• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 68959
+
-

کرکره‌های پایین قصابی‌های نهاوند

رئیس اتحادیه قصابان نهاوند: شرایط غیربهداشتی کشتارگاه و سالن پیش‌سرد باعث آلودگی لاشه می‌شود و مسئولان باید به آن رسیدگی کنند

اصناف
کرکره‌های پایین قصابی‌های نهاوند

سجاد سیف | نهاوند - خبرنگار 


برخی از فعالان صنف قصابان و توزیع‌‌کنندگان گوشت در شهرستان نهاوند از یک ماه پیش کشتار دام را تحریم کرده‌اند. آنها به دلیل افزایش قیمت ذبح، بهداشتی نبودن محیط کشتارگاه صنعتی، طرح پیش‌سرد کردن گوشت قرمز و تحویل ندادن آلایش دام در کشتارگاه صنعتی نهاوند مغازه‌های خود را به نشانه اعتراض بسته‌اند. 


قوانین ذبح 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نهاوند در این باره به همشهری می‌گوید: مردم باید از ذبح دام در خارج از کشتارگاه‌ها بپرهیزند، زیرا در کشتارگاه دامپزشک دام‌ها را قبل از ذبح معاینه می‌کند و دوم این‌که کشتار دام به روش بهداشتی انجام می‌شود. ذبح هرگونه دام در خارج از کشتارگاه‌های تحت نظارت سازمان دامپزشکی غیرقانونی و جرم است و پیگرد قانونی دارد. 

بیژن ترابیان بیان می‌کند: قصابان شهرستان باید برای سلامت جامعه و رعایت قوانین دامپزشکی حتما دام خود را در کشتارگاه ذبح و و لاشه آن را تا 24 ساعت در سالن پیش‌سرد نگهداری کنند. انجام این موارد سلیقه شخصی نیست و تمامی موارد از تعیین قیمت تا استفاده از سالن پیش‌سرد مصوبه‌های استانی است و باید اجرا شود. 

وی با بیان این‌که دولت وظیفه حفظ سلامت مردم را برعهده دارد، می‌افزاید: قرار نیست به دلیل تجمع و اعتراض قصاب‌ها، عرضه گوشت به دلخواه قصابان انجام شود. هر امکانی را برای عرضه گوشت بهداشتی فراهم می‌کنیم، اما این‌که قرار باشد به دلیل تجمع و تعطیلی چند قصابی به عرضه گوشت غیربهداشتی با افزایش قیمت و شرایط مورد نظر قصابان در زمینه تحویل آلایش غیرخوراکی دام رضایت بدهیم این طور نخواهد بود و طبق قانون عمل خواهیم کرد. 

رئیس اداره صمت شهرستان نهاوند ادامه می‌دهد: مردم بابت تهیه گوشت قرمز در شهرستان نگرانی نداشته باشند، زیرا با هماهنگی دادستان شهرستان به دلیل رعایت حقوق عامه و رفع اخلال در مایحتاج عمومی کشتارگاه صنعتی نهاوند و شبکه دامپزشکی و اداره صنعت، معدن و تجارت اقدام به توزیع روزانه 800 کیلوگرم گوشت گرم از طریق غرفه بازار روز و ماشین سردخانه در مرکز شهر با 10 درصد زیرقیمت مصوب می‌شود. شهروندان می‌توانند با مراجعه به این مراکز به هر میزان که نیاز دارند گوشت تهیه کنند. 


الزام قانون    

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهاوند نیز درباره این موضوع می‌گوید: شیوع بیماری تب کنگو وCHF به خصوص در فصل تابستان و گرما می‌تواند سلامت مصرف‌کنندگان را به دلیل خطرات احتمالی تهدید کند. بنابراین از 2 سال گذشته براساس مصوبه اداره‌ کل دامپزشکی استان و جلسه ساماندهی کشتارگاه‌های استان در استانداری، 53 قصابی نهاوند ملزم شده‌اند لاشه گوشت آنها پس از ذبح 24 ساعت در سالن پیش‌سرد قرار گیرد که در روزهای اخیر با مخالفت‌هایی از طرف برخی از این قصابان روبه‌رو شده‌ایم. 

مهدی قنبری تصریح می‌کند: در کشتارگاه لاشه‌های گوشت پس از بازرسی و تأیید سلامت توسط دامپزشک، بنابر سیاست‌های نگهداری باید 24 ساعت در سالن پیش‌سرد با دمای یک تا 4 درجه بالای صفر قرار گیرد تا بیماری‌های احتمالی که در حالت معمولی در ظاهر گوشت مشخص نیست از بین برود و مصرف گوشت منعی برای سلامت شهروندان نداشته باشد. وی توضیح می‌دهد: این اقدام باعث می‌شود فعل‌ و انفعالاتی در گوشت‌ صورت گیرد و در برابر خطراتی چون برخی بیماری‌ها از جمله تب کریمه کنگو ایمن شود. 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهاوند با بیان این‌که طرح پیش‌سرد کردن گوشت قرمز مصوبه استانداری و اداره کل دامپزشکی است، می‌افزاید: به دلیل وجود سالن پیش‌سرد در کشتارگاه صنعتی نهاوند، این مصوبه در شهرستان اجرایی شد و از نظر اداره دامپزشکی شهرستان، کشتارگاه صنعتی نهاوند به لحاظ فنی و بهداشتی دامپزشکی مشکلی ندارد و شرایط استاندارد برای ذبح دام را داراست. 

قصابان معتقدند اجرای طرح پیش‌سرد کردن باعث کاهش حجم گوشت می‌شود. قنبری در این مورد می‌گوید: این یک واقعیت است، اما نمی‌توان به دلیل رضایت قصابان از قانون چشم‌پوشی کرد. این مسأله عامل حفظ سلامت شهروندان است و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود. 
وی یادآور می‌شود: بازرسان بهداشتی ما در کشتارگاه‎ حضور دارند و بهداشتی بودن محیط کشتارگاه را تأیید می‌کنند. 


گلایه قصابان

گرچه مسئولان دامپزشکی نهاوند از نبود مشکل در کشتارگاه نهاوند سخن می‌گویند، اما رئیس اتحادیه صنف قصابان شهرستان نهاوند در این خصوص اظهار می‌کند: ما هیچ‌گونه مشکلی با رعایت قانون پیش‌سرد کردن و مصوبات قانونی سازمان دامپزشکی نداریم. 

مهدی کاویانی ادامه می‌دهد: افزایش قیمت کشتار، استاندارد نبودن محیط کشتارگاه صنعتی و تحویل ندادن کلیه آلایش دام از طرف کشتارگاه دلیل اعتراض واحدهای قصابی است چراکه اجازه نمی‌دهیم دام‌هایمان در چنین کشتارگاهی با چنین شرایطی ذبح شود. وی می‌گوید: چرا کشتارگاه برای ذبح از ما هزینه می‌گیرد اما در بحث رعایت بهداشت، فراهم آوردن شرایط استاندارد و تحویل کلیه آلایش دام همکاری نمی‌کند؟

رئیس اتحادیه صنف قصابان شهرستان نهاوند افزایش هزینه‌های کشتارگاه و تعهد نداشتن مدیریت کشتارگاه در قبال رعایت شرایط بهداشتی، بیمه و برق اضطراری برای سالن پیش‌سرد در صورت قطعی برق و از همه مهم‌تر تحویل ندادن کلیه آلایش دامی را از جمله این موارد ذکر می‌کند و می‌افزاید: وضعیت کشتارگاه و سالن پیش‌سرد به لحاظ بهداشتی مطلوب نیست و نه‌تنها باعث آلودگی لاشه گوشت می‌شود، بلکه به دلیل نداشتن دمای استاندارد و مطلوب باعث افت شدید لاشه می‌شود که به لحاظ اقتصادی به نفع قصابان نیست. ما از مسئولان مربوطه تقاضای رسیدگی و تامین شرایط استاندارد را داریم. 


کشتارگاه استاندارد

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی نهاوند نیز در این باره می‌گوید: کشتارگاه ما یکی از 3 کشتارگاه‌های نمونه غرب کشور است و به لحاظ تجهیزات و شرایط استاندارد و بهداشتی مشکلی ندارد. علی پیرزادی خاطرنشان می‌کند: اعتراض قصابان به شرایط کشتارگاه بیشتر به دلیل افت لاشه گوشت در سالن پیش‌سرد و تحویل ندادن آلایش دامی است. 

وی توضیح می‌دهد: در لاشه گوسفندی یک و نیم کیلوگرم و در لاشه گاوی 4 کیلوگرم افت وزن رخ می‌دهد که برای قصابان به لحاظ اقتصادی مقرون ‌به صرفه نیست. مواردی را که در مورد وضعیت نظافت و بهداشت کشتارگاه بیان می‌کنند تکذیب می‌کنم. در مورد تحویل ‌ندادن آلایش غیرخوراکی دام به قصبان، مصوبه و قانون این اجازه را به ما داده است و ما طبق قانون عمل می‌کنیم. 

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی نهاوند در مورد افزایش قیمت نیز یادآور می‌شود: افزایش قیمت طبق مصوبه تعزیرات حکومتی و اداره صمت و کاملا قانونی است. برای ذبح و سایر موارد هر رأس دام سنگین 720 هزار تومان و هر رأس دام سبک 17 هزار و 500 تومان هزینه اخذ می‌شود. 


تحویل آلایش دام

فریدون عباسی یکی از قصابان نهاوندی بیان می‌کند: کشتارگاه نهاوند در خرید یا تحویل آلایش دام و محاسبه نرخ پرداخت عوارضی با قصابان کنار نمی‌آید و تا زمانی که آلایش دام را مطابق با دیگر شهرستان‌ها به ما تحویل ندهد، اعتراض ما ادامه خواهد داشت. 

وی می‌گوید: مرکز کشتار شهرستان نهاوند خصوصی است و رقیبی هم ندارد. این مسأله باعث شده سلیقه‌ای عمل کند و ما را تحت فشار قرار دهد. ما فقط انتظار داریم این مرکز آلایش دام را همانند دیگر شهرستان‌ها با نرخ مصوب از ما خریداری یا آن را برای فروش به خودمان واگذار کند. حتی اگر دامپزشکی اعلام کند فلان آلایش خوراکی نیست، از فروش آن خودداری می‌کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید