• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 68988
+
-

مشاهده آبزی غیر بومی خطرناک در تالاب انزلی

گونه آبزی غیر بومی خطرناک پاکو (پیرانای اهلی) در تالاب بین‌المللی انزلی مشاهده شد.به گزارش ایسنا، پیرو گزارش‌های دریافتی مبنی بر صید یک گونه آبزی غیر بومی و مهاجم توسط صیادان محلی، ماموران نیروهای حفاظت محیط‌زیست با حضور در تالاب این گونه را شناسایی و گزارش کردند.

طبق بررسی‌های انجام شده ماهی پاکو (پیرانای اهلی) با نام علمیcolossoma macropomumاز خانواده کاراسیده و بومی مناطق آمریکای جنوبی و برزیل با رژیم غذایی همه‌چیزخوار (غالبا گیاهخوار) است.متاسفانه در سال‌های اخیر به دلایل نامشخص با تمایل شدید نسبت به نگهداری انواع گونه‌های غیر بومی در کشور مواجهیم.

 به همین دلیل بسیاری از این گونه‌ها از راه‌های غیر رسمی وارد کشور شده و برخی از آنها به دلیل مهاجم بودن و ناتوانی صاحبانشان برای نگهداری در زیستگاه‌های کشور رهاسازی می‌شوند. این عمل خطرناک گاهی موجب‌ فراهم شدن امکان زادآوری این گونه‌ها شده و تهدید جدی برای گونه‌های بومی به حساب می‌آید.


ماهی پاکو از گونه‌های بسیار مهاجم است که گاهی برای نگهداری در آکواریوم وارد کشور می‌شود و پس از رشد کامل، امکان ‌زیست با سایر گونه‌های آکواریومی را ندارد. این ماهی سایر گونه‌ها را از بین می‌برد به همین دلیل صاحبان آکواریوم‌ها این گونه را وارد آب‌های استان کرده و بستر تهاجم به تنوع زیستی را فراهم می‌آورند. روابط عمومی حفاظت محیط‌زیست گیلان از مردم انتظار دارد تا به محض مشاهده موارد مشکوک مراتب را به ادارات حفاظت محیط‌زیست در شهرستان‌ها یا به شماره 01333824626 اطلاع دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید