• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69022
+
-

معادن سمنان سرمایه‌گذار ندارد

در برخی مناطق استان معادن ارزشمندی مانند کرومیت و بوکسیت در سطح زمین قرار دارند که از آنها برداشت نمی‌شود

معدن
معادن سمنان سرمایه‌گذار ندارد

شرق استان سمنان شامل شهرستان‌های شاهرود، میامی و دامغان قطب معادن فلزی استان سمنان است، اما با وجود ظرفیت‌های فراوان همچنان ۸۰ درصد منابع معدنی این منطقه دست نخورده است. 

به گزارش مهر، ۴۰ نوع ماده معدنی مهم در استان سمنان وجود دارد که از طریق ۶۰۰ معدن استحصال می‌شود و بخش اعظم آنها گچ، نمک و زغال سنگ هستند. حال آن‌که به گفته کارشناسان، هنوز ۸۰ درصد منابع معدنی شرق استان سمنان که حاوی فلزات گران‌بهای معدنی است دست نخورده باقی مانده‌اند. میامی بزرگ‌ترین معدن فلزات گران‌بهای استان سمنان و حتی می‌توان گفت یکی از 3 منطقه شاخص معادن فلزی در شمال شرق کشور را داراست. این منطقه با فلزاتی چون بوکسیت، کرومیت، مس، منگنز و … می‌تواند رونق اقتصادی و اشتغال را نه فقط به میامی بلکه به کل استان سمنان هدیه دهد، اما هنوز آن‌چنان که باید و شاید به این موضوع پرداخته نشده است.


اشتغال ۲۰۰ نفر از جوانان طرودی

نماینده شاهرود و میامی در مجلس با اشاره به ظرفیت‌های معدنی به‌خصوص معادن فلزی در شرق استان سمنان گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته در طرود سرمایه‌گذار در 2 زمینه پتاس و مس و همچنین ایجاد کارخانه ذوب مس با شرط ایجاد صنایع تبدیلی معدنی در همان منطقه مستقر و موجب اشتغال حدود ۲۰۰ نفر از جوانان طرود شده است. «سید حسن حسینی شاهرودی» با اشاره به این‌که توسعه اقتصادی جامعه هدف در همان منطقه با ایجاد زیرساخت‌های تولیدات ثانویه یا اصطلاحاً صنایع تبدیلی و حفظ و حراست از محیط‌ زیست 2 اولویت ما در حوزه معادن و سرمایه‌گذاری آن است افزود: سرمایه‌گذاری در بخش معدن می‌تواند به ارتقای اقتصادی منطقه نیز منجر شود و از سوی دیگر برای مردم اشتغال ایجاد کند تا مناطق مستعدی چون عباس‌آباد، طرود و بیارجمند را از محرومیت و بن‌بست خارج سازد.


شاهرود و میامی، معدن پتاس و مس

شاهرود نیز با دارا بودن معادن فراوان زغال ‌سنگ، پتاس و منگنز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، اما نه فقط سرمایه‌گذاری در این بخش آنچنان که باید و شاید صورت نگرفته، بلکه شرق استان سمنان حتی از داشتن صنایع تبدیلی حوزه معادن نیز بی‌بهره است. صنایع تبدیلی که می‌توانند ارزش افزوده و اشتغال بخش معدنی را ده‌ها برابر کنند. 

سرپرست صنعت معدن و تجارت میامی گفت: این شهرستان دارای ۳۷ معدن به مساحت ۷۰ هزار کیلومتر مربع و ظرفیت استخراج ۸۶۳ هزار و ۴۵۰ تن ماده معدنی از جمله کرومیت، مس، منگنز، فلدسپات، منیزیت، بوکسیت و … است. «امیر بشیری» اضافه کرد: ۳۵۰ نفر به‌صورت مستقیم در این معادن مشغول به کار هستند. همچنین پروانه بهره‌برداری یک واحد استحصال مس در روستای عباس‌آباد صادر شده و در حال فعالیت است و از سوی دیگر مجوز تأسیس 3 واحد فراوری محصولات معدنی نیز صادر شده است.


فرومد، مهد معادن استان 

این در حالی است که در برخی نقاط مانند فرومد کانی‌های فلزی ارزشمند مانند کرومیت و بوکسیت روی زمین وجود دارند و برخی روستاییان با کلنگ آنها را استحصال کرده و با فرغون به معدن‌داران می‌فروشند. این نشان می‌دهد که مردم میامی روی ثروت هنگفت معدن فلزی خوابیده‌اند، اما هنوز از آن استفاده نمی‌شود. کارشناس، استاد دانشگاه و فرماندار سابق میامی اظهارکرد: میامی دارای ظرفیت‌های عظیمی است، اما این ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری عرضه نشده‌اند. 

«محمدمهدی کریمی» افزود: یکی از مشکلات ما در استان سمنان برای جذب سرمایه‌گذار این است که از داشتن فردی که رایزن سرمایه‌گذاری باشد یا به عبارت دیگر مذاکره‌کننده جذب سرمایه‌گذار باشد محروم هستیم. وقتی سرمایه‌گذار به استان وارد می‌شود باید به او پکیج‌های مختلف سرمایه‌گذاری با مزیت‌ها و تسهیلات و امکانات را ارائه کرد و با رایزنی و تسهیل‌گری شرایط فعالیت او مثلاً در بخش معادن میامی را مهیا ساخت که در این حوزه کمی دچار مشکل هستیم. آن هم در حالی که میامی دارای بزرگ‌ترین معادن فلزی استان سمنان است.


سهم اندک شرق استان سمنان

این در حالی است که در مجموع طبق آمار ارائه شده از سوی رئیس صنعت، معدن و تجارت شاهرود این شهرستان دارای ۱۰۶ معدن با اشتغال ۲۳۰ نفر و میامی دارای ۳۹ معدن با اشتغال ۲۲۰ نفر است که البته ملاک این آمارها پروانه فعالیت هستند. جدای از این‌که سهم اشتغال شرق استان سمنان از معادن بسیار اندک است باید گفت برای تسهیل‌گری در این زمینه نیز گام‌های خوبی برداشته نشده است. برای مثال تحقیقات نشان می‌دهد در شرق استان فقط 2 تعاونی معدنی دارای مجوز هستند که آنها هم مدت‌هاست عملاً رها شده‌اند. 

یکی از این تعاونی‌ها در میامی حتی یک سالی می‌شود که مجمع هم برگزار نکرده و تعاونی دیگر در شاهرود در زمینه زغال سنگ فعالیت دارد و اصلاً به معادن فلزی نمی‌پردازد. اینها نشان می‌دهد که حتی تلاش برای اشتغال، تولید و فعالیت اقتصادی حول محور معادن شرق استان سمنان نشده است که یک ضعف بسیار بزرگ به حساب می‌آید. از این آمارها می‌توان نتیجه گرفت که معادن فلزی شرق استان سمنان ظرفیتی رها شده‌اند.


اشتغال در بخش معدن 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان معتقد است: از ابتدای شهریور ۹۲ تاکنون، تعداد ۹۴۸ پروانه بهره‌برداری در بخش صنعت استان با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۶ هزار میلیارد ریال صادر شده و با صدور این تعداد پروانه بهره‌برداری که در واقع همان سرمایه‌گذاری تحقق یافته است، حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ نفر مشغول به کار شده‌اند. «بهروز اسودی» با بیان این‌که تعداد جوازهای تأسیس صادر شده در این مدت، 5767 فقره با پیش‌بینی اشتغال ۱۴۱ هزار نفر و سرمایه‌گذاری ۲۰۹ هزار میلیارد ریال است افزود: در بخش معدن استان سمنان و در سال‌های اخیر، ۳۰۶ پروانه اکتشاف و تعداد ۲۲۱ فقره گواهی کشف در بخش معدن صادر شده است.

وی میزان سرمایه‌گذاری در بخش معدن را در این بازه بیش از 1790 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در این مدت ۳۲۵ فقره پروانه بهره‌برداری معدن صادر و زمینه اشتغال حدود 2320 نفر در این استان فراهم شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید