• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69254
+
-

حمایت تغذیه‌ای از مادران باردار

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با توجه به شاخص‌های سوءتغذیه و کم‌خونی مادران باردار در برخی مناطق استان، برنامه حمایت غذایی ویژه مادران باردار نیازمند در مناطق روستایی با مشارکت بنیاد علوی و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در استان اجرایی شد. 

به گزارش ایسنا «سیدمهدی طباطبایی» با اشاره به این‌که سیستان و بلوچستان دارای شاخص بالای ناامنی غذایی در کشور است، بیان کرد: مادران باردار به دلیل نیازهای تغذیه‌ای ویژه، بیشتر در معرض خطر سوء‌تغذیه هستند زیرا غذایی که در دوران بارداری مصرف می‌شود علاوه بر تامین نیازهای تغذیه‌ای مادر، زمینه رشد جنین را هم فراهم می‌کند. 

وی ادامه داد: سوءتغذیه در بانوان باردار و آن‌هایی که قبل از بارداری نیز از تغذیه مناسبی برخوردار نبوده‌اند موجب کاهش وزن‌گیری جنین، کم‌خونی، افزایش خطر اکلامپسی و پره‌اکلامپسی وخونریزی در مادر، کم‌وزنی نوزاد در زمان تولد و افزایش احتمال مرگ جنین می‌شود. 

وی با بیان این مطلب که هدف کلی این برنامه ارتقای وضعیت تغذیه‌ای مادران باردار نیازمند است، ادامه داد: با توجه به این‌که سیستان و بلوچستان در اولویت برنامه کمک غذایی به مادران باردار نیازمند قرار گرفته است، زمینه‌های اجرایی طرح حمایت‌های غذایی از مادران باردار در مناطق روستایی آغاز شده است. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به کمبودهای تغذیه‌ای و افزایش احتمال زایمان‌های پرخطر، تصریح کرد: در این برنامه، زنان باردار از ابتدای ماه 4 حاملگی تا 6 ماه پس از زایمان و حتی در زمان شیردهی به مدت 12 ماه تحت پوشش حمایت‌های غذایی بنیاد علوی و دانشگاه زاهدان قرار می‌گیرند.  وی افزود: در این برنامه هم‌اکنون مادران باردار نیازمند در مناطق روستایی مورد مداخله قرار گرفته‌اند و در آینده مادران مناطق شهری استان نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت. 

هم‌اکنون 200 مادر باردار نیازمند به حمایت‌های غذایی در مناطق روستایی استان شناسایی شده‌اند که مورد حمایت بنیاد خیریه علوی و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان قرار گرفته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید