• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68861
+
-

ساخت 100 هکتار گلخانه جدید در استان


رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، امسال ۱۰۰ هکتار گلخانه جدید در این استان ساخته می‌شود.
به گزارش ایرنا، «عباس پورمیدانی» در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری افزود: برای ساخت این ۱۰۰ هکتار گلخانه جدید، طرح‌های سرمایه‌گذاری معرفی می‌شود، اما نیازمند تخصیص و جذب اعتبار است.

وی ادامه داد: به دلیل اقلیم ویژه قم، باید کشت گلخانه‌ای در استان توسعه پیدا کند و نسبت به جذب سرمایه‌گذار در این بخش توجه بیشتری صورت بگیرد.
پورمیدانی اضافه کرد: سهم بخش کشاورزی قم در استفاده از منابع توسعه ملی ابلاغی استان‌ها بیش از سهم اولیه لحاظ شده که مسأله بسیار سنجیده‌ای بوده است. ۱۲۸ میلیارد تومان سهم قم از منابع صندوق توسعه ملی بوده که در ماه‌های گذشته ۱۰۲ میلیارد تومان از آن برای ایجاد اشتغال پایدار روستایی و عشایری به روستاییان استان پرداخت‌شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم بیان کرد: سطح قابل‌کشت اراضی کشاورزی قم رتبه ۳۲ کشور را دارد، اما با این‌وجود قم در تولید برخی از محصولات کشاورزی رتبه‌های تک‌رقمی را به دست آورده است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بیان کرد: کمیته فنی استان در معرفی طرح‌های اشتغال پایدار روستایی به بانک‌ها شتاب‌زده عمل کرده و به همین دلیل میزان پرونده‌های تأیید نشده در بانک‌های استان زیاد است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «مجتبی ذوالنوری» ادامه داد: شتاب‌زدگی کمیته فنی سبب نقص و نارسایی در جذب اعتبارات بانکی شده است و این کمیته باید در معرفی و دفاع از طرح‌های اقتصادی دقت نظر بیشتری به خرج دهد.

وی اضافه کرد: تعداد افرادی که از بستر کمیته فنی به بانک‌ها معرفی‌شده‌اند اما موفق به جذب اعتبارات و تسهیلات اشتغال‌زایی نشده‌اند بسیار زیاد است.


توسعه اشتغال پایدار در روستاها

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم گفت: حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی از اقدام‌های مهم استان است.
«محمود نوربخش» در این جلسه ادامه داد: باید از فرصت ایجادشده ازجمله بسته‌های حمایتی به نحو شایسته‌ای استفاده شود.

وی با اشاره به اعتبارات اشتغال پایدار روستایی اظهار کرد: سهم استان در بخش اشتغال پایدار روستایی 216 میلیارد تومان بوده که این اعتبارات در 2 بخش حمایتی و غیرحمایتی تخصیص یافته است.
نوربخش با اشاره به اهمیت آمار دقیق و قابل‌اتکا گفت: دستگاه‌های استانی در ارائه گزارش‌های اقتصادی توجه کافی داشته باشند.

وی بیان کرد: طبق آیین‌نامه جدید شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، کارگروه‌های ذیل شورای برنامه‌ریزی با ادغام بر مبنای احکام دائمی به 4 کارگروه تقلیل پیداکرده است.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به گزارش سامانه کارا گفت: وجود تعارض‌ها و مغایرت‌های مختلف در این سامانه نکته مثبتی بوده که باید نسبت به‌راستی‌آزمایی در آن توجه شود.

«احمد امیرآبادی فراهانی» بیان کرد: سامانه کارا باید به‌عنوان مرجع اصلی و نخست آمارگیری کشور و استان تبدیل شود.


پرداخت ۲۰۵ فقره تسهیلات 

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در ادامه این جلسه گفت: سهم بسته حمایتی کمیته امداد استان از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال پایدار روستایی ۲۱ میلیارد تومان است.

«اکبر میرشکار» اضافه کرد: تاکنون برای ۲۰۵ نفر تسهیلات پرداخت‌شده و پرونده ۱۰۰ نفر نیز دست بررسی، جذب و پرداخت قرار دارد.
وی بیان کرد: در وضعیت کنونی برای تولید دام مجوزی از سوی صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات صادر نشده، درحالی‌که روستاهای استان ظرفیت ویژه‌ای در این زمینه‌ دارند.


پرداخت تسهیلات اشتغال خانگی

همچنین مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم اظهار کرد: سال گذشته در رابطه با ایجاد اشتغال در این استان، ۱۳۶ میلیارد تومان تسهیلات ابلاغ ‌شده است.
«مصطفی کاویانی» ادامه داد: سال گذشته ۹۰ درصد از مصوبات کارگروه اشتغال استان به مرحله اجرا رسید و بقیه مصوبات نیز در دست پیگیری و اجراست.
وی بیان کرد: در بخش مشاغل خانگی نیز ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات به قم اختصاص‌یافته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید