• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69099
+
-

در صورت صدور حکم قصاص، آیا پرونده نجفی به پایان می‌رسد؟

دوراهی سرنوشت

داخلی
دوراهی سرنوشت


شمارش معکوس برای صدور حکم در پرونده محمدعلی نجفی درحالی آغاز شده است که دیروز برخی رسانه‌ها از صدور حکم قصاص برای او خبر دادند. هرچند این خبر از سوی هیچ مرجعی به‌طور رسمی تأیید نشده اما در صورت صدور این رأی، شهردار اسبق تهران چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟ وکلای او چه تلاشی برای نجات این مقام عالی‌رتبه سابق کشور انجام خواهند داد؟ آیا اولیای دم میترا استاد حاضر به بخشش او خواهند بود؟
به‌گزارش همشهری، از روز 7خرداد‌ماه امسال محمدعلی نجفی به اتهام قتل همسر دومش میترا استاد دستگیر شد. رسیدگی به پرونده سرعت شگفت‌انگیزی به‌خود گرفت و هر روز خبر تازه‌ای از او به گوش می‌رسید. نجفی در 3جلسه در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به شکل علنی محاکمه شد؛ محاکمه‌ای که ناگفته‌های بسیاری در آن مطرح شد و نجفی در دفاع از خود ادعای اولیه درخصوص پرستو و مهدورالدم بودن همسر دومش را که در دست‌نوشته جنجالی‌اش به آن اشاره کرده بود، پس گرفت. او و وکیل مدافعش در این 3جلسه درصدد اثبات غیرعمدی بودن این قتل بودند اما روز گذشته در شرایطی که 5روز از آخرین جلسه محاکمه نجفی می‌گذشت، برخی رسانه‌ها پیش از اعلام خبر رسمی درخصوص صدور حکم در این پرونده جنجالی به پیشواز رفتند و با ذوق‌زدگی از صدور حکم قصاص برای نجفی خبر دادند. خبری که هیچ منبع رسمی، آن را تایید نکرد.  نخستین کسی که به این خبر واکنش نشان داد حمیدرضا گودرزی، یکی از وکلای مدافع نجفی بود. او در مصاحبه با ایسنا گفت: با اینکه هنوز حکم صادر نشده اما بعید نیست که حکم صادر شده برای موکلش قصاص باشد. او گفت: «در سایت ثنا هنوز این موضوع را چک نکرده‌ام و حکم پرونده محمدعلی نجفی هنوز صادر نشده است. از زمان صدور حکم پرونده بی‌اطلاع هستم و این موضوع بستگی به دادگاه دارد.» او همچنین درباره بحث صلح و سازش و مذاکره با خانواده میترا استاد نیز گفت: «ما در تلاشیم، ولی هنوز در این زمینه به نتیجه نرسیده‌ایم.»

چرا نجفی قاتل است؟
گمانه‌زنی‌ها درخصوص حکم پرونده نجفی در شرایطی ادامه داشت که وکلای اولیای دم مقتول نیز گفتند از صدور رأی اطلاعی ندارند اما بر این باورند که نجفی قاتل است و باید حکم قصاص برایش صادر شود. مسعود افرازه و محمود  حاجیلوئی ، وکلای اولیای دم  در مصاحبه با فارس، 11دلیل برای عمدی بودن قتلی که نجفی مرتکب شده ارائه کردند. افرازه در بخش‌هایی از این مصاحبه گفت: «ما در لایحه‌مان 11دلیل را برای عمدی بودن قتل اعلام کردیم. نجفی ابتدا می‌گوید اسلحه را از پشت در حمام برداشته و ضامن را کشیده است و بعد داخل حمام شده، شلیک‌ها انجام شده و بعد باقی ماجرا. درواقع پشت در حمام اسلحه را مسلح می‌کند و از روی ضامن برمی‌دارد و آماده شلیک می‌کند که این بدان معناست که قصد شلیک کردن را داشته و با نیت کشتن و قتل وارد حمام شده است. اما زمانی که وکیل اختیار کرد، حرف‌های آقای نجفی تغییر کرد.» حاجیلوئی  نیز در این‌باره گفت: «نحوه استفاده از اسلحه نیز مهم است. وقتی شخصی از طریق اسلحه کسی را می‌خواهد بترساند، 3مرحله را باید طی کند؛ ابتدا خشاب را پر می‌کند، گلنگدن را می‌کشد و گام سوم این است که اسلحه را از روی ضامن برمی‌دارد. از طرفی ایشان آموزش‌های زیادی در زمینه استفاده از اسلحه دیده و نحوه استفاده از آن را بلد بوده و به آن آشنا بوده است؛ بنابراین اگر می‌خواست فقط بترساند، حداقل اسلحه را از روی ضامن برنمی‌داشت؛ درحالی‌که وی اسلحه را مسلح و خشاب را پرکرده، گلنگدن را کشیده و تمام مراحل را انجام داده و وقتی آماده شلیک بوده از روی ضامن برداشته؛ درواقع وی 3 بار نیت به کشتن داشته است و آن وقت می‌گوید که چطور این اتفاق افتاده است؛ مگر چنین چیزی شدنی است.»

چند گام تا چوبه دار
«آیا نجفی واقعا قصاص خواهد شد؟» این پرسشی است که این روزها بسیاری از افراد به‌دنبال پاسخ آن هستند و با ناباوری خبرهای مربوط به پرونده را دنبال می‌کنند. در صورت صدور حکم قصاص در دادگاه، نجفی و وکلای مدافعش 20روز برای اعتراض به آن فرصت دارند و در این صورت پرونده به دیوان‌عالی کشور فرستاده خواهد شد. در دیوان، قضات عالی‌رتبه بار دیگر محتویات پرونده را بررسی خواهند کرد و اگر ایراداتی در رأی دادگاه وجود داشته باشد، حکم قصاص نقض و پرونده بار دیگر به دادگاه فرستاده خواهد شد. اما درصورتی که رأی دادگاه توسط قضات دیوان‌عالی کشور ابرام شود، پرونده ابتدا برای انجام مرحله استیذان به دفتر رئیس قوه قضاییه ارسال خواهد شد و پس از آن به واحد اجرای احکام دادسرای امور جنایی فرستاده و شمارش معکوس برای اجرای حکم آغاز می‌شود و در چنین شرایطی فقط رضایت اولیای دم مقتول می‌تواند قاتل را از مجازات قصاص نجات دهد.

آیا نجفی بخشیده می‌شود؟
در جریان محاکمه نجفی در دادگاه زمزمه‌هایی درخصوص جلب رضایت اولیای دم مطرح شد و حتی سخن از پرداخت‌های میلیاردی به اولیای دم برای جلب رضایت به میان آمد؛ زمزمه‌هایی که همواره از سوی اولیای دم و وکلایشان رد شده است. حالا در این شرایط اگر حکم قصاص صادر شود، آیا نجفی شانسی برای بخشیده شدن دارد؟ افرازه، وکیل مدافع اولیای دم در این‌باره به فارس گفت: «شرایط خانواده، آماده پذیرش چنین حرف‌هایی نیست. وضعیت مادر و پدر مرحومه بسیار وخیم است و حتی مهیار را نیز با شرایط خاصی به جلسه دادگاه آوردیم؛ بنابراین چنین حرف‌هایی که زده می‌شود در حد شایعات است. باید بعد از صدور رأی ببینیم آیا می‌توانیم به لحاظ روحی اولیای دم را در شرایط بهتری ببینیم و وارد مذاکره شویم یا خیر. در بحث گرفتن رضایت نیز براساس آنچه بر عهده وکلا بوده، اصلی‌ترین و خطیرترین وظیفه این است که بتوانیم به دو طرف کمک کنیم تا مصالحه کنند؛ نه اینکه بخواهیم آتش جدیدی را به ماجرا اضافه کنیم.»


خواسته ما قصاص است
در صورت صدور حکم قصاص، جلب رضایت اولیای دم مقتول تنها راه نجات نجفی از چوبه دار خواهد بود. مسعود استاد، برادر مقتول در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند که خواسته او و خانواده‌اش قصاص نجفی است.
در خبرگزاری‌ها خبری درخصوص صدور حکم قصاص برای نجفی منتشر شده است. آیا این حکم به شما ابلاغ شده است؟
من هم در شبکه‌های مجازی و خبرگزاری‌ها خبر قصاص را خواندم اما تا به این لحظه (ظهر یکشنبه هنگام تنظیم خبر) حکم به ما ابلاغ نشده است. ما هم پس از پایان جلسات محاکمه دیگر به دادگاه نرفتیم و پیگیری نکردیم و منتظر ماندیم دادگاه حکم را به ما ابلاغ کند.
آیا همچنان اصرار بر قصاص دارید؟
همچنان قصاص می‌خواهیم؛ حتی نظر پدر، مادر و خواهرزاده‌ام نیز همین است.
وکیل نجفی یا خانواده وی یا افراد دیگر برای جلب رضایت وارد مذاکره با شما نشده‌اند؟
چند نفر از سیاسیون و افرادی از ارگان‌های مختلف سراغ ما آمدند تا رضایت بگیرند؛ افرادی که در رأس دولت و صاحب‌نظر در دولت هستند یا حتی افرادی که پیش از این در رأس دولت بودند. آنها پیشنهاد دادند که آقای نجفی را ببخشیم. برای جلب رضایت ما گفته‌هایی را مطرح کردند در این خصوص که آقای نجفی به‌شدت پشیمان است و اصلا قصد قتل نداشته و حتی در تماس با آنها روح پدرش را قسم خورده که به‌شدت پشیمان است و هرگز قصد گرفتن جان خواهرم را نداشته است. با این حال، ما نظرمان تغییر نکرده و حتی به تمام آنها عنوان کردیم که درخواست ما همچنان قصاص است؛ چون به‌شدت داغدار هستیم و شرایط خوبی نداریم.
آنها چه پیشنهادهایی دارند؟
مشخص است. برای رضایت، پیشنهاد پول را مطرح می‌کنند که ما رد کردیم؛ البته این را هم بگویم که درخصوص رضایت و بخشیدن آقای نجفی تهدید هم شده‌ایم؛ خصوصا در فضای مجازی از سوی افراد ناشناس. تهدید کرده‌اند که باید حتما رضایت بدهیم؛ در غیر این‌صورت بلایی سر ما می‌آورند.
نظر پدر و مادر و خواهرزاده‌تان هم قصاص است؟
آنها همه‌‌چیز را به‌دست من سپرده‌اند اما نظر آنها نیز قصاص است.
نجفی پس از دادگاه با شما تماسی نداشته است؟
فقط در دادسرا و در دادگاه با من صحبت کرد؛ در این خصوص که پشیمان است و برای روح خواهرم در زندان دعا می‌کند. او از من خواست تا رضایت بدهم و پس از آن محاکمه نیز تماسی با من نداشته است. اگرچه من تماس‌های ناشناس را پاسخ نمی‌دهم. ممکن است زنگ زده باشد و من پاسخ نداده باشم.
احتمال دارد که در آینده نظرتان تغییر کند و قاتل خواهرتان را ببخشید؟
بعید می‌دانم.

این خبر را به اشتراک بگذارید