• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69151
+
-

تعیین تکلیف زیرگذرهای متروک

یادداشت
تعیین تکلیف زیرگذرهای متروک

ابوذر چهل امیرانی_دبیر تحریریه

ساکنان مناطق17 و 18 سال‌های زیادی از عمر خود را با نعره گوشخراش قطارها سپری کرده‌اند. به محض عبور این قول‌های آهنی، خانه‌هایشان به لرزه افتاده و همیشه در این کابوس به سر می‌بردند که مبادا بچه‌هایشان از سر شیطنت و بازیگوشی، نزدیک ریل‌های قطار شوند. حالا وضعیت کمی فرق کرده. یکی از خطوط راه‌آهن زیرزمینی و دسترسی اهالی به محله‌های دیگر میسر شده است.
البته این مشکل به‌طور کامل در منطقه18 رفع نشده و ساکنان محله خلیج‌فارس مثل گذشته از عبور قطارها از کنار خانه‌هایشان و روی زمین گلایه دارند.
پس از زیرزمینی شدن خطوط آهن در منطقه17 و بخش‌هایی از منطقه18، حالا 2چالش پیش روی مردم و مسئولان قرار دارد. نخستین موضوع، نحوه ساماندهی زمین‌هایی است که روزگاری ریل‌های آهن از آن عبور می‌کرد و اینک به زیر زمین انتقال پیدا کرده و زمین‌ها به‌صورت خاکی به حال خود رها شده‌اند.
مسئولان شهری قصد دارند از این اراضی آزاد شده برای افزایش سرانه‌های فضای سبز، ورزشی و خدماتی محله‌ها استفاده کنند، اما نتوانسته‌اند رضایت مسئولان راه‌آهن را جلب کنند. در این راستا جلساتی هم بین مسئولان شهری و راه‌آهن برگزار شده، اما به نتیجه قطعی دست نیافته‌اند. همین عامل باعث ایجاد زمین خاکی و طولی وسیعی در دل مناطق17 و 18 شده و چهره محله‌ها را نازیبا کرده است. این درحالی است که می‌توان محوطه مسیر عبور ریل را به پیاده‌راه بزرگ فرهنگی با سرانه‌های مختلف تبدیل کرد.
موضوع دوم، تعیین تکلیف زیرگذرها در این مناطق است. از این زیرگذرها که تعدادشان در مناطق17 و 18 کم نیست، خودروها و عابران برای دستیابی به محله‌ها استفاده می‌کردند که اینک با زیرزمینی شدن خطوط آهن، کارایی خود را از دست داده‌اند.
بنابراین به محل‌هایی برای پارک خودرو و از همه مهم‌تر اتراق معتادان، کارتن‌خواب‌ها و اراذل و اوباش تبدیل شده‌اند. کمبود یا نبود روشنایی در برخی از این زیرگذرها نیز باعث شده اهالی به‌خصوص بانوان، با ترس زیادی از کنار آنها عبور کنند. لازم است هرچه سریع‌تر اقدامی برای ساماندهی این زیرگذرها انجام و اگر امکان تخریب آنها وجود ندارد، تمهیداتی برای استفاده بهینه از زیرگذرها اتخاذ شود. این زیرگذرها موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی در این مناطق شده‌اند و باید فعالیت‌های مطالعاتی برای ساماندهی آنها انجام شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :