• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 68977
+
-

بهسازی بزرگراه ۷۵ متری رضویه پس از ۳۵ سال

عملیات بهسازی باند اول و احداث باند دوم بزرگراه ۷۵ متری رضویه در حال اجراست

عمران
بهسازی بزرگراه ۷۵ متری رضویه پس از ۳۵ سال

مرجان فرهمند |خراسان رضوی - خبرنگار:


 پروژه بهسازی باند اول و احداث باند دوم بزرگراه ۷۵ متری رضویه با حضور مسئولان استانی و شهری در میدان اروند واقع در بلوار مفتح شرقی مشهد کلنگ‌زنی شد. محور ۷۵ متری رضویه به طول ۱۰ کیلومتر و عرض ۳۹ متر است. حجم عملیات خاکی این پروژه ۱۸۵هزار مترمکعب و حجم آسفالت پروژه نیز ۶۷ هزارتن پیش‌بینی شده ‌است. گفتنی است زمان اجرای پروژه بهسازی باند اول و احداث باند دوم بزرگراه 100 متری رضویه ۱۲ماه در نظر گرفته شده و برآورد اولیه اعتبار این پروژه نیز ۳۴ هزار میلیارد تومان است.


آشنایی با شهرک رضویه

شهرک رضویه دورنمای بسیار زیبایی دارد. زیباتر از آن چیزی است که باید باشد، اما چنبره مشکلات بر قامت این شهر نوپا آن‌قدر بی‌رحمانه بوده که سیمای عمومی این شهر، شهرک یا هر چیز دیگری را که اسمش باشد، بسیار خسته کرده است. بسیاری از ما نام این شهرک را نشنیده‌ایم اما اگر قرار بر آدرس دادن باشد باید گفت در 7 کیلومتری مشهد، کنار جاده مشهد- سرخس، نزدیکی روستای میامی واقع شده و در نام و نشانی‌ها به آن شهر می‌گویند، اما درنهایت شاید به قواره یک شهرک برسد. مردمان این شهرک زمانی کارمندان و کارگران مزرعه نمونه آستان ‌قدس بودند. امروزه با گسترش روزافزون این شهرک، ساختمان‌های جدیدی نیز به آن اضافه شد. ساختمانی‌هایی که ساکنان آن را اغلب مددجویان بهزیستی و کارگران کارخانه‌های چرم تشکیل می‌دهند. این شهرک با وجود تغییراتی در بافت پیرامونی آن همچنان از مشکلات و کمبودهای مناطق حاشیه‌نشین رنج می‌برد. البته مدتی است که با همت مدیریت شهری و شورای شهر نگاه ویژه‌ای به این منطقه شده است. 


اتحاد بین مسئولان شهری و استانی در خدمت‌رسانی به مردم

اراده مسئولان در بخش‌های مختلف بر محور کار و تلاش برای مردم استوار است و همه مدیران اراده کرده‌اند که در این مسیر وحدت خود را حفظ کنند. مسئولان شهری و استانی در خدمت‌رسانی به مردم یکپارچه و متحد شده‌اند و در این زمینه اتفاقات خوبی در حال شکل‌گیری است. این‌ها بخشی از سخنان «علیرضا رزم‌حسینی» استاندار خراسان رضوی در مراسم آغاز عملیات بهسازی باند اول و احداث باند دوم بزرگراه 75 متری رضویه است. استاندا خراسان رضوی با بیان این‌که حرم مطهر امام رضا(ع) پناهگاه همه شیعیان عالم است، خاطرنشان می‌کند: به‌عنوان خدمت‌گزاران مردم در خراسان رضوی و مشهد باید به این نکته توجه کنیم که کار در این استان و شهر مقدس در حقیقت خدمت به همه ایرانیان و شیعیان دنیاست. مشهد فقط از آنِ مشهدی‌ها نیست، بلکه این شهر مذهبی متعلق به همه ایرانیان، شیعیان و مسلمانان جهان است و هر قدمی در این مسیر برداشته شود، برای این جمعیت انجام می‌شود. رزم‌حسینی با اشاره به خدمات‌رسانی شهرداری و شورای شهر مشهد به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی بیان می‌کند: شهرداری مشهد به‌عنوان معین اقتصاد مقاومتی این شهرستان انتخاب شده است، لذا امیدواریم با همت و اراده مدیریت شهری، ظرفیت‌های خوبی در حوزه اشتغال‌زایی و کسب‌و‌کار در روستاها ایجاد شود. 


توسعه مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌نشین

طبق آمارهای رسمی مشهد سالانه 30 میلیون زائر و مسافر دارد و در عین حال مشهد میزبان 4 میلیون زائر خارجی در سال است که از کشورهای مختلف اسلامی به این شهر می‌آیند. از این رو لازم است مسئولان شهری و استانی برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای خدمات‌رسانی داشته باشند. «سیدمحمدرضا هاشمی» فرماندار مشهد در این مراسم اظهار می‌کند: امیدوارم با سیاست‌های شورای پنجم و مدیریت شهری از کمترتوسعه‌یافتگی برخی مناطق مشهد کاسته شود و بر رفاه عمومی مردم بیفزاییم. وی می‌افزاید: همه ما مکلف به خدمت‌گزاری به مردم هستیم، چون آنان صاحبان اصلی این نظام و انقلاب هستند و چه بهتر که این خدمات را در مناطق حاشیه‌نشین شهر ارائه کنیم. هاشمی با اشاره به وضعیت زندگی مردم مناطق کم‌برخوردار مشهد بیان می‌کند: محرومیت در این مناطق به‌خوبی دیده و لمس می‌‌شود. در التیمور و برخی محلات مشهد خانه‌هایی با متراژ 30 مترمربع وجود دارد که ساکنان آن با سختی زندگی خود را سپری می‌کنند. پس ضرورت دارد به حاشیه شهر مشهد پرداخت و با آن آشنا شد و برای رفع مشکلات آنها عزم خود را جزم کنیم. 


رونق کسب‌و‌کار در مناطق کم‌برخوردار

شهر رضویه خارج از محدوده شهر مشهد است و از لحاظ خدمات‌رسانی دست مدیریت شهری بسته است. از سوی دیگر نمی‌توان انتظار داشت چون خدمات حمل‌ونقل عمومی، فضاهای فرهنگی، پارکی و غیره برای مردم این محلات وجود ندارد، ساکنان این محدوده‌ها 5 کیلومتر برای دریافت این خدمات مسافت طی کنند. «محمدرضا کلائی» شهردار مشهد با اشاره به مسیرهای قانونی برای خدمات‌رسانی به مردم عنوان می‌کند: زمانی که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود، باید این مسیرها تسهیل شود. دهیاری‌ها توان اجرای پروژه‌های بزرگ را در حاشیه شهر ندارند.شهردار مشهد با تاکید بر خدمات و فعالیت‌های شورای شهر و مدیریت شهری برای توسعه شهر و ایجاد رفاه و آبادانی برای مردم بیان می‌کند: شورا با تشکیل کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار و پیگیری امور، عزم خود را برای رفع این مشکل نشان داده است ولی با این‌ حال نیاز به عزم بزرگ‌تری داریم.مناطق 4، 5 و 6 مشهد جزو مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌نشین مشهد هستند که به نگاه ملی و مدیریت کلان شهری نیاز دارند.

شهردار در خصوص رونق کسب‌و‌کار در این مناطق بیان می‌کند: باید به موضوع درآمدزایی در این مناطق بیشتر توجه شود و فضای کسب‌و‌کار ایجاد کنیم. در این زمینه مهم نیست که درآمد شهرداری کاسته شود، به ‌همین خاطر از شهرداران می‌خواهم که عوامل رونق کسب‌وکار را در این مناطق پیگیری و حمایت کنند.ساخت باند دوم جاده موجود 35 سال پیش آغاز و به‌صورت نیمه‌تمام رها شده و هنوز در مراحل اولیه است. اقداماتی که باید در این محور و سایر محورهای مواصلاتی برای توسعه شهر مشهد انجام شود، به معنی فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای رفاه مردم است. کلائی با اشاره به شروع به‌کار دستگاه روزشمار این پروژه ابراز امیدواری می‌کند: سرعت کار باید افزایش یابد و 35 سال تاخیر جبران شود. حتی اگر یک روز پروژه زودتر به بهره‌برداری برسد، از آمار تصادفات و تلفات جانی جلوگیری خواهد شد. 


تبدیل مشهد به کارگاه‌های عمرانی و سازندگی

شورای پنجم عملگراست و دوشادوش مدیریت شهری و سایر مدیران با پدیده حاشیه‌نشینی مبارزه می‌کند. امروز مشهد بزرگ از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب تبدیل به کارگاه عمرانی و سازندگی شده است که نمونه آن را در احداث این پروژه می‌بینیم. این‌ها بخشی از صحبت‌های «رمضانعلی فیضی» رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر مشهد است. وی با اشاره به شهرک رضویه عنوان می‌کند: در مشهد نیازمند محورهای ارتباطی شرقی و غربی هستیم و خوشبختانه به‌ اندازه کافی محورهای شمالی و جنوبی داریم. این مسیر کنونی به موازات جاده سرخس می‌تواند بار ترافیکی را کاهش دهد و از مخاطرات جانی جلوگیری کند.


مکث


ساخت 12 ماهه پروژه 75 متری رضویه


پرنیان علی‌بخشی |خراسان رضوی - خبرنگار:


در حاشیه مراسم آغاز عملیات بهسازی باند اول و احداث باند دوم بزرگراه 75 متری رضویه همشهری گفت‌وگویی با «خلیل‌الله کاظمی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک و سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری مشهد درباره این پروژه انجام داده است.کاظمی با اشاره به احداث 12 ماهه پروژه 75 متری رضویه بیان می‌کند: طبق شواهد این‌طور به ‌نظر می‌رسد که فعالیت‌های عمرانی این پروژه حدود 35 سال قبل آغاز شد. پایه‌های پلی که احداث شده، بیانگر قدمت اجرای پروژه است.  وی در خصوص اعتبارات برای پروژه‌های عمرانی در سطح شهر مشهد بیان می‌کند: بیش از 600 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی نقدی در بودجه سال 98 شهرداری در نظر گرفته شده است. همچنین هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه‌گذاری تعریف شده است که از آن جمله می‌توان به احداث پروژه پارکینگ همت، وحدت، پل چراغچی و بلوار نمایشگاه در آینده نزدیک اشاره کرد. 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مشهد در ادامه خاطرنشان می‌کند: این پروژه می‌تواند مسیر دسترسی اساسی به منطقه زیارتی میامی ایجاد کند. همچنین از بار ترافیکی به روستای مهدی‌آباد، بلوار مفتح، شهرک شهید رجایی و باهنر کاسته می‌شود. وی می‌افزاید: حدود 2 کیلومتر از این پروژه زیرسازی شده، ولی در عین حال در 8 کیلومتر از مسیر هیچ فعالیتی انجام نشده است. همچنین برای دسترسی 2 روستای اطراف نیز تمهیداتی اندیشیده شده است. کاظمی درخصوص اعتبارات و هزینه‌های این پروژه اظهار می‌کند: برای پروژه 75 متری رضویه بیش از 34 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و مدت اجرای آن 12 ماه در نظر گرفته شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :