• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69243
+
-

شرایط سخت کارگران در خرماپزان جنوب

کار در گرمای بیش از حد علاوه بر بیماری‌های پوستی، موجب بروز بیماری‌هایی همچون آسم، برونشیت مزمن، کم‌خونی، بیماری‌های قلبی و مشکلات تنفسی می‌شود

صنفی
شرایط سخت کارگران در خرماپزان جنوب

 در این هوای گرم و طاقت‌فرسای استان هرمزگان که دما و شرجی هوا به بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و به خرماپزان معروف است، کارگرانی هستند که پای کوره‌های ذوب فلزات یا مستقیم زیر نور آفتاب گویی ذره‌ذره ذوب می‌شوند. 

به گزارش ایرنا، کارگران در این منطقه ساحلی با وجود تحمل سختی‌ها و مشقت‌های فراوان گاه مجبورند روزانه بین ۱۰ تا ۱۶ ساعت کار کنند. 

«مجتبی» کارگر شرکت فولاد است. او که پای کوره‌های ذوب فلزی کار می‌کند و تازه‌داماد است، می‌گوید: در روستای ما برای جوانان کار نیست. به همین دلیل مجبور شدم به شهر بیایم تا بتوانم زندگی‌ام را بچرخانم. 

مجتبی که صورتش از گرما و داغی کوره‌های فلزی زخم شده است، می‌افزاید: از گرما و حرارت کوره روی پشتم جوش‌ها و تاول‌های قرمز بیرون زده است. پزشک گفته حرارت کوره بدنت را سوزانده هرچند ویزیت و داروهایش گران است اما بهتر شده‌ام. 


حمام هرروزه آفتاب 

این کارگر که سر و صورت و حتی بدنش خیس عرق شده و انگار آب‌تنی کرده ادامه می‌دهد: هر روز زیر نور خورشید حمام آفتاب می‌گیریم. گرما کلافه‌مان کرده اما مجبوریم در این هوای گرم و شرجی کار کنیم. 

 «صادق» که کارگر فضای سبز شهرداری است، می‌گوید: از ساعت ۶ صبح با پای پیاده به محل کار می‌روم و تا ساعت ۲ بعد از ظهر مشغولم، گاهی هم شیفت شب به پستم می‌خورد که از ساعت ۱۰ شب تا ساعت ۶ بامداد در محل کارم هستم. گاهی در شب معتادان متجاهر به سراغمان می‌آیند و ما را با سلاح سرد تهدید می‌کنند. 

وی ادامه می‌دهد: هزینه‌های زندگی برایم کمرشکن است. با داشتن قسط وام و اجاره‌خانه مجبورم در این هوای گرم تابستان کار کنم تا مخارج خانواده‌ام را تامین کنم. با این شرایط پیمانکاران هر وقت بخواهند آن هم بعد از چند ماه فقط حقوق یک‌ماه را می‌دهند. 


پای تنور داغ نانوایی 

 «علی» شاطر نانوایی است. ۲ شیفت کار می‌کند. از ساعت 5 صبح تا ساعت ۱۲ ظهر و بعدازظهرها نیز از ساعت ۴ یا ۵ تا پاسی از شب. او که پای تنور داغ، نان را از تنور جدا می‌کند، می‌گوید: مشتریان حواسشان به ماست که چگونه عرق سر و صورتمان را خشک می‌کنیم نکند نان آلوده شود اما باور کنید ما دوست نداریم نان آغشته به عرق به مشتریان بدهیم. در این هوای گرم آن هم پای تنور صورتمان قرمز می‌شود. گاهی دستمان هنگام کَندن نان از تنور می‌سوزد. 


۴۰ سال چوپانی در سرما و گرما

 «هوشنگ» چوپان روستاست. او که ساعت ۶:30 تا ۷ صبح، دام را به چرا می‌برد و غروب به خانه برمی‌گردد، می‌گوید: امسال هوا خیلی گرم و سوزان شده است. باد لواری هم می‌وزد که صورتمان را می‌سوزاند. 

به گفته او باد لوار (تش‌‌باد یا آتش‌باد) بادی سوزاننده است که از جنوب غربی و از طرف بیابان‌های عربستان می‌وزد. زمان وزش باد لوار از تیر تا شهریور است.  هوشنگ می‌افزاید: بطری یخ‌زده آبی که همراه داریم گاه از شدت گرما ذوب می‌شود اما ما مجبوریم کار کنیم. تا معاش خانواده تامین شود. در این کار مو سپید کرده و پیر و ناتوان شده‌ام. ۴۰ سال است در سرما و گرما به کار چوپانی مشغولم. اگر شغل دیگری داشتم شاید بازنشسته شده بودم. 

وی می‌گوید: سنم بیشتر از ۷۰ سال است. از کارافتاده‌ام و دیگر رمقی برای کار کردن ندارم اما یارانه و مستمری ناچیز کمیته امداد کفاف زندگی را نمی‌دهد؛ باید به‌اندازه بخور و نمیرکار کنم. 


حال رانندگان در هوای شرجی

رانندگان تاکسی و وسایل حمل‌و‌نقل عمومی درون و برون‌شهری، مسافران، صیادان، ماهی‌گیران، بناها و کارگران ساختمانی، رفتگران شهرداری، کشاورزان، تعمیرکاران، جوشکاران، آشپز‌ها، پلیس‌های راهنمایی و رانندگی، کارگران پالایشگاهی، نیروگاهی و کارگرهای روزمزد از دیگر اقشاری هستند که در معرض مستقیم نور آفتاب یا گرمای درون محل کار قرار دارند و از افزایش دما و شرجی بودن هوا می‌نالند. 
گرما شهرهای این استان را درگیر کرده است و بیشینه دما و رطوبت نسبی هوا در روزهای تیر و مرداد به اوج خود می‌رسد. 

هرچند مردم هرمزگان گرمای هوا را از نیمه اسفندماه تجربه می‌کنند و کولرهای گازی از همان زمان ۲۴ ساعته در حال جان کندن هستند، در ماه‌های تیر و مرداد که دمای هوا در برخی شهرها به حدود ۵۰ درجه و رطوبت نیز به ۱۰۰ درصد می‌رسد برای رهایی از تابش سوزان آفتاب و گرمای کلافه‌کننده ترجیح می‌دهند در خانه و اداره در کنار کولرهای گازی بمانند یا هنگام صبح و غروب که آفتاب کمتر است تن خود را به خنکای آب دریا و رودخانه‌ها بسپارند. 


کارگران بدون تعطیلی پنجشنبه‌ها 

گرمای هوا و به دنبال آن افزایش مصرف انرژی موجب شده استاندار برای صرفه‌جویی در مصرف برق، از اول خرداد تا پایان مرداد ۹۸ روزهای پنجشنبه ادارات هرمزگان را تعطیل اعلام کند؛ اما تعطیلی پنجشنبه‌ها شامل حال کارگران و شغل‌های آزاد نمی‌شود. 
کارگران مجبورند در روزهای پنجشنبه و جمعه یا روزهای تعطیل مناسبتی حتی روزهای عید و تاسوعا و عاشورا نیز به سر کار بروند تا دیگران به کارهای روزانه خود برسند چراکه اگر نانوایی نباشد که نان بپزد، مغازه‌ای نباشد تا مردم خرید کنند، پلیسی در سر چهارراه نباشد که امنیت را برقرار کند، رفتگری نباشد که فضای شهر را پاکیزه کند و... در واقع هزاران هزار کار بر زمین می‌ماند، هرج و مرج به وجود می‌آید و چرخ اقتصاد از کار می‌افتد. 


آسیب به درختان میوه

گرمای تابستان امسال موجب شده است کولرهای گازی با فشار و سروصدای زیادی خود را نشان دهند. انگار این وسایل خنک‌کننده در برابر گرما دیگر نایی ندارند.

 این روند گرما علاوه بر گرمازدگی و بروز انواع بیماری‌های پوستی و تنگی نفس، درختان را هم آسیب‌پذیر کرده و میوه برخی درختان گرمسیری مثل خرما و انبه نارس و زودتر از موعد به دست می‌آید.


بیماری‌های تنفسی و پوستی در گرما

شرجی و گرمی هوا به دلیل مختل کردن روش‌های طبیعی دفع گرما از بدن، علاوه بر بیماری‌های پوستی، موجب فشار بر سیستم تنفسی نیز می‌شود. با بروز گرما و شرجی کارکرد سیستم تنفسی بدن دچار مشکل می‌شود و بیماری‌هایی همچون آسم، برونشیت مزمن، کم‌خونی، بیماری‌های قلبی و سایر مشکلات تنفسی تشدید می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید