• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 68965
+
-

گوجه‌فرنگی ارزان در قوطی‌های گران رب

دبیر خانه کشاورز گلستان: از هر 4 تا 5/4 کیلو گوجه‌فرنگی یک کیلو رب به دست می‌آید

بازار
گوجه‌فرنگی ارزان در قوطی‌های گران رب

در حالی شاهد قیمت‌های در محدوده 16 هزار تومانی رب گوجه‌فرنگی در بازار هستیم که قیمت خرید هر کیلو گوجه‌فرنگی از کشاورز گلستانی کمتر از 800 تومان است.به گزارش ایسنا، گلستان یکی از 10 استان برتر کشور در تولید گوجه‌فرنگی است. قیمت‌های نامتعارف رب گوجه‌فرنگی در بازار استان نارضایتی مردم را به همراه داشته، این در حالی است که کشاورزان هم از قیمت پایین خرید گوجه‌فرنگی گلایه‌‌مند هستند.

سال گذشته هم گوجه با قیمت‌ کمتر از 600 تومان از کشاورزان استان خریداری شد، اما در چند مرحله شاهد افزایش قیمت رب بودیم. در این میان حلقه مفقوده‌ای در قیمت‌گذاری رب گوجه‌فرنگی وجود دارد. دبیر خانه کشاورز گلستان در این خصوص گفت: امسال قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی برای کشاورز بیش از هزار تومان است ولی این محصول از کشاورزان کمتر از 800 تومان خریداری می‌شود.

«علی قلی ایمانی» بیان کرد: ماه گذشته جلسه‌ای با حضور کشاورزان، مدیران کارخانه‌ها، مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی برگزار و مقرر شد گوجه‌فرنگی 1200 تومان از کشاورزان خریداری شود اما این کار عملی نشد.وی اظهار کرد: هدف از ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در استان، کمک به کشاورزان و جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افروده برای استان بود، اما برخی از این کارخانه‌ها تنها به دنبال سودهای آنچنانی هستند و به جای حمایت از تولید، مخل تولید شده‌اند.

ایمانی با اشاره به این‌که از هر 4 تا 5/4 کیلو گوجه‌فرنگی یک کیلو رب به دست می‌آید، ادامه داد: با توجه به قیمت رب گوجه‌فرنگی در کارخانه‌ها، این محصول باید با قیمت 1600 تومان از کشاورزان خریداری شود ولی در عمل می‌بینیم که گوجه‌فرنگی با قیمت بسیار پایین‌تر از این مبلغ از کشاورز خریداری می‌شود.


250 هزار تن تولید در سال جاری 

مدیر صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم در رابطه با فعالیت صنایع تبدیلی کشاورزی در استان، بیان کرد: 12 واحد صنایع تبدیلی در حوزه فراوری گوجه‌فرنگی فعال هستند و سالانه ظرفیت جذب 210 هزار تن گوجه‌فرنگی را دارند. 50 تا 60 درصد گوجه‌فرنگی تولید شده در استان به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شود.

«عیدمحمد فاروقی» با اشاره به این‌که با توجه به شرایط اقلیمی و بعد مسافت، کارخانه‌های خراسان می‌توانند به خرید گوجه از استان کمک کنند، افزود: امسال با توجه به بارندگی‌های شدید در اوایل فروردین، بخشی از گوجه‌فرنگی استان دوباره کاشت شد، به همین دلیل زمان رسیدن محصول به تاخیر افتاد. همین امر باعث شد که کارخانه‌های رب خراسان برای خرید گوجه به سایر استان‌ها بروند و حتی گوجه را با قیمتی بالاتر از استان ما خریداری کنند.

وی یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت گوجه را افزایش تولید این محصول دانست و گفت: تولید گوجه‌فرنگی در استان از 150 هزار تن در سال‌های گذشته به 250 هزار تن در سال جاری رسیده است.فاروقی تصریح کرد: تاکنون بیش از 70 درصد گوجه از مزارع استان برداشت شده و برداشت تا یک ماه آینده ادامه دارد.

مدیر صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: در حال حاضر قیمت خرید هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی توسط کارخانه‌ها بین 800 تا 850 تومان است. قیمت این محصول بین استان‌های دیگر هم 100 تومان کمتر یا بیشتر است. وقتی قیمت در سطح کشور این مقدار باشد، کارخانه‌های فراوری رغبتی به خرید از سایر استان‌ها نخواهند داشت.این مسئول  ادامه داد: قیمت رب گوجه‌فرنگی در صورتی که کف خرید گوجه 1100 تومان باشد، باید بین 13 هزار و 500 تومان تا 16 هزار تومان باشد. در حال حاضر که قیمت خرید گوجه کمتر از این مقدار است، در حق کشاورز اجحاف می‌شود.


قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی تابع مصوبات نیست 

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت گلستان نیز در این زمینه گفت: تمامی واحدهای تولید رب گوجه‌فرنگی موظفند بر اساس مولفه‌های تاثیرگذار بر قیمت تمام شده اعم از مواد اولیه، دستمزد، انرژی و... قیمت نهایی را براساس حسابداری صنعتی تنظیم و روی کالا درج کنند.

«علی اصغر اصغری» معتقد است؛ در حال حاضر کارخانه‌ها گوجه‌فرنگی را با توجه به کیفیت آن بین 800 تا 1100 تومان از کشاورزان خریداری می‌کنند. قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی تابع مصوبات خاصی نیست و بیشتر تابع عرضه و تقاضا و موارد مرتبط به صادرات و واردات است.وی یادآور شد: کف قیمت فروش گوجه‌فرنگی در میدان میوه و تره‌بار گرگان بین 1700 تا 2500 تومان است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت گلستان یکی از علت‌های پایین بودن قیمت گوجه‌فرنگی را افزایش تولید آن و عرضه بیش از توان کارخانه‌های استان دانست و گفت: نقدینگی محدود کارخانه‌ها یکی دیگر از علل است. اصغری گفت: باید سهم هر یک از واحدهای داخل و واحدهای خارج استان مشخص می‌شد تا زمینه برای فروش بدون دردسر محصول کشاورز فراهم شود.

وی ادامه داد: بالاترین قیمتی که تاکنون روی رب گوجه‌فرنگی یک کیلویی تولیدی استان درج شده، 16 هزار تومان بوده است. البته برند‌هایی که از خارج استان وارد می‌شوند، قیمت‌های نامتعارفی روی رب درج می‌کنند. این قیمت‌های نامتعارف مورد تایید ما نیست و این موضوع را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گزارش دادیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید