پرداخت شده است.
وی می‌افزاید: برای واحدهای مسکونی روستایی هم 40 میلیون تومان به علاوه 10 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و 5 میلیون تسهیلات معیشتی پرداخت شده است. این مسئول می‌گوید: به خانواده‌های سیل‌زده روستایی برای اجاره واحد مسکونی 6 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است. وی تاکید می‌کند: در مجموع تا امروز به هر خانواده سیل‌زده شهری 92 میلیون تومان و به هر خانواده سیل‌زده روستایی 72 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت شده است. رئیس ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده بنیاد مسکن لرستان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به میزان پرداخت تسهیلات اشاره می‌کند و می‌گوید: تاکنون 78 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به خانواده‌های سیل‌زده پرداخت شده است.
وی ادامه می‌دهد: پرداخت تسهیلات تا سقف 200 میلیارد تومان پیش‌بینی‌ها شده و منابع آن نیز آماده است، اما با توجه به پیشرفت کار تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود. 
خواجه‌ای بیان می‌کند: به تعبیر دیگر، پرداخت تسهیلات تا مبلغ 122 میلیارد تومان دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

پایان تعمیر خانه‌های گلستان تا هفته آینده 
مدیرکل بنیاد مسکن گلستان هم با اشاره به پایان تعمیر بیش از 6300 واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده استان ‌می‌گوید: تعمیر این واحدها تا هفته آینده به پایان می‌رسد و همزمان نیز جشن پایان تعمیر منازل مسکونی سیل‌زدگان برگزار می‌شود.
محمدتقی زمانی‌نژاد با بیان اینکه روند ساخت‌وسازها و تعمیر منازل مسکونی در این مناطق شتاب بیشتری گرفته است، می‌افزاید: باید تلاش کنیم طبق قولی که به مردم دادیم کار تعمیر و ساخت واحدهای مسکونی را در زمان تعیین شده به اتمام برسانیم.
وی با بیان اینکه 13 هزار و 803 واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده و رانشی استان تعمیر و 7299 واحد هم ایجاد می‌شود، اظهار می‌کند: 19 هزار و 578 پرونده برای دریافت تسهیلات معرفی شده است و بانک‌ها با 12 هزار و 69 واحد قرارداد بسته‌اند. به گفته زمانی‌نژاد، تعمیر حدود 9 هزار واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده استان آغاز و بیش از 6 هزار واحد نیز به مردم تحویل داده شده است.

لایروبی کارون بعد از سیل
در اهواز اما خبرها بیش از بازسازی و تعمیر خانه‌ها بعد از سیل درباره لایروبی کارون مطرح می‌شود. وقوع 3 سیل بزرگ با خسارت‌های میلیاردی در 3 سال اخیر در خوزستان آن هم در دوران کم‌آبی، زنگ خطری است که مسئولان لایروبی رودخانه‌ها و رعایت حریم آنها را جدی بگیرند. درباره ضرورت لایروبی رودخانه‌ها اظهارنظرهای مختلفی می‌شود و مسئولان سازمان مدیریت بحران معتقدند یکی از دلایل وقوع سیل‌های اخیر در خوزستان، لایروبی نشدن رودخانه‌ها بوده است.
مدیرکل دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان، تخصیص اعتبار برای لایروبی رودخانه کارون را ضروری می‌داند و به همشهری می‌گوید: اعتبار این سازمان برای کارون امسال ۷ میلیارد تومان است که به هیچ عنوان برای لایروبی و نی‌زدایی این رودخانه کافی نیست. ابراهیم حسینی می‌افزاید: حجم رسوب ناشی از سیل اخیر در کارون در محدوده شهر اهواز ۱۴ میلیون مترمکعب بود که برای لایروبی آن 100 میلیارد تومان نیاز است. وی با اشاره به اولویت‌بندی لایروبی کارون در اهواز با هدف بهبود منظر و توزیع جریان مناسب بیان می‌کند: اولویت نخست حد فاصل پل هفتم تا پل پنجم اهواز است که یک میلیون و ۳۴۰ هزار مترمکعب رسوب دارد و برای برداشتن آن ۵۴۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است.  به گفته این مسئول، در جلسه‌هایی که با حضور استاندار برگزار شده است، قرار شد عملیات لایروبی با اعتبار فعلی آغاز شود.  حسینی با اشاره به آغاز لایروبی در محدوده پل سفید و پل سیاه اهواز می‌گوید: در صورت تخصیص اعتبار امسال 5/4 میلیارد تومان برای لایروبی کارون در مقطع اهواز و 5/2 میلیارد تومان برای لایروبی این رودخانه در محدوده خرمشهر هزینه می‌شود، اما آنچه مسلم است اینکه با این اعتبار اندک نمی‌توان کار زیادی انجام داد و نیاز است اختصاص اعتبار بیشتر پیگیری شود. وی همچنین حجم نی‌زدایی در کارون را ۴۲۴ هزار مترمکعب عنوان و بیان می‌کند: این حجم نی‌زدایی در حد فاصل پل سوم تا پل پنجم به ۸۴ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

رسوب؛ رهاورد سیل برای کارون
مدیرکل دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان اظهار می‌کند: با توجه به سیل اخیر، تقریبا ۱۴ میلیون مترمکعب رسوب در کارون در محدوده شهر اهواز وجود دارد. علاوه بر این، رودخانه در محدوده‌ای در حدود ۴۲۴ هزار مترمکعب به نی‌زدایی نیاز دارد. حسینی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای برداشتن این ۱۴ میلیون مترمکعب رسوبات حدود هزار میلیارد تومان و برای نی‌زدایی 4/8 میلیارد تومان است، می‌افزاید: با توجه به این شرایط، کار لایروبی را با توجه به منظر اولویت‌بندی کرده‌ایم و طبق این اولویت‌بندی، یک میلیون و ۳۴۰ هزار مترمکعب با اعتبار ۵۴ میلیارد تومان در حد فاصل پل علی ابن مهزیار تا پایین‌دست پل پنجم به لایروبی نیاز دارد.

آغاز لایروبی کارون
هوشنگ حسونی‌زاده ، معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان هم درباره لایروبی و نی‌زدایی رودخانه کارون به همشهری می‌گوید: کار لایروبی رودخانه کارون را آغاز کرده‌ایم و رسوب در حال جمع‌آوری است، اما در این زمینه انتظار همکاری داریم. اعتباری وجود ندارد و به همین دلیل باید از امکانات موجود یکدیگر استفاده کنیم تا حداقل اهواز از وضع پس از سیلاب خارج شود. 



   کمک کنیم تا کار به سرانجام برسد

یک کارشناس مسکن به همشهری می‌گوید: در مواقعی که زلزله یا سیلاب خسارت‌هایی را به شهرها و روستاها وارد می‌کند، به دلیل بالا بودن حجم خسارت‌ها به نیروی کار و توان بالا برای مدیریت نیاز است. احمد فراخی ادامه می‌دهد: حجم خسارت‌ها معمولا موجب می‌شود کارها به‌کندی پیش برود. اما در این مواقع مشارکت و همکاری مردم در کنار ستاد بازسازی و نیروهای دیگر می‌تواند در پیشبرد کار بسیار راه‌گشا باشد. 

   پیگیری بازسازی مناطق سیل‌زده تا پایان سال

هفتمین جلسه کمیته نظارت و بازرسی قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده با حضور دبیر کمیته و رئیس مرکز مدیریت عملکرد و امور بازرسی وزارت کشور امروز (سه‌شنبه) در گلستان برگزار خواهد شد. پیگیری دستور وزیر کشور برای انجام تکالیف و بازسازی ونوسازی مناطق سیل‌زده تا پایان سال از برنامه‌های کمیته نظارت و بازرسی است.



رئیس ستاد بازسازی مناطق سیل‌زده بنیاد مسکن لرستان: 32 هزار و 500 واحد مسکونی برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی و از این تعداد 26 هزار واحد موفق به امضای قرارداد شده‌اند. کار تعمیر 12 هزار واحد مسکونی در شهرهای سیل‌زده استان به پایان رسیده و تعمیر 7 هزار واحد مسکونی دیگر هم آغاز شده است


مدیرکل بنیاد مسکن گلستان: 19 هزار و 578 پرونده برای دریافت تسهیلات معرفی شده است و بانک‌ها با 12 هزار و 69 واحد قرارداد بسته‌اند. تعمیر حدود 9 هزار واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده استان آغاز و بیش از 6 هزار واحد نیز به مردم تحویل داده شده است که هفته آینده جشن پایان تعمیر منازل مسکونی سیل‌زدگان برگزار می‌شود 


مدیرکل دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان: اعتبار این سازمان برای کارون امسال ۷ میلیارد تومان است که به هیچ عنوان برای لایروبی و نی‌زدایی این رودخانه کافی نیست. حجم رسوب ناشی از سیل اخیر در کارون در محدوده شهر اهواز ۱۴ میلیون مترمکعب بود که برای لایروبی آن 100 میلیارد تومان نیاز است 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید