• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68943
+
-

زخم التیام‌نیافته کاروانسرای شاه‌عباسی

حدود ۲سال از زلزله سرپل ذهاب گذشته اما کاروانسرای شاه‌عباسی قصر شیرین بلاتکلیف مانده و آثار خرابی‌ در این اثر‌همچنان مشهود است

فرهنگی
زخم التیام‌نیافته کاروانسرای شاه‌عباسی

 کاروانسرای شاه‌عباسی از آثار تاریخی دوران صفویه شهرستان قصر شیرین است که در زلزله ۲۱ آبان سال ۹۶ و پس‌لرزه‌های آن دچار آسیب شد. با گذشت نزدیک به ۲ سال از آن زمان تاکنون این اثر تاریخی مرمت نشده و همچنان بلاتکلیف مانده و آثار خرابی‌های به بار آمده در پیاده‌رو این اثر تاریخی مشهود است. 

به گزارش ایرنا، کاروانسرای شاه‌عباسی، عمارت خسرو و چهارقاپی در شهرستان قصر شیرین، قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو و زیج منیژه در سرپل ذهاب جزو آثاری بودند که در زلزله آبان سال ۹۶ دچار خسارت شدند. خرابی کاروانسرای شاه‌عباسی که در مرکز شهر قصر شیرین واقع است و اکنون مکانی پرتردد و محل عرضه اجناس بازارچه موقت است، می‌تواند حادثه آفرین باشد. از سوی دیگر، روبه‌روی کاروانسرا یک مدرسه راهنمایی دخترانه واقع شده که بر اثر وقوع هرگونه پس‌لرزه‌ای شاهد ریزش دیوارهای این اثر تاریخی به سمت مدرسه و اتفاقات ناگواری خواهیم بود. شدت تخریب به‌گونه‌ای است که امکان پرت شدن هر نوع سازه‌ای از این اثر بر اثر زمین‌لرزه یا باران سیل‌آسا وجود دارد و می‌تواند حادثه‌ای را برای عابران یا خودروهایی که از این خیابان می‌گذرند، رقم بزند.

کاروانسرای شاه‌عباسی از ۲۸ مهر سال ۸۷ با تصمیم استاندار وقت کرمانشاه و مسئولان محلی به مکانی برای عرضه کالاهای وارداتی و داخلی از جمله فروش محصولات صوتی و تصویری و لوازم خانگی وارداتی از بازارچه مرزی پرویزخان تبدیل شده است. اینک ۲۵۰ غرفه در محوطه این کاروانسرا ایجاد شده که به فروش و عرضه کالاهای خارجی و داخلی می‌پردازند؛ این غرفه‌داران با اداره اوقاف و امور خیریه قرارداد اجاره منعقد کرده و به اوقاف اجاره پرداخت می‌کنند. 

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری معتقد است این کاروانسرا یک اثر تاریخی است و برای بازسازی آن هزینه زیادی صرف شده، بنابراین نباید تخریب شود، ولی حضور غرفه‌داران و کاربری فعلی آن موجب شده به بخشی از این اثر تاریخی خسارت‌هایی وارد شود. این موضوع هم اینک به مناقشه‌ای میان اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری تبدیل شده و هر یک از طرفین خود را در این خصوص محق‌تر از دیگری می‌داند. 


کاروانسرای شاه‌عباسی وضع مطلوبی ندارد

فرماندار قصر شیرین گفت: بخشی از بنای تاریخی کاروانسرای شاه‌عباسی در زلزله 3/7 ریشتری کرمانشاه آسیب دیده و با گذشت نزدیک به ۲ سال هنوز مرمت نشده است و وضعیت مطلوبی ندارد. «مرادعلی تاتار» افزود: پس از چندین جلسه و نشست با استاندار کرمانشاه و متولیان امر در خصوص کاروانسرای شاه‌عباسی قرار بر این شد که اعتباری در اختیار میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار گیرد تا این اثر مرمت شود.

وی اظهار کرد: یکی از خواسته‌های مردمی مرمت این اثر تاریخی به عنوان هویت گذشتگان ما است و ما نیز نمی‌خواهیم این هویت از بین برود. همچنین با تاکید شخص استاندار مرمت این اثر در دستور کار قرار گرفته است. 
فرماندار قصر شیرین گفت: با توجه به تداوم پس‌لرزه‌ها و همچنین بارش‌های فصلی امکان ریزش دیوار بیرونی این اثر و تهدید جانی برای شهروندان وجود دارد و همین امر باعث شد که مرمت این اثر تاریخی در دستور کار قرار گیرد. 


کاروانسرا‌ هرچه زودتر مرمت شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه نیز خواستار مرمت هرچه سریع‌تر کاروانسرای شاه‌عباسی شهرستان قصر شیرین با همکاری و مشارکت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان شد.«مهرداد سالاری» در دیدار با مدیران ادارات کل میراث فرهنگی و گردشگری و اوقاف و امور خیریه استان اظهار کرد: باید از هر فرصتی برای رفع موانع اخذ اعتبار برای مرمت کاروانسرای عباسی قصر شیرین استفاده و عملیات اجرایی در اولین فرصت آغاز شود. 

وی تصریح کرد: با توجه به تاخیر پیش آمده در مرمت این بنا، لازم است مرمت اضطراری این اثر فرهنگی و تاریخی در دستور کار اوقاف و امور خیریه و با هماهنگی و نظارت اداره کل میراث فرهنگی قرار بگیرد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه با بیان این‌که از این اثر فرهنگی اکنون استفاده تجاری می‌شود، یادآور شد: لازم است شهرداری و اداره اوقاف برای تخلیه آن و اسکان غرفه‌داران در مکانی دیگر برنامه‌‌ریزی کنند. 
وی تاکید کرد: کاروانسرای شاه‌عباسی قصر شیرین در صورت مرمت می‌تواند مانند کاروانسرای بیستون یکی از بناهای ارزشمند استان باشد.


پیگیری برای تامین اعتبار

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری قصر شیرین گفت: موافقت اولیه برای تامین اعتبار به منظور ساماندهی کاروانسرای شاه‌عباسی کسب شده و با تخصیص اعتبار، مرمت این اثر آغاز می‌شود. «بهرنگ بابایی» افزود: با توجه به این‌که اثر تاریخی کاروانسرای شاه‌عباسی در مرکز شهر قرار گرفته پیش‌تر قرار بر این شد که از این اثر دفع خطر شود تا دیوارها و بخشی از آن‌که در جریان زلزله آبان ۹۶ خسارت دیده بود، مرمت شود. وی عنوان کرد: با توجه به تشکیل جلسات و پیگیری‌های فرماندار و همچنین تاکید شخص استاندار اکنون مرمت و تعمیر این اثر به عنوان هویت گذشتگان ما در دستور کار قرار دارد. 

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری قصر شیرین گفت: اکنون این بنای تاریخی در اختیار اداره اوقاف و امور خیریه است و تمامی درآمد آن نیز از محل اجاره غرفه‌ها در اختیار اوقاف است و ما تنها مشاور و ناظر این اثر تاریخی هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید