• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69096
+
-

درختانی که در آتش غفلت می‌سوزند

وسعت حریق در مراتع و جنگل‌های چهارمحال و بختیاری نسبت به سال گذشته 5 برابر افزایش داشته است

منابع
درختانی که در آتش غفلت می‌سوزند

استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های جنوب غربی کشور است که بخش قابل توجهی از مراتع و جنگل‌های بلوط زاگرس در این استان قرار دارد.
به گزارش مهر، عرصه‌های ملی استان چهارمحال و بختیاری یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار است که از مجموع کل عرصه‌های ملی این استان ۳۰۷هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع است. خطر آتش‌سوزی در جنگل‌های چهارمحال و بختیاری هر ساله در فصل تابستان با خشک شدن علف‌ها و گیاهان زیر اشکوب جنگل‌ها افزایش می‌یابد که متأسفانه بسیاری از درختان با ارزش منطقه در پی آتش‌سوزی از بین می‌روند.

وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های چهارمحال و بختیاری در سال جاری حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است که عامل بسیاری از این آتش‌سوزی‌ها بی‌احتیاطی گردشگران بوده است.


افزایش وسعت حریق

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در این زمینه گفت: وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های چهارمحال و بختیاری در سال جاری حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است. «علیرضا بیگی» بیان کرد: ۴۳ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در سال جاری دچار حریق شده است که بیشترین تعداد حریق طی یک ماه گذشته گزارش شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: وسعت حریق در مراتع و جنگل‌های چهارمحال و بختیاری نسبت به سال گذشته 5 برابر افزایش داشته است.
وی تاکید کرد: دلیل بسیاری از این آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی گزارش شده است.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بی‌احتیاطی در روشن کردن آتش در مراتع و جنگل‌های استان از مهم‌ترین علت‌های وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده در این استان به شمار می‌رود.


افزایش وقوع حریق به علت خشک شدن گیاهان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به این‌که ۳۰۷ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در چهارمحال و بختیاری واقع شده است، ادامه داد: جنگل‌های چهارمحال و بختیاری در شهرستان‌های لردگان، اردل، کوهرنگ و کیار واقع شده‌اند.
« علی محمدی‌مقدم» با بیان این‌که عرصه‌های ملی استان چهارمحال و بختیاری یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار است، بیان کرد: از این وسعت، ۳۰۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع است.


دشواری‌های اطفای حریق

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بیشترین گونه‌های جنگلی چهارمحال و بختیاری بلوط و بنه است.
وی با اشاره به این‌که وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع از مهم‌ترین خطرات و مشکلات در بخش منابع طبیعی به شمار می‌رود، بیان کرد: اطفای حریق در جنگل‌های استان به علت صعب‌العبور بودن بسیار سخت است. محمدی‌مقدم بیان کرد: وزش باد و خشک شدن گیاهان کف جنگل خطر وقوع حریق را در مناطق جنگلی افزایش داده است. وی با اشاره به بارش‌های مطلوب در اوایل سال جاری، بیان کرد: وضعیت پوشش گیاهی در مراتع و جنگل‌های چهارمحال و بختیاری در سال جاری بسیار خوب است و همین امر نیز خطرات آتش‌سوزی را افزایش داده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: احتمال وقوع حریق در مراتع و جنگل‌های چهارمحال و بختیاری به علت پوشش گیاهی مطلوب بسیار زیاد است و کوچک‌ترین جرقه یا سهل انگاری منجر به آتش‌سوزی بزرگ در مناطق جنگلی و مرتعی خواهد شد. حریق مهم‌ترین تهدید برای جنگل‌ها به شمار می‌رود که باید تلاش شود با فرهنگ‌سازی مناسب و آموزش‌های لازم زمینه برای وقوع حریق در مناطق جنگلی استان کاهش یابد. آموزش روش‌های اطفای حریق به اهالی مناطق جنگل‌نشین نقش مهمی در کاهش وقوع و گستردگی حریق دارد و باید از ظرفیت‌های مردمی در راستای کاهش حریق در منابع طبیعی و جنگل‌های استان بهره گرفت.


   آتش‌سوزی در 28 هزار متر‌مربع از جنگل‌ها و مراتع  

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌‌ و بختیاری از وقوع 4 آتش‌سوزی در 28 هزار متر‌مربع از جنگل‌ها و مراتع استان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.
«شهرام احمدی» گفت: از این میزان، 14 هزار متر‌مربع مربوط به مراتع و 14 هزار و 100 متر‌مربع مربوط به جنگل‌های حفاظت شده استان می‌شود.

وی با بیان این‌که میزان خسارت ریالی این آتش‌سوزی‌ها در دست بررسی است، ادامه داد: در این بین آتش‌سوزیی کوچکی نیز رخ داده که توسط جوامع محلی اطفا شده‌اند.
احمدی آتش‌سوزی‌هایی که ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست در آنها مداخله کرده و اطفا شده‌اند را 4 مورد عنوان کرد و افزود: 3 مورد از این آتش‌سوزی‌ها جنگلی و یک مورد مرتعی بوده و بلافاصله توسط ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست و جوامع محلی خاموش شده‌اند.

این مسئول با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود امسال به دلیل بارش‌های فراوان بهاری و رشد گیاهان مرتعی سال سختی از لحاظ آتش‌سوزی داشته باشیم، اضافه کرد: با توجه به گرمای هوا و خشکی پوشش گیاهی در مراتع و جنگل‌ها زمینه برای آتش‌سوزی فراهم می‌شود.
مدیر کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال‌‌ و بختیاری افزود: پیشگیری از آتش‌سوزی در اولویت برنامه‌های اداره کل استان قرار دارد که مشارکت مردم، دامداران، گردشگران و مراقبت شبانه‌روزی یگان حفاظت را می‌طلبد.

وی با اشاره به این‌که تردد با خودرو در برخی از مناطق حفاظت شده محیط‌زیست امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: تجهیزاتی مانند بیل و آتش‌کوب در اختیار نیروهای یگان حفاظت اداره کل قرار گرفته است.
احمدی برگزاری دوره‌های آموزشی بازآموزی برای پرسنل و جوامع محلی، استفاده از توان سازمان آتش‌نشانی، مانور خاموش کردن آتش در مناطق مختلف حفاظت شده و توجیه دامداران برای استفاده مناسب از مراتع را از جمله اقدامات پیشگیرانه اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری برشمرد.

این مسئول با بیان این‌که گشت‌زنی‌ها به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است، گفت: با شناسایی نقاط حساس و مستعد آتش‌سوزی در مناطق مختلف استان و نصب تجهیزات لازم در صورت وقوع آتش‌سوزی از گسترش آن جلوگیری می‌شود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید