• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69142
+
-

اسناد مالی شهرداری از سال 86 تا 92 روشن نیست

عملکرد مالی 7‌ساله در ابهام

گزارش
عملکرد مالی 7‌ساله در ابهام


حامد فوقانی/ خبرنگار
بررسی اسناد مالی سال 93 شهرداری تهران روز گذشته در شورای شهر تهران ادامه داشت. تاکنون گزارش مالی شهرداری تهران از سال 86 تا 93 همواره شاهد چند گزاره مشخص بود. «مردود»، «مشروط»و «عدم اظهار نظر». اسناد مالی سال 93 هم  که دیروز در شورای شهر بررسی شد، نکات جالبی داشت. آن‌طور که برخی از اعضا مصرانه پیگیری تخلفات رخ داده را خواستار شدند و در مقابل برخی دیگر اظهار نظر سریع در این رابطه را غیرمنطقی می‌دانستند.

 پس از ارائه بندهایی که از نظر حسابرس منتخب ایراداتی در آنها وجود داشت در نهایت همتی این گزارش را در قالب اظهارنظر مشروط قرائت کرد و گفت: «به‌نظر مؤسسه بهروزان (مؤسسه حسابرس مورد تأیید شورا) به استثنای آثار موارد مندرج در بندهای قرائت شده صورت‌های مالی یادشده وضعیت مالی گروه و شهرداری تهران تا تاریخ ۲۹ اسفند ۹۳ عملکرد مالی و جریان‌های نقدی گروه و شهرداری تهران را برای سال مالی منتهی از تمام جنبه‌های بااهمیت طبق استانداردهای حسابداری به‌نحو مطلوب نشان می‌دهد اما در مجموع اظهارنظر نهایی برای حسابرسی تلفیقی از صورت‌های مالی شهرداری در سال ۹۳ مشروط است.»

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران پس از استماع این گزارش گفت: «اظهارنظر این مؤسسه درباره صورت‌های مالی شهرداری تهران در سال ۹۳ مشروط است و امروز باید پاسخ‌های شهرداری تهران به این اظهارنظر و ارزیابی کمیسیون برنامه و بودجه را درباره گزارش ارائه شده بشنویم.» محمدرضا زارعلی، مدیرکل مالی شهرداری تهران نیز در پاسخ به گزارش حسابرسی ارائه شده، گفت: «براساس اطلاعات موجود گزارش حسابرس تلفیقی از صورت‌های مالی شهرداری در سال ۸۶ مردود، سال ۸۷ عدم‌ اظهارنظر، سال ۸۸ مشروط، سال ۸۹ مشروط، سال ۹۰ عدم‌اظهارنظر، سال ۹۱ و ۹۲ نیز مشروط است که در تمامی موارد این گزارش‌ها به تصویب شورای شهر رسیده است.» او درباره سال 93 هم اینطور گفت که گزارش حسابرس تلفیقی از صورت‌های مالی شهرداری در این سال مالی مشروط اعلام شده است که در مورد تصویب شدن آن شورا باید تصمیم‌گیری کند. زارعلی سپس به قرائت بندهایی از پاسخ‌های شهرداری درباره ایرادات وارده به گزارش پرداخت.

حسن رسولی، خزانه‌دار شورا اما در واکنش به این گزارش اعلام کرد: برخی از مواد این گزارش خارج از دوره قرارداد شورا با حسابرس ارائه شده است. به گفته او، عملا امکان بررسی مجدد این گزارش‌ها وجود ندارد؛ مگر اینکه مجدد با حسابرس قراردادی بسته شود. رسولی بر همین اساس گفت که ارائه این گزارش‌ها باید متوقف شود و یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه بیاید و گزارش خاتمه‌ای را بگوید. زهرا نژادبهرام، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران ولی اعتقاد داشت این کار منطقی نیست و برای روشن شدن افکار عمومی باید مشخص شود که تخلفات چیست و چه باید کرد. مجید فراهانی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در واکنش به ارائه پاسخ از سوی شهرداری تهران گفت: «برخی از موارد ارائه شده از دی‌ماه سال گذشته تا امروز جدید بوده و تا امروز مطرح نشده است. البته برخی از این پاسخ‌ها در گذشته مطرح شده و حتی حسابرس آنها را نپذیرفته است. پس این گزارش هم حرف‌های تازه‌ دارد و هم حرف‌های قدیمی.» در نهایت و با تمدید یک‌ساعته وقت برای قرائت پاسخ‌های شهرداری تهران به ایرادات صورت‌های مالی سال 93 ، اعضای شورای شهر تهران اظهارنظر قطعی را به ارائه گزارشی کامل از سوی کمیسیون برنامه و بودجه شورا درباره چرایی مشروط بودن گزارش مذکور موکول کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید