• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68844
+
-

خانه‌های بوم‌گردی غیر استاندارد مجوز نمی‌گیرند

برخی از اهالی روستای ابر شاهرود از مسئولان تقاضا دارند زمینه‌هایی فراهم کنند تا موانع ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی تسهیل شود

گردشگری
خانه‌های بوم‌گردی غیر استاندارد مجوز نمی‌گیرند

برخی از فعالان امور گردشگری شاهرود از طولانی شدن روند صدور پروانه بهره‌برداری اقامتگاه‌های بوم‌گردی گلایه دارند و این مسأله را سبب دلسردی سرمایه‌گذاران در این حوزه دانستند.
اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اماکنی هستند که در محیط‌های طبیعی و بومی با رعایت بالاترین ضوابط زیست‌محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه ساخته شده و ضمن تعامل با جامعه محلی و توجه به تنوع اقلیم، زمینه حضور گردشگران را با کیفیتی قابل قبول و تعریف شده فراهم می‌کنند.

کمترین شرایط لازم برای درجه‌بندی یک اقامتگاه بوم‌گردی، دارا بودن سطحی از خدمات و تسهیلات است که باید ضمن سازگاری با معماری بومی و رعایت اصول ‌زیست‌محیطی، امکان اقامتی ایمن را برای گردشگران فراهم کند.
صدور پروانه بهره‌برداری از این اقامتگاه‌ها یکی از دغدغه‌های مردم روستاهای تاریخی و طبیعی این شهرستان بوده که به گفته خودشان صبر ایوب نیاز است تا این مجوزها صادر شود.


ایجاد شغل؛ یکی از اهداف ساخت اقامتگاه‌ها

یکی از اهالی روستای ابر گفت: اداره میراث فرهنگی همکاری‌های لازم برای صدور مجوز اقامتگاه‌ها را ندارد و برای گرفتن مجوز باید یک سال تا یک سال و نیم انتظار بکشیم.
«داوود زمان‌آبادی» با بیان این‌که در ساخت یک واحد اقامتگاه خود از هیچ تسهیلات دولتی استفاده نکرده است افزود: ایجاد شغل یکی از اهداف ساخت اقامتگاه بوم‌گردی است تا جوانان به سمت زندگی شهرنشینی نروند و زمینه رونق اقتصادی را در روستا فراهم کنند.
وی ادامه داد: برای راه‌اندازی یک واحد اقامتی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم که دریافت مجوز از اداره میراث فرهنگی یکی از مهم‌ترین آنهاست.


انتظار برای صدور مجوز

«رضا نادری» یکی دیگر از اهالی این روستا هم گفت: با هزینه شخصی کار مرمت و بازسازی خانه قدیمی پدری را به پایان رساندم، اما در انتظار صدور مجوز بهره‌برداری هستم.
نادری افزود: در فصل تابستان در برخی از روزها گردشگران زیادی برای دیدن جنگل ابر به این منطقه می آیند و برای گذراندن شب به روستا مراجعت می‌کنند، اما با توجه به این‌که تعداد اقامتگاه‌ها کم است مجبور می‌شوند در خانه‌های شخصی اهالی روستا اسکان پیدا کنند.

وی از مسئولان شهرستان و استان خواست زمینه‌هایی فراهم کنند تا موانع ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی کمتر شود و با راه‌اندازی این اقامتگاه‌ها از کوچ روستاییان به شهرها جلوگیری کنند.


مشکلات اخذ مجوز

«محمدرضا اسلامی» دهیار روستای ابر نیز در این زمینه گفت: اقامتگاه ایجاد شده در روستا به همت اهالی روستا بوده، اما برای گرفتن مجوز با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.
وی با بیان این‌که برخی از اقامتگاه‌ها توسط افراد شهرنشین ساخته می‌شود بیان کرد: این افراد شهرنشین در پایان هفته برای کسب درآمد به روستا مراجعه می‌کنند و سپس درآمد حاصله را به شهر می‌برند و منفعتی برای روستا ندارد و حتی حجم زباله زیادی هم ایجاد می‌کنند.

دهیار روستای ابر ادامه داد: درجلسه‌ای با حضور این افراد مقرر شد سالانه برای جمع‌آوری زباله ۵ میلیون ریال پرداخت کنند اما این کار تاکنون محقق نشده است.
وی با اشاره به این‌که تعداد اقامتگاه‌های ثبتی ۱۰ مورد است اظهار کرد: خانه‌های پذیرش مسافر در فصل تابستان بیش از ۱۰۰ خانه است.


میراث فرهنگی به‌دنبال رعایت ضوابط است

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود در این زمینه گفت: برای گرفتن مجوز باید در ساخت اقامتگاه‌ها نکات بهداشتی، امکان اقامت ایمن و ضوابط زیست‌محیطی رعایت شده باشد.
«حمیدرضا حسنی» با بیان این‌که دارا بودن سطحی از خدمات و تسهیلات اقامتی برای گردشگران یکی دیگر از شرایط صدور مجوز است افزود: باید معماری بومی، بافت تاریخی و سنتی در نظر گرفته شده باشد و همچنین رعایت نکات بهداشتی از جمله کاشی‌کاری کامل سرویس‌های بهداشتی در دستور قرار گیرد.

وی ایمنی سقف اتاق‌های اقامتگاه‌ها را یکی از مهم‌ترین عوامل خواند و بیان کرد: در برخی موارد سقف اتاق‌های چوبی در حال ریزش است که مورد تأیید قرار نگرفته.
رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود ادامه داد: پس از تکمیل ساخت و رعایت همه موارد باید درخواستی ارائه شود تا بازدید کمیته فنی استان انجام شود و پس از طی مراحل قانونی و درصورت رعایت همه موازین صدور مجوز ۲ ماهه انجام می‌شود.

حسنی طول کشیدن زمان صدور مجوز را مراجعه نکردن و نبود پیگیری خواند و افزود: پس از ارائه درخواست از سوی مردم، بازدیدی توسط کمیته فنی استان انجام شده و باید مواردی اصلاح یا تکمیل شود، اما فرد پیگیر نبوده و به همین خاطر زمان برده است.
اهالی روستاهای شاهرود از مسئولان شهرستان و استانی می‌خواهند که با رعایت موازین قانونی شرایطی فراهم کنند تا صدور این مجوزها تسهیل شود و با راه‌اندازی این اقامتگاه‌ها زمینه‌های ایجاد اشتغال را فراهم و از کوچ روستاییان به شهرها جلوگیری کنند.

شهرستان شاهرود به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های کشور با اقلیم‌های متفاوت جغرافیایی، بزرگ‌ترین پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت شده را در خود جای داده و دارای  اقلیم گوناگون است.


صدور مجوز برای 44  اقامتگاه

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود از صدور مجوز ۴۴  اقامتگاه در شهرستان شاهرود خبر داد و اضافه کرد: از ۸۰ اقامتگاه مجوزدار استان ۴۴ اقامتگاه برای شاهرود بوده که به تنهایی به اندازه استان خراسان رضوی در شاهرود مجوز صادر شده است. «حمیدرضا حسنی» از فعالان این عرصه خواست در ساخت اقامتگاه‌ها خلاقیت داشته باشند و از کپی‌برداری پرهیز کنند و به سمت گردشگری مزرعه پرورش گاو، گوسفند، بوقلمون بروند تا جذابیت خاصی ایجاد شود. وی از برگزاری کلاس‌های آموزشی برای برخورد با گردشگران خبر داد و اظهار کرد: برخورد خوب با گردشگران موجب می‌شود خاطره خوبی در ذهن آنان به یادگار بماند و تبلیغ خوبی برای حضور دیگران توسط این افراد صورت بگیرد و زمینه رونق اقتصادی در روستاها را فراهم کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید