• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68942
+
-

کشاورزی دیواندره در آستانه تحول

طرح امنیت غذایی برای افزایش 25 درصدی تولید سامانه‎های مبتنی بر غلات دیم‌محور برای سومین سال پیاپی به‎صورت موفقت‎آمیز در دیواندره در حال اجراست

گزارش
کشاورزی دیواندره در آستانه تحول

هیوا محمدپور|  دیواندره- خبرنگار:


اقتصاد دیواندره بر پایه کشاورزی می‌چرخد و درآمد بیش از 60 درصد از جمعیت این شهرستان مستقیم از طریق کشاورزی تامین می‌شود. در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای توسعه کشاورزی انجام شده است. یک کشاورز دیواندره‌ای در این باره می‌گوید: به دلیل این‌که خرید گندم تضمینی است و قیمت آن قبل از برداشت اعلام می‌شود کشاورزان تمایل بیشتری به کشت گندم دارند. یکی دیگر از دلایل تمایل به کشت گندم این است که کاشت و برداشت این محصول وقت کمتری از کشاورز می‌گیرد. 

«فاروق الهی» ادامه می‎دهد: سال‎های قبل کشاورزان نخود هم کشت می‎کردند، اما به دلیل این‎که برداشت آن زمان‎بر است و هزینه‎های برداشت بیشتر شده، کشاورزان تمایل کمتری به کشت این محصول دارند. 
وی اضافه می‎کند: در گذشته تعداد افراد خانواده بیشتر بود و کارهای کاشت و برداشت خانوادگی انجام می‎شد و چون برداشت محصولات با دست انجام می‎شد، کشاورزان یک سال زراعی گندم و سال زراعی دیگر نخود کشت می‎کردند اما اینک کشاورزان یا گندم می‌کارند یا هیچ محصولی کاشت نمی‎کنند و به زمین استراحت می‎دهند. 


مکانیزاسیون و اقدامات دولت ‌ 

یک کارشناس زراعت می‌گوید: راه‌های ارتباطی و دسترسی به تحقیقات در سراسر جهان نسبت به گذشته تسهیل شده است. با بهره‌گیری از این امکانات، روش‌های گوناگون و ارقام متناسب با منطقه می‌توان کشت کرد.  «مادح حمیدی» ادامه می‎دهد: امروزه صاحبان اراضی کشاورزی به دنبال این هستند که در کوتاه‌ترین زمان بیشترین بهره را از اراضی خود داشته باشند و در مقابل هزینه کمتری هم متحمل شوند. این امر تنها با استفاده از روش‌های نوین اتفاق خواهد افتاد. 

وی می‌افزاید: توسعه مکانیزاسیون، تامین ماشین‌آلات و کشت به‌موقع محصول در افزایش تولید در واحد سطح تاثیرگذار است، چراکه کارشناسان بر این باورند که تاخیر نداشتن در کشت، کاهش یک درصدی محصول را به دنبال دارد.مکانیزاسیون، تامین ارقام مناسب هیبرید با قابلیت تولید بالا و ارقام امیدبخش در زراعت‌های مختلف، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، مراقبت زراعی محصول از جمله اقدامات دولت در جهت افزایش بهره‌وری است. حمیدی بیان می‌کند: از آنجا که کشاورزان بیشتر به کشت گندم روی آورده‌اند، نیاز است مسئولان راهکارهای تنوع کشت انواع محصولات را به‌کار گیرند و کشاورزان را به کشت سایر محصولات تشویق کنند. 


اجرای طرح امنیت غذایی مشترک ایران - ایکاردا

رئیس جهاد کشاورزی دیواندره می‎گوید: 100 هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان زیر کشت گندم، 20 هزار هکتار زیر کشت نخود، 3 هزار هکتار زیر کشت جو، 8 هزار هکتار زیر کشت گیاهان علوفه‌ای قرار دارد و حدود 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیواندره آبی است.

«حمید وزیری» ادامه می‎دهد: طرح امنیت غذایی مشترک ایران - ایکاردا به منظور افزایش 25 درصدی تولید سامانه‎های مبتنی بر غلات دیم‌محور در مدت 5 سال طراحی شده و اکنون در حال اجراست که در دیواندره این طرح امسال (98-97) برای سومین سال پیاپی به‎صورت موفق‎آمیز انجام می‌شود.  وی می‌افزاید: از اهداف کلی و مهم این طرح می‌توان به افزایش آگاهی کشاورزان منطقه از سامانه‌های تولید بهبود یافته، انتقال سریع تکنولوژی، توانمندسازی بهره‌برداران، آزمون شیوه‌های تولید پیشرفته در مکان‎های مختلف تحت شرایط زارعان، افزایش و پایداری تولید در سامانه‌های زراعی گندم‌محور با استفاده از لاین‎ها و ارقام پیشرفته و مدیریت آب و خاک اشاره کرد.

وزیری بیان می‎کند: رقم گندمی که عموما کشت می‎شود «سرداری» است و ارقام جدید گندم مانند باران، هما و اوحدی را وارد کرده‎ایم که در مقایسه با رقم سرداری، سه‌ساله کشت می‎شود و عملکرد خوبی دارد، به طوری که افراد زیادی دیگر سرداری کشت نمی‎کنند و به ارقام جدید روی آورده‎اند. 


کشت نخود جوابگوی هزینه‎ها نیست 

رئیس جهاد کشاورزی دیواندره اظهار می‎کند: دیگر کشت نخود رقم معمول(سرداری) جوابگوی هزینه‎ها نیست. هزینه کارگرانی که برداشت می‎کنند، بالا رفته است، به همین علت کشت نخود در شهرستان کمتر شده است. ارقام جدید نخود پا بلند را وارد کرده‎ایم که در سطح بیشتری کشت می‌شوند و ارتفاع بیشتری از سایر ارقام دارند و پرمحصولند و با دستگاه کمباین برداشت می‌شوند.

به گفته «حمید وزیری»، برای نوسازی ادوات کشاورزی 25 میلیارد تومان در قالب خرید تراکتور، کمباین و ادوات دنباله‌بند پرداخت شد. همچنین برای 3 طرح کارخانه لبنیات تبت، کارخانه لبنیات هیجان سحر و سیلو ذخیره غلات مجموعا 5/6 میلیارد اعتبار به منظور ساخت و سرمایه در گردش پرداخت شد. کارخانه‎های لبنیاتی با هدف جلوگیری از خام‌فروشی ساخته شدند.

در حال حاضر شاهد متعادل شدن قیمت شیر هستیم و دامدار از آن سود می‎برد. این مسئول ادامه می‎دهد: سال 97 موفق شدیم بیش از 8 هزار تن کود در میان کشاورزان توزیع کنیم که شامل 7 هزار تن کود بهاره اوره و هزار تن کود فسفاته بود. این مقدار نسبت به سال قبل آن 2 هزار تن بیشتر است.  وی اضافه می‎کند: امسال هم در 2 ماه اول سال به‎رغم مشکلات تهیه کود با پیگیری‎های لازم بیش از 4 هزار تن کود توزیع شده است. توزیع کود کشت پاییزه را هم 3 ماه قبل از کشت شروع خواهیم کرد تا کشاورزان در زمان مناسب کود خود را دریافت کنند. 


رشد دوباره سن   

‌حمید وزیری‌ ، رئیس جهاد کشاورزی دیواندره، گفت: به دلیل شرایط آب‌و‌هوایی و اقدامات جهاد کشاورزی در سال‎های گذشته تراکم آفت سن گندم کم و مزارع تقریبا پاک شده بود، اما امسال شرایط آب‌و‌هوایی باعث رشد دوباره سن شده و در مرحله مبارزه قرار دارد. مناطق گرمسیرتر شهرستان آلوده‎تر است.

وی بیان می‎کند: در سال گذشته در اقدامی جهادی با پیگیری و تلاش همکاران 104 میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی پرداخت کردیم که با تسهیلات پرداختی مجموع 5 سال گذشته برابری داشت و توانستیم بیشتر از سهم شهرستان را جذب کنیم. 20 میلیاد تومان این تسهیلات را در قالب اشتغال پایدار روستایی که بیشتر در حوزه امور دام و تولید گوشت بود، پرداخت کردیم. چند پروژه بزرگ برای تکمیل و راه‌اندازی تسهیلات دریافت کردند؛ گلخانه تولید گل رز شاخه‌بریده مدرن یکی از این پروژه‌ها بود که از صندوق توسعه ملی 41 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرد. ‌

این خبر را به اشتراک بگذارید