• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69113
+
-

ملکه مالزی، ریشه چینی دارد

ملکه مالزی، ریشه چینی دارد


تانکا عزیزا، همسر سلطان عبدالله که حدود 6‌ماه پیش به‌عنوان شانزدهمین پادشاه مالزی و پادشاه جدید این کشور انتخاب شد در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های چین، از اصالت چینی خود گفته است.
به گزارش الجزیره، تانکا عزیزا اهل منطقه کانتون چین است و می‌تواند به زبان چینی صحبت کند. به‌گفته ملکه 58ساله مالزی، او از نوادگان خانواده سلطنتی در منطقه جوهور مالزی است و یکی از اجدادش در قرن نوزدهم با دختر یک تاجر چینی ازدواج کرده و از آنجا خون چینی‌ها وارد خانواده آنها شده است. تانکا عزیزا دختر سلطان اسکند از ایالت جوهور است. او در دانشگاه ملی سنگاپور در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده است. تانکا عزیزا در کتابی، دستور پخت غذاهای سنتی ایالت پاهانگ را جمع‌آوری کرده است و به همین دلیل پیش از آنکه در جایگاه ملکه قرار گیرد در مالزی چهره‌ای شناخته شده بود.
سلطان عبدالله از ایالت پاهانگ مالزی است و پس از استعفای سلطان محمد پنجم، جانشین او شد. سلطان محمد در پی ازدواجش با ملکه زیبایی روسیه استعفا کرد. سلطان عبدالله از میان سلاطین ایالت‌های مختلف و با رأی مثبت سلاطین ۹ ایالت از ۱۳ ایالت مالزی برای یک دوره ۵ساله انتخاب شده است. مالزی تنها کشور در جهان است که پادشاه آن به‌طور ادواری از میان پادشاهان ایالت‌های مختلف تعیین می‌شود. سلطان عبدالله ۵۹ ساله به‌شدت علاقه‌مند به فوتبال است و در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ رئیس اتحادیه فوتبال مالزی نیز بوده است. جایگاه و مقام پادشاهی در مالزی که از سال ۱۹۵۷ میلادی و پس از استقلال فدراسیون مالایا(مالزی فعلی) ایجاد شد، بیشتر جنبه تشریفاتی دارد اما پادشاه از اختیارات مهمی مانند انتصاب قضات دادگاه فدرال و دادگاه‌های عالی، پیشنهاد انحلال پارلمان و همچنین تنفیذ حکم نخست‌وزیر برخوردار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید