• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69200
+
-

توسعه زیرساخت‌های ارتباطات در سروآباد

فناوری
توسعه زیرساخت‌های ارتباطات در سروآباد

افتتاح چند طرح در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سروآباد با ۱۶۵ میلیارد ریال اعتبار در قالب یکی از وعده‌های وزیر ارتباطات در سفر به استان کردستان گام مهمی برای توسعه هرچه بیشتر این شهرستان محروم است. به گزارشایرنا، سروآباد از شهرستان‌های کمترتوسعه‌یافته و کوچک استان کردستان است، شهرستانی که بیش از ۸۰ درصد جمعیت آن روستانشین هستند؛ ویژگی مهمی که در هیچ شهرستانی دیگری دیده نمی‌شود.

سروآباد به دلیل طبیعت بکر، کوهستانی، ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی و کهن همواره میزبان مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور و خارج از کشور است. وجود منطقه هورامان که به ثبت ملی رسیده و مقدمات ثبت جهانی آن نیز در دست انجام است، یکی از ظرفیت‌های مهم این شهرستان در حوزه گردشگری است که هر سال مهمانان و گردشگران داخلی و خارجی زیادی به‌ویژه از کشورهای شرق آسیا از این منطقه دیدن می‌کنند و یکی از خواسته‌های مهم مردم منطقه و گردشگران ایجاد و توسعه شبکه و زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

این خواسته مردم منطقه هورامان و منطقه ژاورود بخش مرکزی سوم مرداد تحقق یافت و ۱۶۵ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در این منطقه هزینه شد، مصوبه‌ای که در سفر چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری به استان کردستان به سرانجام رسید. 


پیگیری موضوع ارتقای پهنای باند ‌ 

نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در این باره اظهار کرد: طی 3 سال گذشته پیگیری موضوع ارتقای پهنای باند تلفن همراه و اینترنت در روستاهای سروآباد از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت. «منصور مرادی» افزود: با توجه به این‌که عصر حاضر، عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات است، توسعه آن در مناطق کمترتوسعه‌یافته و روستاهای محروم به توسعه پایدار در این مناطق منجر خواهد شد.

وی یادآور شد: سروآباد در زمینه گردشگری حرف اول را می‌زند، به ویژه منطقه هورامان و ژاورود این شهرستان ظرفیت مهمی برای ایجاد اشتغال پایدار و جلوگیری از مهاجرت روستاییان دارد.  مرادی تاکید کرد: یکی از پارامترهای مهم توسعه در این منطقه بحث ارتباطات است.

با پیگیری‌های انجام شده در 3 سال گذشته و در سفر اخیر وزیر ارتباطات به استان کردستان موفق شدیم 3 دکل مهم در مناطق کور و دور‌افتاده شهرستان سروآباد با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال برای ارتقای آنتن‌دهی تلفن همراه و ارتقای وضعیت اینترنت ایجاد کنیم.   نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: در بخش هورامان نیز احداث خط فیبر نوری با اعتبار ۸۵ میلیارد ریالی کلنگ‌زنی شد که در بحث گردشگری و توسعه ارتباطات این منطقه بسیار تاثیرگذار است و با توجه به ظرفیت مهم این منطقه در بحث گردشگری با خدماتی که در این منطقه ارائه می‌شود، شاهد توسعه منطقه در آینده نزدیک خواهیم بود. 

وی افزود: در روستاهای سروآباد که هدف گردشگری هستند و می‌توانند به رونق و توسعه پایدار شهرستان کمک کنند، مشکلات و ضعف ارتباطی وجود دارد که با افتتاح این 3 دکل و کلنگ‌زنی خط فیبر نوری منطقه هورامان این مشکلات رفع شد. مرادی یادآور شد: مشکلات آنتن‌دهی تلفن همراه در روستاهای تابعه این شهرستان، نبود تلفن ثابت در تعدادی از روستاها، مشکلات تلفن ثابت WLL در بیشتر روستاهای تابعه و سرعت پایین اینترنت از مه‌ ترین مشکلات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این شهرستان است.


ایجاد خط فیبر نوری  

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان کردستان نیز اظهار کرد: با حمایت‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، چند طرح با ۱۶۵ میلیارد ریال اعتبار در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرستان سروآباد افتتاح شد. «فردین سعیدی» افزود: ۸۵ میلیارد ریال برای ایجاد خط فیبر نوری منطقه هورامان و ۸۰ میلیارد ریال نیز برای راه‌‌اندازی 3 سایت مهم تلفن همراه و اینترنت پرسرعت به شهرستان سروآباد اختصاص یافته است.

وی یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال شعار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، «ایران هوشمند» است که تلاش می‌کنیم این شعار را به مرحله عمل برسانیم. علاوه بر افتتاح این پروژه‌های مهم در شهرستان سروآباد، ۷۳ روستای دیگر در استان کردستان نیز به پهنای باند مناسب دسترسی می‌یابند و پوشش تلفن همراه مطلوبی خواهند داشت. سعیدی تاکید کرد: هدف دولت از افتتاح این پروژه‌ها در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات خدمت‌رسانی به مناطق روستایی استان کردستان است، البته پوشش شهری ما در استان کامل است و اکنون خدمت‌رسانی به روستاها در اولویت کاری قرار دارد.


افتتاح 3 سایت مهم در سروآباد  

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان کردستان گفت: عزم دولت بر این است که مناطق روستایی از پهنای باند و شبکه اطلاعات برخوردار شوند، بنابراین 3 سایت مهم در سروآباد افتتاح شد که با تکنولوژی 4G به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند و 3 سایت هم از 2G به 3G ارتقا یافتند. 

سعیدی اظهار کرد: با افتتاح این 3 سایت ۱۸ روستای شهرستان سروآباد از خدمات این سایت‌ها برخوردار خواهند شد و در پروژه فیبر نوری منطقه هورامان نیز ۲۹ روستا با جمعیت ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر از خدمات آن برخوردار می‌شوند.  

وی یادآور شد: ۲۰ سایت مهم در منطقه هورامان به این فیبر نوری متصل می‌شود و این اقدام بسیار مهمی برای منطقه گردشگری هورامان است که در روند توسعه پایدار آن بسیار تاثیرگذار خواهد بود. فرماندار سروآباد نیز گفت: با افتتاح این پروژه مشکل آنتن‌دهی در روستاهای این شهرستان برطرف شد.
«کامیار میرزایی» تاکید کرد: دولت مصم است که ارتباطات در حوزه روستایی را در شهرستان سروآباد توسعه دهد و این مهم گامی بسیار تاثیرگذار در توسعه پایدار است.
 با افتتاح این 3 سایت پهنای باند در روستاهای بخش مرکزی تقویت شد و شبکه اینترنت 3G و 4G در این روستاها راه‌اندازی شد؛ موضوعی که دغدغه جوانان این روستاها بود. اکنون در تمام روستاهای شهرستان سروآباد شبکه تلفن همراه پوشش‌دهی دارد و اینترنت نیز در بسیاری از روستاهای آن فعال است و تلاش مسئولان برخورداری تمام روستاهای آن از اینترنت پرسرعت و ارتقای آن است؛ امری که می‌تواند در توسعه شهرستان و کاهش مهاجرت تاثیرگذار باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید