• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68900
+
-

پروژه‌های منطقه با حضور شهردار تهران و مدیران شهری افتتاح شد

تحول در تکه دوم پایتخت

گزارش ویژه
تحول در تکه دوم پایتخت

زهرا کریمی_راحله عبدالحسینی_ خبرنگار

  اهالی تکه دوم پایتخت هفته گذشته شاهد حضور شهردار تهران در منطقه و افتتاح طرح‌های مختلفی بودند، پروژه‌هایی که منطقه را به آرمانی که برایش در نظر گرفته شده نزدیک‌تر می‌کند و یک گام به سوی آینده‌ای هوشمند و شهروندمحور با امکانات در دسترس پیش می‌رود. افتتاح طرح‌هایی از جمله مرکز تخصصی بازیافت، راه‌اندازی دستگاه خوددریافت پسماند خشک و همچنین اپلیکیشن دریافت پسماند باعث شد تا منطقه ما در حوزه پسماند، یک سر و گردن در میان مناطق 22گانه بالاتر باشد. گشوده‌ شدن درهای باغ عبقری به روی شهروندان، در قالب بوستان عمومی، نوید دیگری بود که به شهروندان منطقه داده شد و سرانه فضای سبز را به ازای هر نفر بیشتر کرد. راه‌اندازی نخستین پارک حشرات پایتخت نیز در منطقه ما از دیگر پروژه‌هایی بود که به دست شهردار تهران افتتاح شد. در این گزارش ضمن معرفی کامل طرح‌ها با شهردار منطقه و برخی مدیران شهری در این‌باره گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید. 

نخستین پروژه‌؛ راه‌اندازی مرکز تخصصی بازیافت 
تفکیک زباله‌های تهران در مجتمع بازیافت آرادکوه انجام می‌شود و زباله‌ها با صرف هزینه و زمان زیادی به این مجتمع می‌رسد. نخستین پروژه‌ای که در روز افتتاح پروژه‌های منطقه با حضور دکتر «پیروز حناچی» شهردار تهران در منطقه معرفی شد، راه‌اندازی مرکز تخصصی بازیافت در خیابان سازمان آب بود. به واسطه اجرای این پروژه به جای حمل زباله به آرادکوه، امکان بازیافت زباله و پسماند در منطقه فراهم شده‌است و به این‌ترتیب سرعت تفکیک زباله‌های منطقه بیشتر و هزینه‌های جمع‌آوری و انتقال آنها کاهش یافته است.
مرکز تخصصی بازیافت منطقه برای ١5٠ نفر اشتغالزایی کرده است و ٢٢ نفر نیز در بخش تفکیک زباله این مرکز فعالیت می‌کنند. این مرکز دارای خط پردازش و تفکیک پسماند خشک به‌صورت مکانیزه است که با قابلیت ٥٠تن پسماند ورودی، طی فرایندی تخصصی پسماند خشک را جداسازی و بسته‌بندی می‌کند. مرکز تخصصی بازیافت در زمینی به مساحت 2هزارو500‌متر و زیر بنای 2هزار و 200 متری بنا شده و یک مرکز آموزش شهروندی و اطلاع‌رسانی، یک سالن همایش با ظرفیت ١٥٠ نفر و همچنین سالن مانیتورینگ برای کنترل اپلیکیشن‌های مدیریت پسماند دارد. حالا دیگر تهرانی‌ها به‌ویژه شهروندان منطقه ما با اپلیکیشن «زیست‌آپ» برای جمع‌آوری پسماند خشک به خوبی آشنایی دارند. این اپلیکیشن که از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده، بیش از 14هزار عضو دارد. 

 دریافت اتوماتیک بطری‌های پلاستیکی 
آموزش‌های شهروندی و همکاری شهروندان در حوزه پسماند در منطقه خوب جواب داده و میزان تفکیک زباله از مبدأ به 2برابر گذشته رسیده‌است. همکاری شهروندان از سویی و ارائه خدمات و تجهیزات از سوی اداره بازیافت شهرداری منطقه باعث شده تا در حوزه بازیافت، علاوه بر راه‌اندازی اپلیکیشن جمع‌آوری پسماند خشک و مرکز تخصصی بازیافت، شاهد اتفاق خوب دیگری در روز افتتاح پروژه‌ها با بهره‌برداری از دستگاه خوددریافت پسماند خشک باشیم.
این دستگاه برای دریافت اقلام قابل بازیافتی مثل بطری‌های خالی شیشه‌ای، پت، قوطی‌های فلزی و غیره طراحی شده‌است. شهروندان می‌توانند بطری‌های پلاستیکی، شیشه‌ای و فلزی را داخل این دستگاه بیندازند و در ازای آن فیش تخفیف از خدمات فروشگاه شهروند و شرکت در قرعه‌کشی دوچرخه‌های برقی دریافت کنند. یکی از مزیت‌های دستگاه خوددریافت پسماند، ضمن‌ ترویج فرهنگ تفکیک از مبدأ پسماند و حفظ محیط‌زیست، تسریع و تسهیل فرایند بازیافت است.
ناگفته نماند که به دلیل حجیم بودن این پسماندها، جداسازی آنها از پسماندهای ‌تر باعث کاهش حجم مورد نیاز برای حمل‌ونقل پسماندهای‌ تر و در نتیجه کاهش هزینه جمع‌آوری آنها می‌شود. دریافت اتوماتیک پسماند خشک یکی از روش‌های مدرن تفکیک و جمع‌آوری پسماندهای خشک است که در طول مدت استفاده در کشورهای مختلف نشان‌دهنده بازگشت 70‌درصدی قوطی و شیشه‌ها بوده‌است. دستگاه خوددریافت در فروشگاه شهروند بهرود محله سعادت‌آباد نصب شده‌است. معمولاً دستگاه‌های خود دریافت پسماند در فروشگاه‌های بزرگ، ایستگاه‌های مترو، پایانه‌های مسافربری، اماکن گردشگری، ایستگاه‌های دوچرخه و پارکینگ‌های عمومی نصب می‌شود. 

 استقرار سامانه خودپرداخت در فروشگاه شهروند
افتتاح نخستین سامانه خودپرداخت فروشگاهی در ایران از دیگر طرح‌هایی بود که با حضور شهردار تهران و مدیران شهری منطقه در محله سعادت‌آباد صورت گرفت. این سامانه در فروشگاه شهروند بهرود استقرار یافته است. در سیستم خودپرداخت کافی است مشتری کالاهای مورد نیاز خود را در مقابل اسکنر شش‌بعدی قرار دهد سپس با ادامه فرایند پرداخت در مانیتور تعبیه شده در سیستم صورتحساب خود را پرداخت کند. به عبارتی برای پرداخت خرید فروشگاهی لازم نیست در صف طولانی صندوق بایستید. سامانه‌های خودپرداخت فروشگاهی از آن جهت کارآمد است که با صف‌های کوتاه‌تر و متکی نبودن به صندوقدار می‌توانید بارکد اقلام خریداری شده را به سامانه خودپرداخت بدهید و در زمان خود صرفه‌جویی کنید. 


 بوستان پدر در باغ عبقری محله سعادت‌آباد
برای جمعیت 692 هزار 597 نفری منطقه ما 190 بوستان کوچک و بزرگ طراحی شده که برخی از آنها مثل بوستان نهج‌البلاغه و بوستان پردیسان کارکرد فرامنطقه‌ای دارد و به نوعی قطب گردشگری است. خبر خوش دیگر برای شهروندان منطقه در روز افتتاح پروژه‌ها تبدیل باغ عبقری به یک بوستان عمومی به نام بوستان «پدر» بود.
باغ عبقری که یکی از باغ‌های متعلق به بنیاد مستضعفان است با پیگیری‌های مدیریت شهری پس از واگذاری به شهرداری تهران توسط شهرداری منطقه بازآفرینی شد و به‌زودی به‌عنوان یکی از بوستان‌های منطقه به بهره‌برداری می‌رسد و درهای آن به روی شهروندان گشوده می‌شود. طراحی بوستان پدر به سبک ایرانی اسلامی و در زمینی به مساحت 12هزار‌مترمربع انجام می‌شود. باغ عبقری در سعادت‌آباد، بالاتر از میدان شهید تهرانی‌مقدم، روبه‌روی بیمارستان مدرس، کوچه شهید عبقری واقع شده است.

 گردهمایی حشرات غول‌پیکر در پارک 
پارک حشرات غول‌پیکر که مخاطبان اصلی آن کودکان و نوجوانان هستند پنجمین پارک موضوعی پایتخت است که در مدت ٨ ماه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و نظارت شهرداری منطقه ساخته شده‌است. در پارک حشرات که نخستین، بزرگ‌ترین و کامل‌ترین پارک حشرات خاورمیانه به حساب می‌آید، حشرات و خزندگان در ابعاد بزرگ و به اصطلاح غول‌آسا به نمایش درآمده تا بازدیدکنندگان به‌ویژه کودکان و نوجوانان با ساختار بدن آنان آشنا شوند و در مدت حضورشان در این پارک، علاوه بر تفریح و سرگرمی به‌طور علمی درباره این جانوران اطلاعات کسب کنند. پارک حشرات با داشتن 30حشره متحرک در جثه و بزرگی آدم‌ها مجموعه‌ای سرگرم‌کننده برای کودکان و نوجوانان و حتی آدم بزرگ‌هاست. کفشدوزک روی برگ، مورچه کنار دانه گندم، کک داخل موی سر، مگس روی نان، پشه روی سیب گاززده، ملخ روی ذرت، سوسک و سنجاقک و زنبور عسل از جمله حشرات متحرک این پارک است. تابلو معرفی نیز کنار هریک از حشرات نصب شده که هم بازدیدکنندگان را با نام علمی حشره آشنا می‌کند و هم اطلاعاتی درباره زیستگاه و تغذیه آن می‌دهد. این پارک در زمینی به مساحت 8 هزار و 600 مترمربع جنب پارک ژوراسیک محله سعادت‌آباد واقع شده‌است. 

 اپلیکیشن‌‌های کوچه و دیده‌بان 
 پروژه کارامد دیگر راه‌اندازی اپلیکیشن‌های کوچه و دیده‌بان است که شرکت‌های دانش‌بنیان برای خدمت‌رسانی به شهروندان ساخته‌اند. هرکدام از ساختمان‌های مربوط به شهرداری در سطح شهر اعم از کیوسک‌های مطبوعاتی، گلفروشی‌ها، ساختمان‌های نواحی و ساختمان شهرداری‌ها کد QR نصب شده است.
شهروندان با استفاده از اپلیکیشن دیده‌بان و اسکن این کد هم می‌توانند اطلاعات کاملی از این ساختمان و کارایی آن دریافت کنند و هم می‌توانند هرگونه انتقاد و پیشنهاد و شکایت خود را با استفاده از این اپلیکیشن ثبت کنند.
در واقع اپلیکیشن دیده‌بان به نوعی استارت‌آپ سامانه‌های 137 و 1888 است. اپلیکیشن «کوچه» برای شما و همسایگان‌تان و بهترین راه برای اطلاع‌رسانی در مورد آن چیزی است که در همسایگی ما جریان دارد. همچنین راهی مناسب برای داشتن معاشرت‌های امن و سالم، خرید و فروش در واحد همسایگی، نظرسنجی، بهبود محیط زندگی و به‌طور کلی ارتقای کیفیت زندگی شهری است. برای دریافت این اپلیکیشن برای اندروید و اپل می‌توانید به سایت https://coocheh.com مراجعه کنید. کوچه‌گردی، چارسوق، مژدگانی، معاشرت، محیط‌زیست، نظرسنجی، بازیافت، هشدار و نمره اجتماعی از قسمت‌های مختلف این اپلیکیشن است. 

 راه‌اندازی فاز دوم ایستگاه دوچرخه
بهره‌برداری از ۱۱ ایستگاه دوچرخه حد فاصل فلکه دوم صادقیه در امتداد خیابان ستارخان به سمت شرق تا میدان توحید و استقرار ۳۰۰ دوچرخه اشتراکی، تعویض و نوسازی 4 هزار و صد مخزن پسماند در سطح نواحی ۹‌گانه منطقه و پل عابرپیاده مکانیزه تقاطع بلوار فرحزادی با بزرگراه یادگار امام(ره) از دیگر پروژه‌های افتتاح شده در منطقه است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید