• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68870
+
-

نامعادله بازارگوشت

بازار
نامعادله بازارگوشت


آمارها از افزایش موجودی دام سبک در کشور حکایت دارد اما باوجوداینکه هرج‌ومرج و جهش قیمت در بازار گوشت قرمز فروکش کرده، هنوز قیمت این کالای اساسی تا آنچه باید باشد، فاصله قابل‌تأملی دارد.
گرانی قیمت گوشت در بازار خرده‌فروشی در حالی ادامه‌دار شده است که پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد قیمت فروش دام زنده افت محسوسی داشته و به‌عنوان‌مثال قیمت فروش گاو و گوساله زنده تا 30 درصد و قیمت فروش گوسفند و بز زنده 20 درصد نسبت به دی‌ماه سال قبل افت کرده است. وزیر جهاد کشاورزی هم اخیرا به‌واسطه همین اتفاق از اضافه‌بودن حداقل ۳۰ درصد قیمت گوشت خبر داده و رئیس‌جمهور نیز به استناد همین مسئله، رفع مشکلات موجود در بازار گوشت را خواستار شده تا از وارد آمدن خسارت­‌های آن به تولیدکننده و مصرف‌­کننده جلوگیری شود. در این میان حسین نعمتی، رئیس اتحادیه دامداران نیز معتقد است با توجه به پایین‌آمدن قیمت دام زنده سبک و سنگین، قیمت فروش گوشت قرمز نیز باید تا 30 درصد کاهش پیدا کند و مسئولیت این کار را متوجه دستگاه‌های متولی نظارت بازار دانسته است.

افزایش دام سبک به روایت آمار
 اطلاعات مرکز آمار ایران از نتایج طرح آمارگیری ماهانه تعداد دام سبک در کشور نشان می‌دهد در تیرماه امسال موجودی دام سبک در دامداری‌های کشور به 63.5 میلیون رأس رسیده که در مقایسه با مهرماه سال قبل، یعنی از زمان آغاز این طرح آمارگیری، 21.65 درصد افزایش یافته است. بر اساس این آمارها در تیرماه امسال تعداد گوسفند و بره موجود در دامداری‌های کشور 46.4 میلیون رأس و تعداد بز و بزغاله 17.1 میلیون رأس بوده ‌که البته در مقایسه با‌ ماه قبل به ترتیب با کاهش 1.9 و 2 درصدی مواجه بوده اما به‌واسطه اینکه اوج زادوولد دام سبک در فصل زمستان است و در فصل تابستان کمترین زادوولد انجام می‌شود، مقایسه ماهانه این آمارها نادرست است و نباید ملاک عمل قرار گیرد.

تیغ واسطه بر گلوی دامداران
تا اینجای کار آمارها از وضعیت مساعد موجودی دام سبک حکایت دارد و با توجه به افت قابل‌توجه قیمت فروش دام، مصرف‌کنندگان نیز باید از این وضعیت مساعد بهره‌مند شوند اما در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتد. فعلا قیمت فروش گوشت قرمز در سطح خرده‌فروشی حداقل 30 درصد بالاتر از قیمتی است که باید باشد و همزمان دامداران نیز به‌واسطه نبود مشتری منصف برای دام‌های زنده در مضیقه قرار گرفته‌اند. سیداحمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی چاوداران، از انباشت 360 هزار دام سبک و سنگین آماده کشتار در دامداری‌های کشور خبر داده و خواستار توقف واردات دام و زمینه‌سازی برای صادرات مازاد آن شده است. همچنین منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور با تایید انباشت دام آماده کشتار در دامداری‌ها، این وضعیت را نگران‌کننده اعلام کرده و با تأکید بر ‌لزوم حذف واسطه‌گری از بازار گوشت، گفته است: تحویل مستقیم لاشه دام به بازار توسط دامداران یکی از پیشنهاد‌های ارائه شده به وزارتخانه‌های صنعت و کشاورزی است که می‌تواند قیمت فروش عمده هر کیلوگرم گوشت دام سنگین را به ۵۶‌ تا ‌۵۷ ‌هزار تومان و قیمت نهایی برای مصرف‌کننده را به ۶۰ ‌تا‌۶۲ ‌هزار تومان برساند. این هشدارها ناکارآمدی‌های بازار گوشت و وارد‌آمدن زیان به تولیدکنندگان دام در حالی داده می‌شود که همزمان علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز به افزایش قاچاق دام به سمت عراق هشدار داده است. به گفته ملکی، فعلا هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه به قیمت ۹۳‌ تا ‌۹۴‌ هزار تومان به مغازه‌دار و ۱۰۳ ‌تا ‌۱۰۵ ‌هزار تومان به مصرف‌کننده فروخته می‌شود و البته با فرارسیدن عید قربان، احتمال‌ بالا رفتن آن وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید