• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 68991
+
-

زنگ شاهنامه در مدارس خراسان رضوی

در استان
زنگ شاهنامه در مدارس خراسان رضوی

آموزش متن شاهنامه فردوسی به دانش‌آموزان در سطح مدارس خراسان رضوی با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین اداره کل آموزش و پرورش استان و شهرداری مشهد با هدف تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به اجرا در می‌آید. به گزارش ایرنا، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم اجرای آموزش شاهنامه را ویژه دوره‌های پیش دبستانی و ابتدایی با هدف تحقق اهداف سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی آموزش و پرورش دانست و بیان کرد: بر مبنای این اسناد دستگاه تعلیم و تربیت مکلف است در حوزه‌های هویت‌بخشی دینی، اسلامی، ایرانی و انقلابی به نسل نوجوان و جوان گام بردارد. معرفی الگوها، اسطوره‌ها و مفاخر تمدن بزرگ فارسی به آینده‌سازان ایران می‌تواند اثرگذار باشد.  

«قاسمعلی خدابنده» بسیاری از مفاخر، شاعران، فلاسفه و بزرگان ایران زمین را برآمده از خطه خراسان دانست و اظهار کرد: در این میان حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعری است که به کمک او زبان فارسی زنده شد. وی ادامه داد: در شاهنامه ویژگی‌هایی همچون حس تعلق و غیرتمندی به وطن و میهن موج می‌زند بنابراین چنین احساسی باید در ضمیر نوجوانان و جوانان ایران زمین تقویت شود. بر این اساس دانش‌آموزان با خواندن داستان‌های شاهنامه هرچه بیشتر با مفاخر و دانشمندان بزرگ کشورمان آشنا شده و خصیصه‌های والایی همچون دلاوری، شجاعت، راستی و توکل بر خداوند در آن‌ها تقویت می‌شود.  

خدابنده گفت: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اقدامی با عنوان برنامه ویژه مدرسه در دست اجراست. در این چارچوب مهارت‌های فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی، دینی و اخلاقی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود که آموزش شاهنامه هم در همین قالب عملیاتی خواهد شد. این مسئول ادامه داد: آموزش زبان فارسی در مدارس به بهترین و موثرترین شکل آن همیشه مورد تاکید و اهتمام است. به همین علت خوانش و آموزش حکایت‌های شاهنامه فردوسی و دیگر گنجینه‌های ادبیات ایران در قابل داستان‌های کوتاه نیز می‌تواند علاقه دانش‌آموزان را به مطالعه پیرامون ابعاد مختلف زبان فارسی دوچندان کند.  

وی اظهار کرد: در چارچوب تفاهم‌نامه منعقد شده میان اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و شهرداری مشهد، دانش‌آموزان کلاس چهارم ابتدایی و همچنین نوآموزان پیش‌دبستانی در سطح ۳۲ مدرسه منطقه آموزشی مشهد و تبادکان، آموزش‌های مرتبط با شاهنامه فردوسی را در سال تحصیلی پیش رو فرا می‌گیرند.  معلمان این کلاس‌ها از همکاران آموزش و پرورش هستند که آموزش‌های لازم در این زمینه مبتنی بر تاکیدهای سند تحول بنیادین از سوی استادان دانشگاه به آنها ارائه می‌شود. شاهنامه جاودان اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی، حماسه‌‌ای منظوم دربرگیرنده ۵۰ هزار بیت شعر و یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین سروده‌های حماسی در جهان است که سرایش آن دستاورد ۳۰ سال کار پیوسته این سخنسرای نامدار ایرانی است.

موضوع این شاهکار ادبی، اسطوره‌های باستانی و همچنین تاریخ ایران زمین از آغاز تا ورود اعراب مسلمان به ایران در سده هفتم میلادی است. این گستره باستانی و تاریخی رخدادهای 4 دودمان پادشاهی پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان را روایت می‌کند. یکی از بن‌مایه‌های مهمی که فردوسی برای سرودن شاهنامه از آن استفاده کرد، شاهنامه ابومنصوری بود. اثر فردوسی نفوذ بسیاری در جهت‌گیری‌های فرهنگ و ادب فارسی و نیز بازتاب‌های شکوهمندی در ادبیات جهان داشته‌ است به طوری که شاعران بزرگ دیگر نقاط جهان همچون گوته آلمانی و ویکتور هوگوی فرانسوی از آن به نیکی یاد کرده‌اند. 

شاهنامه فردوسی عمده‌ترین اثر ادبی ایران است که در جهان مورد توجه و شناسایی قرار گرفته و به بسیاری از زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده‌ است. نخستین بار سال ۶۰۱ خورشیدی، «بُنداری اصفهانی» شاهنامه را به زبان عربی برگرداند و پس از آن ترجمه‌های دیگری از این اثر همچون برگردان «ژول مُل» به فرانسوی انجام شد. فردوسی هنگامی شاهنامه را سرود که زبان پارسی دچار آشفتگی بود و او با خلق این اثر منظوم حماسی از ماندگاری این آشفتگی جلوگیری کرد.  
 

این خبر را به اشتراک بگذارید