• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69152
+
-

جهت‌یابی سرمایه‌ها

چهره روز
جهت‌یابی سرمایه‌ها


مدیرعامل بانک مسکن می‌گوید: این بانک بدون اصلاح عنوان توسعه‌ای قادر به تامین نیازهای بخش ساختمان نیست. ابوالقاسم رحیمی‌انارکی با اعلام این مطلب که در شرایط فعلی استفاده از بازار سرمایه تنها راه برون‌رفت از مشکل مالی صنعت ساختمان است، افزود: برای بانک مسکن تامین منابع مالی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی مقدور نیست. او تأکید دارد: طبق آخرین آماری که بانک مرکزی ارائه کرده، سهم سایر بانک‌ها از حوزه بخش مسکن در اعطای تسهیلات ۱۳ درصد است که این مقدار باید به ۲۰ درصد افزایش یابد و بانک‌ها هم باید در محقق شدن این برنامه، مشارکت لازم را با بانک مسکن داشته باشند.

داعیه اینکه می‌توان از کانال بازار سرمایه برای بخش مسکن تامین مالی کرد، دارای چند سال سابقه است و البته آمارها نشان می‌دهد ابزارهای پیش‌تر معرفی شده تاکنون نتوانسته به نیاز تامین مالی بخش ساختمان جواب بدهد به این دلیل است که بخش ساختمان به منابع بانکی به‌ویژه بانک مسکن وابستگی زیادی پیدا کرده که از قضا روزی بانک مسکن به این وابستگی‌ها مباهات می‌ورزید.

اکنون مدیرعامل این بانک می‌گوید بانک‌های دیگری هم باید درگیر بخش ساختمان شوند حال آنکه نگاهی به ترکیب تسهیلات‌دهی بانک‌ها با توجه به فلسفه و ماهیت فعالیت‌شان نشان می‌دهد آنها به راحتی قدرت پرداخت تسهیلات بیشتری به بخش ساختمان و مسکن را ندارند. اگر هم دولت و متولیان بخش ساختمان در وزارت راه و شهرسازی بخواهند چنین کاری به فرموده و دستوری صورت پذیرد، نتیجه روشن است؛ از سهم سایر بخش‌ها ازجمله صنعت و کشاورزی کاسته خواهد شد و صدای فعالان این بخش در خواهد آمد. منطقی است که سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در یک افق بلندمدت به‌صورت مستمر دارای بازده اقتصادی باشد، سرمایه‌ها راه خود را پیدا می‌کنند یا بازار سرمایه روی خوش نشان خواهد داد یا بانک‌ها در این مسیر گام برمی‌دارند. زمینی که بلند است، آب به آن نمی‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید