• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69219
+
-

هشتگرد در جمع «شهر‌های یادگیرنده» یونسکو

خبر
هشتگرد در جمع «شهر‌های یادگیرنده» یونسکو

مراسم رونمایی از عضویت شهر جدید هشتگرد در شبکه جهانی یونسکو برای شهرهای یادگیرنده با حضور عضو هیات‌مدیره شرکت مادرتخصصی کشور و اعضای هیات‌مدیره شرکت عمران و شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر جدید هشتگرد برگزار شد.
به گزارش ایرنا، عضو هیات‌مدیره شرکت مادرتخصصی کشور در مراسم رونمایی از پیوستن شهر جدید هشتگرد به شبکه یادگیرنده یونسکو اظهار کرد: معرفی شهرها به عنوان شهر یادگیرنده یکی از اقداماتی است که توسط سازمان یونسکو انجام می‌شود.
«زهره داودپور» با اشاره به این نکته که در مجموع ۲۲۴ شهر از ۵۲ کشور دنیا عضو شبکه شهرهای یادگیرنده هستند، گفت: در ایران شهر جدید هشتگرد پنجمین شهر ثبت‌شده بعد از شیراز، اراک، کاشان و بهبهان در فهرست شهرهای یادگیرنده است.
وی اظهار کرد: شهرهای مشهد و یزد به ترتیب در رده‌های ششم و هفتم قرار گرفته‌اند.


توسعه زیرساخت‌های فرهنگی-آموزشی

عضو هیات‌مدیره شرکت مادرتخصصی کشور گفت: این اتفاق این امکان را به شهرها می‌دهد که محیط شهری را برای یادگیری در زمان‌ها و مکان‌های مختلف تجهیز کرده و از این فرصت برای تحقق اهداف شهرهای یادگیرنده و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی شهرهای جدید استفاده کنند.
داودپور افزود: این عنوان همچنین می‌تواند برندینگ شهری محسوب شده و زمینه‌ساز افزایش تولید ناخالص داخلی شهر جدید هشتگرد باشد و پویایی اجتماعی، سرمایه اجتماعی و مشارکت و انسجام اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.


چرا شهر جدید هشتگرد انتخاب شد؟

مجری ثبت شهر جدید هشتگرد در شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو نیز گفت: دلیل انتخاب شهر جدید هشتگرد بر اساس برنامه توسعه خاص آن و تاکید بر ورزش و هنر و انسجام اجتماعی این شهر بوده است.
«نوید سعیدی رضوانی» ادامه داد: این اتفاق می‌تواند با توجه به جمعیت جوان و تحصیل‌کرده شهر جدید هشتگرد، بحث یادگیرندگی و یادگیری مادام‌العمر و همچنین رویدادها، همایش‌ها، نشست‌ها و آموزش‌های رودررو و آموزش‌های کتابخانه‌ای، آموزش‌های جدید و خلاق و ابتکاری را به منظور رشد و توسعه شهروندی دربرداشته باشد.
وی افزود: امیدواریم طی برنامه چهارساله شاخص‌ها را بهبود داده و بتوانیم به انسجام اجتماعی لازم رسیده و بهبود سلامتی روانی و جسمی مردم را از طریق ورزش و فعالیت‌های اجتماعی، با تاکید بر فضاهای بیرونی و شهری شهروندان به دست آوریم که البته در این زمینه سراهای محله، سمن‌ها و شهرداری و شرکت عمران شهر جدید هشتگرد حتما یاریگر ما خواهند بود. مجری ثبت شهر جدید هشتگرد در شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو اظهار کرد: از این به بعد دبیرخانه دائمی برای یونسکو در شهرداری دایر می‌شود که فعالیت‌های یادگیرنده را ارزیابی می‌کند تا ثبت جهانی در این شهر حفظ شود.


امتیازی برای شهر

نایب‌رئیس هیأت‌مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد ضمن خرسندی از این اتفاق گفت: عضویت شهر جدید هشتگرد در شبکه جهانی یونسکو یک امتیاز خوب برای شهر به حساب می‌آید و می‌تواند موجب ارتقای کیفیت و جذب جمعیت بیشتر برای سکونت در این شهر شود.
«محمدعلی حاجی‌زاده» این اتفاق را حاکی از فعالیت‌های خوب و ایجاد زیرساخت‌ها در شهر بیان کرد که سازمان یونسکو را مجاب به ثبت جهانی کرده است.
وی گفت: شهر جدید هشتگرد اولین و تنها شهر جدید در کشور و دومین شهر جدید عضو شبکه شهرهای یادگیرنده در دنیاست.
نایب‌رئیس هیأت‌مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد با بیان این‌که بحث شهرهای یادگیرنده در یونسکو مبنی بر آن است که تمام منابع موجود باید برای آموزش ذینفعان که شهروندان هستند استفاده شود، گفت: ما نباید دغدغه آموزش را از طریق آموزش و پرورش داشته باشیم و شرکت عمران و شهرداری شهر جدید هشتگرد نیز به عنوان متولی باید به آن اهتمام بورزند.
وی افزود: این اتفاق خبر خوبی برای شهروندان شهر جدید هشتگرد به منظور یادگیری در تمام امور و تمام زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.


ساخت سرای محله و مدارس اجتماع‌محور

حاجی‌زاده گفت: یکی از ارکان انتخاب شهر جدید هشتگرد به عنوان شهر یادگیرنده موضوع احداث سرای محله و مدارس اجتماع‌محور بوده است.
نایب‌رئیس هیأت‌مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد ادامه داد: در زمان حاضر ۴ سرای محله در شهر جدید هشتگرد فعال است و ۲ سرای محله هم در هفته دولت سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید.
وی با بیان این‌که اکنون یک واحد مدرسه اجتماع‌محور در شهر جدید هشتگرد وجود دارد و ۴ مدرسه نیز در هفته دولت افتتاح خواهد شد، گفت: در مهر سال جاری تمام مدارس را به مدارس اجتماع‌محور برای ترویج فرهنگ و موارد آموزشی شهروندان تبدیل خواهیم کرد و در این مدارس آموزش‌های مختلف اعم از آموزش زبان‌های خارجی، آموزش مهارت‌های فردی، اجتماعی، فوتبال، ورزش‌های همگانی، والیبال و سایر ورزش‌ها را خواهیم داشت.

شهردار شهر جدید هشتگرد نیز اظهار کرد: با ثبت جهانی شهر جدید هشتگرد در سازمان یونسکو وظایف و مسئولیت بسیار زیادی بر عهده شهرداری قرار خواهد گرفت، چراکه شهرداری در مباحث شهری و زندگی مردم مسئول است.
«اصغر آقایی» گفت: امیدواریم از این فرصتی که به وجود آمده علاوه بر معرفی کشور، از ظرفیت‌های سازمان جهانی برای ارتقای جایگاه شهری و شهروندی استفاده کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید