• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69029
+
-

«سنجان» محله‌ای در حصار مشکلات شهری

خانه‌های قدیمی، نبود سیستم فاضلاب، کوچه‌های خاکی و کمبود وسایل حمل‌و‌نقل عمومی از مشکلات مردم محله سنجان است

محله
«سنجان» محله‌ای در حصار مشکلات شهری

اینجا سنجان است؛ محدوده الحاقی فراموش شده که 7 سال قبل جزئی از کلان‌شهر اراک شد، اما ساکنان آن بهره‌ای از این پیوند نبردند و همچنان گرفتار مشکلات و کمبودهای متعدد هستند.

به گزارش مهر، سنجان، منطقه‌ای زیبا و با قدمت تاریخی است که در جنوب غربی شهر اراک قرار دارد. کافی است هر فردی در این منطقه قدم گذارد تا به طور عینی شواهد به جا مانده از تاریخ را مشاهده کند، محدوده‌ای با معماری سنتی، قنات‌ها و باغ‌های متعدد. بافت تاریخی این شهر بسیار قدیمی است، به طوری که کوچه‌ها و خانه‌های قدیمی آن توجه هر بیننده‌ای را متوجه خود می‌کند، اما این بافت تاریخی به مرور زمان به دلیل عواملی چون خطرآفرینی بر اثر تخریب شدن و ایجاد چهره نازیبای شهری، اکنون به معضلی تبدیل شده است.

بسیاری از این خانه‌ها و باغ‌های خالی از سکنه و بافت‌های تاریخی به دلیل گذشت زمان و نبود رسیدگی لازم فرو ریخته و موجب نارضایتی شهروندان و اهالی این منطقه شده است. نبود تناسب بین این خانه‌های قدیمی در کنار خانه‌های نوساز، تیرهای چوبی چراغ برق، چهره کوچه‌ها و محله‌های سنجان را نازیبا کرده است و از سوی دیگر این بافت‌های تاریخی در حال تخریب در کوچه‌های اغلب باریک سنجان، برای ساکنان محل و هر رهگذری یک تهدید جدی است.

2 منطقه سنجان و کرهرود براساس مصوبه سال ۱۳۹۱ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به محدوده شهری اراک ملحق شدند که یکی از اهداف این تصمیم، حل مشکلات و کمبودهای ساکنان این مناطق با پیوستن به کلان‌شهر اراک و تأمین اعتبار برای ارائه خدمات مطلوب شهری بود. از آن سال تاکنون جمعیت ساکن در مناطق مذکور بایداز خدمات شهری بیشتری بهره‌‌مند می‌شدند. خدماتی که بر اساس قانون قسمت اعظم آن برعهده شهرداری است.


اهالی خواستار رسیدگی به وضعیت سنجان هستند

یکی از شهروندان ساکن سنجان در محله بالا گفت: نزدیک به ۶۰ سال است که در این منطقه زندگی می‌کنم. تعدادی از خانه‌های این کوچه‌ها قدیمی و فروریخته است و شهرداری باید از محله‌ها بازدید و به وضعیت آنها رسیدگی کند.
مهدوی ادامه داد: از مشکلات دیگر جمع شدن آب باران است و جایی نیست که این آب هدایت شود و چون فاضلاب نیست آب به خانه‌های مردم نفوذ می‌کند، به طوری که بعضی از مردم این منطقه به دلیل نم و رطوبت، خانه خود را رها کرده‌اند.

یکی دیگر از اهالی کوچه نوبهار سنجان نیز بیان کرد: این کوچه در گذشته بن بست بوده است و شهرداری آن را به شاهراه تبدیل کرده است. بر این اساس، با بسته شدن ورودی راه اصلی سنجان تردد ماشین‌ها از این کوچه به‌ویژه در آخر هفته رو به افزایش گذاشته و برای ساکنان مشکل به وجود آورده است.

یکی از ساکنان محله باغشیب نیز ادامه داد: دسترسی به وسایل حمل‌و‌نقل عمومی از این منطقه تا مرکز سنجان دشوار است. نبود سطل زباله در این منطقه، جمع‌آوری نشدن سگ‌های ولگرد و وجود این خانه‌های مخروبه از مهم‌ترین مشکلات این منطقه محسوب می‌شود. بارها در این مورد با شهرداری تماس گرفتیم و پیگیری این مشکلات از مسئولان انتظار می‌رود.


مشکلات شهری مختلف در سنجان

در این زمینه معاون عمرانی فرماندار اراک اظهار کرد: در مورد مشکلات سنجان، فیجان و کرهرود جلسه‌های متعددی با حضور فرماندار اراک، دستگاه‌های اجرایی، دادستان و شورای شهر تشکیل شده است.
«حجت الله نصیری» گفت: سنجان از جمله مناطق قدیمی شهر به حساب می‌آید و انجام اقدامات لازم برای آن نیازمند صرف زمان است. انجام فاضلاب به علت بافت سنگی منطقه به کندی انجام می‌شود و از همه مهم‌تر برای حل مشکلات موجود، تأمین اعتبارات در این حوزه مطرح است.


کندی اجرای طرح فاضلاب

مدیر ناحیه یک شهرداری منطقه ۳(سنجان) گفت: اجرای سیستم فاضلاب در اغلب قسمت‌های سنجان انجام شده است، اما بیشتر معابر سنجان و فیجان سنگی است. در این مورد شرکت آب و فاضلاب پیمانکاران متعددی را به کار گرفت که پس از مدتی ادامه کار متوقف شد.
«محسن عزیزی پور» اضافه کرد: تقاضا داریم شرکت آب و فاضلاب استان از طریق پیمانکار اجرای این سیستم را به طور جدی دنبال کند، چراکه با حل این موضوع مشکل هدایت آب‌های سطحی و فاضلاب خانه‌ها برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: در مورد خانه‌های مخروبه در بعضی از کوچه‌های سنجان، با توجه به بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها هنگامی که خطری برای معبر و عابران وجود داشته باشد، شهرداری به مالکان در وهله اول اخطار می‌دهد و اگر رفع خطر را انجام ندهند، شهرداری برای رفع خطر و تخریب ورود می‌کند.

عزیزی‌پور بیان کرد: در ارتباط با درخواست‌های مطرح شده از سوی ساکنان برای تملک ملک توسط شهرداری باید گفت بودجه تملکات شهرداری در شورای شهر تصویب و اسفند ماه هرسال بر اساس اولویت‌ها تملک‌ها انجام می‌شود و بودجه امسال نیز محدود است. شهرداری در ازای عقب‌نشینی‌های جزئی می‌تواند به مالکان پروانه نوسازی اعطا کند.

وی گفت: در منطقه سنجان و فیجان مناطق آسفالت نشده به ندرت وجود دارد و اگر کوچه‌ای خاکی بوده و آسفالت نشده به دلیل آن است که کوچه نیست و مردم رفت‌وآمد غیر رسمی دارند و املاک آن دارای مالک است و تا هنگامی که املاک آن محدوده تملک نشده نمی‌توان آسفالت آن را انجام داد.
مدیر ناحیه یک شهرداری منطقه ۳(سنجان) بیان کرد: سنجان یک باغ‌شهر است و مزارع و باغ‌ها در کنار خانه‌ها قرار دارد و گاهی سگ در این باغ‌ها وجود دارد. با مدیریت مرکز پسماند برای جمع‌آوری این سگ‌ها صحبت‌های لازم انجام شده و به طور مداوم این اقدام را انجام می‌دهند.

وی اظهار کرد: در مورد نظافت محلات سنجان نیروی انسانی برای نظافت کوچه‌ها اندک است، اما همچنان این موارد و مشکلات را انعکاس خواهیم داد و پیگیری می‌کنیم تا رفع شود.


پیگیری برای خدمات شهری 

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلان‌شهر اراک در این مورد افزود: کرهرود و سنجان قدیمی‌ترین نقاط شهر اراک بوده و از مردمی اصیل و قابل احترام برخوردار هستند. در جریان الحاق شهر سنجان به کلان‌شهر اراک، به مردم این منطقه ظلم شد و به نوعی رسیدگی به مشکلات این منطقه در یک برهه کنار گذاشته شد. ما سعی کردیم در این دوره از شورا به شهر سنجان توجه بیشتری صورت پذیرد.
«طوفان محمدی» گفت: سیستم دفع فاضلاب در همه قسمت‌های منطقه سنجان راه‌اندازی نشده است، به طوری که در سیل اخیر مشکلاتی را به دنبال داشت و شورای شهر درصدد است با همکاری شرکت آب و فاضلاب این مشکل را پیگیری و رفع کند.

وی اضافه کرد: در رابطه با حمل‌و‌نقل ساکنان این منطقه باید گفت سازمان اتوبوسرانی یک ناوگان فرسوده دارد و اتوبوس‌های خریداری شده با توجه به گستردگی مناطق شهر اراک کافی نیست. البته موضوع مشکل حمل‌و‌نقل سنجان را با سازمان حمل‌و‌نقل عمومی شهرداری اراک مطرح کرده‌ایم تا راهکاری اندیشیده شود.
این عضو شورا با بیان این‌که پیگیری برای خدمات‌رسانی شهری به سنجان در دستور کار شورا است اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های شورا تشکیل کارگروه باغ‌های سنجان و کرهرود است و هر هفته با جهاد کشاورزی، معاون شهرسازی و شهردار منطقه ۳ جلساتی برگزار می‌شود تا فضای سبز این منطقه حفظ شود، چراکه یک گنجینه است و تاکنون بخش قابل توجهی از این گنجینه که به صورت باغ شهر بوده از دست رفته است.

به نظر می‌رسد که با الحاق سنجان به کلان‌شهر اراک، باید تسریع در روند رسیدگی به مشکلات مردم این منطقه صورت می‌گرفت، اما در واقعیت عکس موضوع اتفاق افتاده است. لازمه کسب رضایت مردم این منطقه که از جنبه‌های مختلف برای شهر اراک حائز اهمیت است حل مشکلات ساکنان این محدوده است، به طوری که احساس کنند به یک کلان‌شهر ملحق شده‌اند و از حداقل خدمات شهری همچون نظافت برخوردار باشند.


اقدام اساسی برای کاهش مشکلات انجام نشده است

 رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک اظهار کرد: مشکلات منطقه سنجان و کرهرود نسبت به سایر مناطق شهر اراک بیشتر است. زیرا نتوانسته‌اند آن طور که باید در این مناطق درآمدزایی لازم را انجام دهند.  «ایرج رضایی» افزود: با اضافه شدن مناطقی از قبیل سنجان و کرهرود به اراک مشکلات شهری افزایش پیدا کرده است و اقدام اساسی در راستای کاهش مشکلات صورت نگرفته و درآمد پایدار نیز ایجاد نشده است. این عضو شورا اظهار کرد: بودجه شهرداری اراک نسبت به پهنه اراک بسیار ناچیز است. در شورای پنجم هدف اعضای شورا این است که ارائه خدمات در مناطق کم برخوردار و حاشیه‌ای بیشتر مد نظر قرار گیرد و درآمد شهرداری در هر منطقه به نحو مطلوب و اثربخش صرف شود. رضایی گفت: بودجه شهر اراک محدود است. بخش اعظم درآمد شهرداری‌ها توسط مردم تأمین می‌شود. لذا باید مدیریت منابع و توزیع مناسب درآمدها را داشته باشیم تا بتوان این قبیل مشکلات مناطق شهری را برطرف کرد و خدمات شهری مطلوبی ارائه داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید