• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69276
+
-

کنترل تکدی‌گری در رفسنجان

جامعه
کنترل تکدی‌گری در رفسنجان

فرماندار رفسنجان با بیان این‌که مردم کمک‌های خود را به دستگاه‌های امدادی ارائه دهند، گفت: باند حرفه‌ای تکدی‌گری در رفسنجان نداریم و تاکنون گزارشی در این خصوص نداشته‌ایم. 

به گزارش مهر «مجید فصیحی‌هرندی» افزود: تکدی‌گری پدیده نامیمونی است که شهر را نازیبا می‌کند و نارضایتی بسیاری از شهروندان را نیز در پی دارد. 

وی با اشاره به این‌که این مشکل از دیرباز در جامعه ما به خصوص رفسنجان وجود داشته است، یادآور شد: برخورد با این پدیده زشت در رفسنجان در دوره‌های گذشته انجام گرفته و نتایجی هم در برداشته است. در دوره جدید هم سعی کرده‌ایم با همکاری همه مردم و دستگاه‌ها به طور شایسته به سمت حذف این پدیده از شهر رفسنجان قدم برداریم. 


دستگاه‌های پای کار

فرماندار رفسنجان گفت: طرح جمع‌آوری متکدیان در شهر رفسنجان از ۱۵ تیرماه سال جاری آغاز شد. دستگاه‌های همکار ما در اجرای این طرح فرمانداری، شهرداری (که وظیفه ایجاد فضای لازم برای افراد جمع‌آوری شده دارد)، بهزیستی، کمیته امداد (که در زمینه مشاوره و راهنمایی و کمک‌های امدادی و توانمند‌سازی اقدام می‌کنند)، نیروی انتظامی (که در زمینه جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان همکاری دارند)، اداره کار و معاونت بهداشتی و مؤسسات خیریه (که در ساماندهی و مشاوره به ما کمک می‌کنند) هستند که پای کار آمدند. ضمن این‌که اصحاب رسانه نیز نقش مؤثری در اطلاع‌رسانی این طرح دارند. 


متکدیان غیربومی

فصیحی‌هرندی گفت: به نظر می‌رسد رفسنجان محیط مناسب‌تری برای متکدیان غیربومی است؛ چراکه در بین افرادی که اخیراً جمع‌آوری شده‌اند هیچ‌یک بومی نیست و همگی اتباع کشور افغانستان هستند. 

وی گفت: از مردم می‌خواهیم به بسیاری از افراد متکدی که در خیابان‌ها می‌بینند و نیازمند واقعی نیستند ،کمک نکنند زیرا کمک‌های مردم به این افراد ممکن است به این پدیده نامیمون دامن بزند. 

فرماندار رفسنجان در ادامه در خصوص نحوه جمع‌آوری این افراد گفت: به صورت محترمانه با این افراد برخورد می‌شود و برای کسانی که ساکن رفسنجان نیستند زمینه‌ای فراهم شده که به شهر خود بازگردانده شوند. 

فصیحی‌هرندی ادامه داد: قبل از جمع‌آوری آن‌ها اجرای این طرح را به خانواده‌های آن‌ها اطلاع دادیم تا دست از تکدی‌گری بردارند، زیرا در صورت جمع‌آوری از آن‌ها تعهد گرفته می‌شود که در صورت تکرار این کار عواقبی برای اقامت آن‌ها در رفسنجان به وجود آید. 

فرماندار رفسنجان با بیان این مطلب که بیشتر افراد متکدی بی‌نیاز هستند و نمونه‌هایی را داریم که حتی دارای منزل و خودرو هستند، تأکید کرد: از شهروندان تقاضا دارم اگر می‌خواهند به این افراد کمک کنند، کمک خود را از طریق دستگاه‌های امدادی یا مؤسسات خیریه به دست آن‌ها برسانند. اگر نیازمندی را می‌شناسند به دستگاه‌های مربوطه معرفی کنند. 


نیاز به زیرساخت

فصیحی‌هرندی اذعان کرد: با پدیده‌های اجتماعی به راحتی نمی‌توان برخورد کرد و نمی‌خواهیم این پدیده را انکار کنیم و قطعاً برخورد با عوامل آسیب‌زا در کوتاه‌مدت میسر نخواهد بود؛ لذا نیاز به زیرساخت‌های لازم دارد. 

فصیحی‌هرندی تکدی‌گری را جرم دانست و گفت: تکدی در جایگاه‌های پمپ بنزین، داروخانه‌ها و مکان‌های عمومی جرم محسوب می‌شود و باید از حضور این افراد در این مکان‌ها جلوگیری شود. 

فرماندار رفسنجان عنوان کرد: اگر می‌خواهیم این طرح خوب اجرا شود همه ما باید متعهد شویم تا بر احساسات خود غلبه کنیم و به متکدیان توجه نکنیم و نیازمندان واقعی را شناسایی و معرفی کنیم. 

وی از ساماندهی زباله‌گردان توسط انجمن حمایت از زندانیان و شهرداری رفسنجان خبر داد و اضافه کرد: ساماندهی این افراد از برخی معضلات اجتماعی جلوگیری می‌کند و به نفع خود این افراد است که در این طرح شرکت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید