• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68909
+
-

کاشانک، روستایی سرسبز

هویت منطقه یک
کاشانک، روستایی سرسبز

روستاهای شمال تهران در روزگاران گذشته از جمله مناطقی بودند که به دلیل آب و هوای خوش، نظر شاهان قاجار را به خود جلب می‌کرد. محمدشاه قاجار به دلیل شباهت درختان سرسبز ده کاشانک به شهرستان کاشان، این روستا را کاشانک یعنی کاشان کوچک نام گذاشت و املاک را هبه سوگلی‌اش کرد. کاشانک 200 سال قدمت دارد و اکنون، به جز قسمتی از آن، بافت محلی‌اش تغییر کرده است.
تکیه کاشانک از مکان‌های مذهبی و قدیمی محله است که اوایل انقلاب در آتش سوخت اما به همت اهالی بار دیگر ساخته شد. «امیر مهدی امینیان» از معتمدان محله کاشانک درباره این تکیه می‌گوید: «درباره آتش‌سوزی 2 روایت وجود دارد.
کنار تکیه چنار قدیمی هست که درون آن حفره‌ای بود و مردم برای حاجت گرفتن شمع روشن می‌کردند و همین منجر به آتش‌سوزی شد و روایت دیگر به انقلابی بودن جوانان محله مربوط می‌شود و می‌گویند کمیته ضد خرابکاری قصد فروپاشی پاتوق اهالی را داشت و این مکان مذهبی را به آتش کشید.
اما 3 روز بعد از آتش‌سوزی، اهالی برای ساختن دوباره آن دست به کار شدند.» امینیان از محله کاشانک گفتنی‌های بسیاری دارد و می‌گوید: «موزه دارآباد و کاخ نیاوران همه از املاکی هستند که در گذشته در محدوده روستای کاشانک واقع شده بودند اما به مرور زمان با تقسیم‌بندی‌های جدید این اراضی از محله کاشانک جدا شد.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :