• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69176
+
-

هزینه‌های سفرتا مهرماه افزایش نمی یابد

معاون گردشگری: نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری مهر ماه براساس تورم سالیانه اعلام می‌شود

گردشگری
هزینه‌های سفرتا مهرماه افزایش نمی یابد

گردشگران تا مهرماه امسال فرصت دارند با نرخ سال قبل به سفر با تورهای گردشگری بپردازند و در اقامتگاه‌های مجوزدار و هتل‌های رسمی کشور اقامت کنند.
روزنامه همشهری دیروز در گزارشی به بررسی دلایل افزایش قیمت سفر در کشور پرداخت و حالا معاون گردشگری کشور به همشهری گفته است که تاسیسات گردشگری زیرمجموعه سازمان میراث‌فرهنگی و معاونت گردشگری تاکنون هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته‌اند و گرانی سفر ناشی از اقدام ایرلاین‌ها در آزادسازی نرخ بلیت و همچنین گران شدن بلیت ناوگان حمل‌ونقل ریلی در کشور است.
ولی تیموری با تأکید بر این موضوع که نرخ‌های جدید هتل‌ها و تاسیسات گردشگری زیرمجموعه سازمان میراث‌فرهنگی در مهرماه هرسال براساس نرخ تورم رسمی کشور و براساس استعلام از بانک مرکزی تعیین می‌شود گفت: معمولا هر سال نرخ تورم به‌عنوان سقف افزایش قیمت خدمات گردشگری درنظر گرفته می‌شود و پس از آن تاسیسات گردشگری کشور براساس کشش قیمتی اقدام به افزایش نرخ خدمات می‌کنند.
او گفت: به‌طور معمول سالانه 10 تا 12درصد بر نرخ خدمات گردشگری در کشور افزوده می‌شود و امسال نیز قیمت‌های جدید خدمات گردشگری براساس نرخ تورم سالیانه که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود در مهرماه تعیین خواهد شد.
معاون گردشگری در پاسخ به این سؤال همشهری که چرا باید سفر یکروزه به مقصد یکی از شهرهای کشور بین یک میلیون تومان تا یک میلیون و 500هزار تومان هزینه داشته باشد؟ گفت: از مهرماه سال قبل تا مهرماه امسال تاسیسات گردشگری و هتل‌ها که زیرنظر سازمان میراث فرهنگی فعالیت می‌کنند هیچ‌گونه افزایش نرخ نداشته‌اند و گرانی سفر به‌دلیل افزایش نرخ در سایر بخش‌های مرتبط با صنعت گردشگری اتفاق افتاده است که البته مدیریت آنها در اختیار سازمان میراث فرهنگی نیست.
تیموری با انتقاد از آزادسازی نرخ در بخش‌های مرتبط با صنعت گردشگری کشور گفت: متأسفانه بخش حمل‌ونقل هوایی و ریلی صحبت از آزادسازی قیمت‌ها می‌کنند و این آزادسازی به‌معنای آن است که در زمان‌های سفر در کشور که تقاضا برای سفر بالا می‌رود و عرضه و تقاضا همخوان نیست قیمت خدمات آن بخش‌ها نیز افزایش یابد.
او با اعلام اینکه مهرماه امسال براساس استعلام از بانک مرکزی و تورم موجود در کشور احتمال افزایش 10 تا 12درصدی خدمات گردشگری در کشور براساس قانون وجود دارد تأکید کرد: افزایش قیمت خدمات گردشگری در کشور به‌صورت معقول انجام می‌شود تا کشش گردشگران به سفر با تورهای گردشگری و اقامت در هتل‌ها نیز ایجاد شود.
معاون گردشگری کشور با رد وجود طرح ارزان‌سازی‌ سفر در کشور و در سیاست‌های معاونت گردشگری اعلام کرد: هیچ‌گاه در مورد ارزان‌سازی سفر صحبت نکرده‌ایم و بحث اصلی در سیاست‌های گردشگری کشور آسان‌سازی سفر با تورهای برنامه‌ریزی شده و سفرهای قسطی بود که از امسال آغاز شده است و اکنون دفاتر خدمات مسافرتی در استان تهران پکیج‌های تورهای قسطی و آسان را آماده و در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.
تیموری اما مشکل اصلی گردشگری در کشور را نبود فرهنگ سفر اعلام کرد و گفت: به‌رغم اجرای طرح سفرهای آسان و اقساط در دفاتر خدمات گردشگری مردم هنوز هم ترجیح می‌دهند به‌صورت انفرادی و با خودروی شخصی سفر کنند که لازم است با فرهنگسازی
مناسب مردم را ترغیب به سفرهای برنامه‌ریزی شده با توردر سفرهای آسان کرد.
او طرح سفرهای آسان و برنامه‌ریزی شده را یک طرح بلندمدت در سیاست‌های گردشگری کشور اعلام کرد و افزود: استاندارها و کمیته فرهنگی ستاد خدمات سفر کشور درگیر ماجرای سفرهای برنامه‌ریزی شده و آسان شده‌اند تا بتوان با فرهنگسازی مناسب گردشگران را با قیمت کمتر به مسیرهایی که گردشگران کمتر به آن نقاط سفر کرده‌اند ترغیب کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید