• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69012
+
-

ساکنان جنوب شهر خرم‌آباد صاحب پارک می‌شوند

ساکنان جنوب شهر، پارکی برای تفریح ندارند و مجبورند آخر هفته‌ها تا پارک کیو واقع در شمال شهر بروند

در شهر
ساکنان جنوب شهر خرم‌آباد صاحب پارک می‌شوند

فاطمه حافظی | خرم‌آباد - خبرنگار:


یکی از راه‌های توسعه شهری رعایت عدالت در ارائه خدمات شهری، اجتماعی، سلامت و... و برخورداری مردم از آنها در تمامی مناطق به نحو احسن است. یکی از موضوعاتی که مورد توجه شهرداری و شورای شهر خرم‌آباد قرار گرفته، توزیع عادلانه خدمات شهری در مناطق مختلف است. به همین دلیل در جهت توسعه شهر و توزیع خدمات در جنوب آن اقدامات متعددی در دستور کار قرار گرفته که بعضا اجرایی نیز شده‌اند.

در روزهای آخر هفته شمال شهر خرم‌آباد، به دلیل وجود پارک کیو و دریاچه در آن، مملو از جمعیت است در حالی که شلوغی‌ زیاد، علاوه بر برهم زدن نظم شهری، باعث ایجاد ترافیک، سر و صدا و... نیز می‌شود. به همین دلیل توسعه فضای سبز در جنوب شهر خرم‌آباد در دستور کار قرار گرفته است. در این زمینه، تخصیص اعتباری معادل 6 میلیارد تومان برای ساخت پارک «پارگر» در این بخش از شهر، گام مثبتی در جهت توسعه کل خرم‌آباد است.


توزیع ناعادلانه فضای سبز

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خرم‌آباد به خبرنگار همشهری می‌گوید: در اختصاص سرانه فضای سبز برای شهر تاکنون تفکر سالمی نداشته‌ایم و همین باعث شده است فضای سبز در این منطقه چندان توسعه پیدا نکند و توزیع‌ آن هم ناعادلانه باشد.

«سجاد بابایی» اظهار می‌کند: این موضوع باعث شده است تنها پارک مرکزی خرم‌آباد پارک کیو در شمال شهر باشد. این در حالی است که جنوب شهر از لحاظ وسعت و جمعیت بیش از نیمی از شهر خرم‌آباد را شامل می‌شود؛ جمعیتی که برای استراحت و تفریح مجبورند به شمال شهر بروند.

وی می‌افزاید: رفتن مردم جنوب شهر به شمال آن و ازدحام و شلوغی‌ روزهای آخر هفته ما را به این فکر انداخت که با توسعه فضای سبز در جنوب شهر، این نقیصه را برطرف کنیم برای همین به فکر ساخت پارک پاگر افتادیم.


ویژگی‌های پارک پاگر

عضو شورای شهر خرم‌آباد بیان می‌کند: یکی از بهترین گزینه‌ها در جنوب شهر برای توسعه فضای سبز، ساخت پارک پاگر با 45 هکتار مساحت است که به شهرداری تعلق دارد. وی می‌گوید: از سوی دیگر، این پارک در ورودی شهر از سمت جنوب قرار دارد و از طریق خیابان 24 متری، بلوار بهارستان و کریم‌خان زند را به یکدیگر متصل می‌کند.

بابایی می‌گوید: موقعیت این پارک به گونه‌ای است که از داخل آن نصف شهر قابل دیدن است و می‌تواند اوقات خوشی را برای شهروندان فراهم کند. بابایی ادامه می‌دهد: برای داشتن بهترین منطقه تفریحی در جنوب شهر، با یکی از مشاوران برتر کشور در حوزه فضای سبز مذاکراتی داشته و قراردادی برای طراحی و اجرای کار منعقد کرده‌ایم.

وی توضیح می‌دهد: این شرکت یکی از بهترین مشاوران طراحی پارک‌های کوهستانی در کشور است که طراحی پارک‌های جمشیدیه، فردوسیه و کوهسنگی مشهد و چند پارک بزرگ دیگر در شهرهای کشور را که دارای جوایز بین‌المللی هستند، در کارنامه خود دارد.


مبلغ و مدت قرارداد طراحی

بابایی می‌گوید: مدت قرارداد منعقد شده با شرکت مذکور برای طراحی پارک پاگر 8 ماه و مبلغ قرارداد نیز 600 تا 700 میلیون تومان است. این عضو شورای شهر خرم‌آباد اظهار می‌کند: قرار است تا مشاور طرح‌های خود را فاز به فاز به شهرداری و شورای شهر خرم‌‌آباد تحویل دهد تا در کمیسیون معماری و شهرسازی مطرح و پس از رفع ایراد و اعلام نظر نهایی برای اجرا آماده شود. وی می‌افزاید: شیوه کار به گونه‌ای است که بعد از تحویل هر فاز از طراحی و تایید نهایی، آن فاز به مرحله اجرا می‌رود تا کار سریع‌تر انجام شود.


اعتبار لازم

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خرم‌آباد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای پروژه پارک پاگر اشاره می‌کند و می‌گوید: برای اجرای طراحی‌های صورت گرفته توسط مشاور فعلا 5 میلیارد تومان اعتبار از بودجه سال 98 در نظر گرفته شده است که باید در مدت باقیمانده از سال جاری این اعتبار تخصیص پیدا کند.

بابایی در خصوص زمان اتمام کار این پارک نیز بیان می‌کند: زمان شروع اجرا و اتمام کار به تحویل طرح‌ها در فازهای مختلف و سرعت کار بستگی دارد. شاید در این دوره از فعالیت شورای شهر کار به اتمام نرسد، ولی قطعا بیش از نیمی از آن انجام خواهد شد.

وی همچنین درباره نوع طراحی‌های این پارک می‌گوید: در صحبت‌های اولیه و هنگام انعقاد قرارداد طرح و ایده خاصی از سوی شهرداری و شورای شهر بیان نشده و دست مشاور کاملا باز گذاشته شده است تا ایده‌های خود را طراحی کند. این ایده‌ها پس از طراحی‌ در کمیسیون معماری و شهرسازی به شور گذاشته می‌شوند و در صورت نیاز، تغییرات لازم را روی آنها اعمال خواهیم کرد، سپس طرح به مرحله اجرا می‌رود.


موقعیت مطلوب پارک پاگر

مدیرعامل شرکت «بافتِ‌ شهر» نیز در خصوص طراحی پردیس کوهستانی پاگر خرم‌آباد به خبرنگار ما می‌گوید: موقعیت پارک پاگر برای توسعه فضای سبز بسیار مطلوب است و می‌توان ایده‌های بسیار خوبی را با توجه به موقعیت شهری آن طراحی کرد تا بتوان در این منطقه بهترین مرکز را برای تفریح و گذران اوقات فراغت داشت. «غلامرضا پاسبان‌حضرت» تاکید می‌کند: تمام سعی بر این است که طرح ساخت فاز اول پارک پاگر طی یکی 2 ماه آینده به کمیسیون معماری و شهرسازی تحویل داده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید