• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69213
+
-

هنر فراموش شده تئاتر در آبیک

یک بازیگر: هزینه‌های بالای اجاره سالن و کمبود تماشاچی پیشرفت علاقه‌مندان این عرصه را کاهش داده است

فرهنگی
هنر فراموش شده تئاتر در آبیک

امیررضا فلاح | آبیک - خبرنگار :


 تئاتر یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین هنرهایی است که در رشد فرهنگ اجتماعی جامعه نقش بسزایی دارد. تئاتر با القای مفاهیم به مخاطبان به صورت غیرمستقیم علاوه بر سرگرمی، در ترویج رفتار و هنجارهای صحیح جامعه نیز تاثیر مثبت دارد. این روزها حال و احوال تئاتر و هنرمندان این عرصه در شهرستان آبیک مساعد نیست.

آبیک از جمله شهرستان‌هایی است که در این زمینه پتانسیل فراوانی دارد با این حال مشکلاتی مانند بی‌توجهی مسئولان به تئاتر و نبود سالن‌های مجزا برای نمایش باعث استقبال کم مردم و کاهش درآمد و انگیزه فعالان این حوزه شده است. 


کاهش انگیزه هنرمندان بومی

یک بازیگر تئاتر می‌گوید: جایی که زبان قاصر است هنر وارد می‌شود. بیان مسائلی مانند خشم، عشق و نفرت در قالب تئاتر بسیار ساده‌تر از بیان همین مفاهیم به‌صورت مستقیم است. همین عامل موجب اثرگذاری بر روح و روان انسان و درک شخص از مسائلی می‌شود که تا به حال با آنها مواجه نشده است. در واقع به دلیل همین تاثیرگذاری بسیار زیاد هنر در افراد می‌توان جایگاه هنر را مقدس دانست. 

سعید آیینی با اشاره به ظرفیت بالای آبیک در حوزه تئاتر بیان می‌کند: شهرستان آبیک با تلاش و کوشش بازیگران فعال در این زمینه پتانسیل چهره شدن در بخش تئاتر را دارد. در واقع اگر بستری مناسب برای هنرمندان این منطقه فراهم شود، تئاتر آبیک در عرصه‌های استانی و کشوری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. 

وی ادامه می‌دهد: افراد بزرگی مانند نوید محمدزاده و کوروش محمدی‌نیا در شهرستان آبیک اجرا داشته‌اند که این موضوع نشان‌دهنده استعداد شهرستان در ارائه هنر فاخر به مردم است، اما متاسفانه امروز به این هنر و هنرمندان این عرصه در شهرستان آبیک توجه نمی‌شود.

مسئولان فرهنگی و مدیریتی برای هنر جایگاهی قائل نیستند و این امر باعث شده است هنرمندان بومی این منطقه برای فعالیت بیشتر انگیزه‌ای نداشته باشند. با این همه علاقه‌مندان تئاتر همچنان پیگیر این حوزه هستند اما تولید محتوای تاثیرگذار بدون حمایت مسئولان تقریبا غیرممکن است. 


انجمن هنرهای نمایشی

این بازیگر تئاتر با تأکید بر لزوم حل مشکلات این هنر در آّبیک می‌گوید: انجمن هنرهای نمایشی در هر شهرستان باید به صورت شورا با حضور تعدادی از هنرمندان همان منطقه تشکیل شود، اما متاسفانه‌ در شهرستان‌ آبیک انجمن هنرهای نمایشی تک‌قطبی و انحصاری است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی باید رابط بین هنرمندان و گروه‌های هنری شهرستان با سایر مناطق استان و حتی سایر استان‌های کشور باشد تا امکان اجرای عمومی در همه نقاط کشور برای هنرمندان فراهم شود. آیینی می‌افزاید: در حال حاضر هزینه بالای اجاره سالن برای نمایش عمومی، مانع پیشرفت علاقه‌مندان این عرصه شده است. بازیگران آبیکی در شرایط فعلی دیگر برای تلاش و فعالیت در صحنه تئاتر انگیزه‌ای ندارند. 


جای خالی جشنواره‌های شهرستانی 

این دانشجوی کارشناسی سینما و کارگردان با انتقاد از کمبود اماکن تفریحی و سرگرمی اظهار می‌کند: ذات مردم به هنر علاقه‌‌مند است و اگر شرایط مناسبی ایجاد شود، مردم از انواع فعالیت‌های هنری استقبال خواهند کرد همان‌طور که از کنسرت‌های اخیری که در آبیک برگزار شد به خوبی استقبال کردند. کمبود تماشاگر در اجراهای تئاتر در حالی که فضای سالن‌ها مناسب نیست و اطلاع‌رسانی خوبی نیز انجام نشده است، تقصیر مردم نیست و این مسئولان شهری هستند که باید در این زمینه چاره‌ای بیندیشند. 

وی ادامه می‌دهد: به منظور ارتقای سطح فرهنگ شهرستان و فراهم آورن فضایی با نشاط بین خانواده‌ها باید جشنواره‌هایی مانند فستیوال‌های نمایشنامه‌خوانی، داستان‌نویسی و شب شعر برگزار شود تا مردم در جریان این فعالیت‌ها قرار بگیرند اما متاسفانه آبیک مکان‌های تفریحی و سرگرمی خوبی ندارد. 


امید برای بهبود وضعیت فعلی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک با اشاره به اهمیت تئاتر در جامعه می‌گوید: در جامعه‌ فعلی و به خصوص شهرستان آبیک بیش از پیش نیازمند ایجاد فضاهای فرهنگی و هنری هستیم. تئاتر یکی از بخش‌های اصلی در این عرصه محسوب می‌شود که بستر لازم را برای رشد و آگاهی فرهنگی نوجوانان و جوانان فراهم می‌کند. هنرمندان فاخری در شهرستان داریم و امیدواریم بتوانیم در بدنه هنر از آنها استفاده کنیم. 

سیدمحمد موسوی خاطرنشان می‌کند: از جمله مشکلات اساسی و دغدغه اصلی ما برای توسعه‌ اماکن و فعالیت‌های هنری در شهرستان، کمبود بودجه است. این معضل باعث کاهش برگزاری جشنواره‌ها و کمبود امکانات سالن‌ها برای تامین نیاز‌های هنرمندان شده است.

ما در شهرستان آبیک حتی برای تجهیز اماکن فعلی نیز با مشکل مواجهیم اما به هر حال پیگیر مشکلات هنرمندان منطقه هستیم و در تلاشیم که کمبود‌های فرهنگی آبیک هرچه زودتر رفع شود. در این باره رایزنی‌هایی با مسئولان شهرستان و استان قزوین داشته‌ایم که امیدواریم برای تحقق این اهداف، سرانه امکانات فرهنگی و تفریحی در شهرستان افزایش یابد. 

وی ادامه می‌دهد: نخستین جلسه انجمن‌های هنری و فرهنگی نیز در سال جاری در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبیک تشکیل شد و رؤسای انجمن‌های مختلف به بیان مشکلات خود پرداختند تا برای حل این موارد اقدامات لازم انجام شود. 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک یادآور می‌شود: فرهنگسرای باران آبیک با ارائه تمام خدمات لازم و امکانات کافی یکی از سالن‌های نمونه‌ استان است که رایگان در اختیار هنرمندان عزیز شهرستان قرار می‌گیرد. امکانات این فرهنگسرا به‌تازگی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان، نوسازی و در اختیار مردم آبیک قرار گرفته است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :