• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69155
+
-

آژیر زرد؛ از سفره‌های آب زیرزمینی تا خطر خشکسالی


بارش‌های زمستان پارسال و بهار امسال را فراموش کنید، وزارت نیرو با نمایان شدن نخستین نشانه‌های مصرف آب در نخستین‌ماه تابستان داغ امسال دوباره آژیر خطر فرونشست سفره‌های آب زیرزمینی و وقوع خشکسالی را به صدا درآورده است. حالا مردم 2 راه پیش رو دارند، بی‌رویه آب را به هدر بدهند یا اینکه مصرف آب خود را مدیریت کنند و به فکر آینده باشند. ماجرا چیست؟

به گزارش همشهری، رصد گفته‌ها و آمارهای برخی مقامات وزارت نیرو نشان می‌دهد گویا بارش‌های زمستان سال گذشته و بهار امسال چندان اطمینان بخش به‌معنای ورود ایران به دور تازه‌ای از ترسالی و دورشدن از خشکسالی نیست. محمد رضا احمدنسب، قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب پایتخت می‌گوید: نگران سفره‌های آب زیرزمینی هستیم؛ زیرا بارندگی‌های اخیر مردم را به اشتباه انداخته است. به‌گفته او، ذخیره خوب آب پشت سدها باعث شده مردم دچار خطا شوند و احساس کنند آب هست و مشکلی وجود ندارد، اما اکنون 33 درصد آب تهران از سفره‌های زیرزمینی و 67 درصد آب‌های سطحی تامین می‌شود، درحالی‌که برای استفاده از سفره‌های زیرزمینی 25 درصد مطلوب است. او فاش کرد که پاشنه آشیل تامین آب مورد نیاز تهرانی‌ها، سفره‌های آب زیرزمینی است و این سرمایه ملی در حال نابودی است و اگر بارش‌های امسال نبود اکنون آبی پشت سدهای تامین‌کننده آب تهران نداشتیم و به جای 32 درصد، شاید مجبور می‌شدیم 50 درصد از سفره‌های زیر زمینی استفاده کنیم.

قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو هم با اشاره به اینکه قیمت تمام‌شده انتقال آب از دریا از 11هزار تومان به 40 هزار تومان افزایش یافته تأکیدکرد: اینکه مدام اعلام شود آب را کمتر مصرف کنید و از سوی دیگر اعلام شود سدها پر از آب است مردم باور نمی‌کنند که آب نیست و کمتر مصرف کنند. تقی‌زاده خامسی نقش افزایش قیمت در کاهش مصرف را مهم دانست و توضیح داد: اعمال تعرفه‌های جدید و افزایش 16 درصدی تعرفه آب برای مشترکان پرمصرف از خرداد‌ماه باعث شده تا حدودی مصرف آب این مشترکان کمتر شود. البته این 2‌ماه چندان نمی‌تواند تعیین‌کننده باشد زیرا دمای هوا به‌شدت افزایش یافته است.

سد‌ها خالی می‌شوند
وزارت نیرو خبر داده ۶۰ درصد مخازن ۳۵ سد خالی است و فقط ۵۲ سد در سال آبی جاری (از مهرماه ۹۷ تا اول مردادماه) بیش از ۹۰ درصد پرشدگی دارند. این گزارش نشان می‌دهد: مقادیر ورودی به سدها از ابتدای سال آبی جاری تا اول مردادماه نسبت به‌مدت مشابه پارسال ۲۴۹درصد افزایش داشته و در مقابل خروجی آب از سدها در همین مدت رشد کرده و به این ترتیب موجودی آب مخازن سدها در بازه زمانی یادشده ۵۲درصد افزایش داشته است.

محمد حاج‌رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تأکید کرد: با توجه به بارندگی‌های امسال جریان ورودی به سدها 3برابر بوده است و در استان کرمان این جریان ورودی به ۲.۵برابر رسیده است که جای خوشحالی دارد اما همچنان از موقعیت خروج بحران فاصله داریم.  به‌گفته او، در برخی مناطق کشور همچون استان کرمان، جریان‌ آب‌های سطحی محدود است و این مهم باعث شده که فشار زیادی به آب‌های زیرزمینی وارد شود و همین امر استان کرمان را جزو 3‌استان کشور با کسری مخزن آب قرار داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید