• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68841
+
-

بررسی تخلفات مدیران دولتی سابق در پرونده پدیده

پهلوان ابد خورد

فرزند یک نماینده سابق مجلس در پرونده پدیده به 15سال حبس محکوم شد

قضایی
پهلوان ابد خورد


جزئیات آرای محکومیت متهمان پرونده موسوم به پدیده شاندیز اعلام شد. براساس اطلاعیه دادگستری استان خراسان رضوی، با صدور رأی دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور شعبه مستقر در استان خراسان رضوی، متهمان پرونده پدیده به مجازات‌هایی ازجمله حبس ابد، استرداد کلیه اموال و مجموع بیش از ۱۵۰ سال حبس محکوم شدند. پرونده ۱۲۰ جلدی شرکت پدیده ۲۲ متهم و بیش از ۱۳۶ هزار شاکی دارد. محسن پهلوان متهم ردیف اول به حبس ابد و فرزند یکی از نمایندگان سابق مجلس از استان خراسان رضوی هم به 15 سال حبس محکوم شده است.

فعالیت شرکت پدیده شاندیز که ۱۳۰ هزار سهامدار دارد، 4 سال پیش در پی مطرح شدن تخلفات گسترده در فروش سهام، تغییر غیرمجاز کاربری زمین‌های کشاورزی، پرداخت نکردن حقوق دستگاه‌های ذیربط، دریافت نکردن گواهی پایان کار و دیگر تخلفات مدیران این شرکت با دستور مراجع قضایی متوقف شد. دی‌ماه  ۱۳۹۳ دادستان عمومی پرونده کیفری تشکیل داده و مدیران شرکت را تحت تعقیب قرار داد. به گفته قاضی پرونده، هشتم اسفند 1397این پرونده به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور در مشهد ارجاع شد. از ۲۲ اردیبهشت گذشته در قالب ۱۶ جلسه دادگاه این پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و بالاخره در شانزدهمین روز تیر‌ماه گذشته ختم رسیدگی اعلام و روز ۲۲ تیر‌ماه نیز رأی پرونده در ۵۰۹ برگ صادر شد.

به گزارش ایرنا، سیدهادی منصوری، قاضی پرونده روز شنبه در نشست خبری اعلام کرد: «محسن پهلوان‌مقدم» متهم ردیف نخست پرونده به لحاظ نقش برجسته در شرکت پدیده به‌عنوان مدیرعامل، هدایت و رهبری شبکه کلاهبرداری به حبس ابد از نوع مجازات تعزیری درجه یک، استرداد اموال منقول و غیرمنقول و سهام شرکت پدیده به اشخاص و ذینفعان و محرومیت دائم از خدمات دولتی محکوم شد. مطابق اعلام قاضی، محمدرضا ریاحی متهم ردیف دوم این پرونده به تحمل ۲۰ سال حبس، علیرضا یزدانی لنگرودی متهم ردیف سوم به تحمل ۲۰ سال حبس، محمدرضا محمدی متهم ردیف چهارم به تحمل ۲۵ سال حبس، مجید کریمیان متهم ردیف پنجم به تحمل ۱۵ سال حبس و احسان محسنی‌ثانی متهم ردیف ششم به تحمل 2 سال حبس محکوم شدند. براساس این گزارش، حسن عیدی‌زاده، محمدرضا نجفی‌نیا و محمود سینی‌چی نیز هر یک بابت اتهام معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور به ۱۵ سال حبس و امیر سالاری، سعید رضایی ، محمد دهقانی فیروزآباد، احمد برومند، شهاب‌الدین کاظم‌زاده‌وطنی، اسماعیل وفایی، عباس عبدالله‌زاده طبسی و احسان بنایی نیز هر یک بابت اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع به تحمل ۲ سال حبس محکوم شدند. براساس احکام صادره، جعفر مختاری‌قدیم و هومن میهن‌پرست بابت اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع به تحمل ۲ سال حبس و تعلیق به‌مدت ۵ سال و رد اصل مال محکوم شدند. مطابق آرای اعلام شده دادگاه پدیده، حسن میربمانی‌یزدی، محمد وحیدی شعرباف و محمد رفائی نجاران‌طبسی هم با عنایت به تحقیقات صورت‌گرفته و دفاعیات متهمان و تسویه حساب آنها با شرکت پدیده، حکم برائت گرفتند.

رئیس قوه قضاییه پنجشنبه گذشته طی سخنانی درباره اهمیت این پرونده گفت: حکمی که برای پرونده پدیده صادر و اعلام می‌شود پرسش‌هایی میان مردم ایجاد خواهد کرد که می‌بایست پاسخ داده شوند و در کنار اعلام حکم باید تنویر افکار عمومی نیز صورت گیرد. دستگاه قضا با کمک رسانه تمام ابعاد این حکم افزون بر ۵۰۰ صفحه‌‌ای را که از احکام بی‌نظیر دستگاه قضایی است، تبیین کند.

آغاز تحقیقات درباره تخلفات احتمالی مدیران سابق دولتی
غلامعلی صادقی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی در پی صدور آرای محکومیت متهمان پرونده پدیده، گفت: پرونده درخصوص تخلفات احتمالی مدیران دولتی سابق مفتوح است و تحقیقات در این زمینه آغاز شده است. در جریان رسیدگی به پرونده پدیده اسامی بسیاری از مسئولان وقت در دستگاه‌های مختلف مطرح شد چنان‌که مشاور استاندار وقت جزو متهمان این پرونده بود. سیدابراهیم رئیسی، دادستان سابق کل کشور نیز دی‌ماه سال 1393، طی سخنانی از برکناری مدیرانی که در ارتباط با این پرونده اغماض کرده‌اند، خبر داده و گفته بود: در این ارتباط و در حوزه‌ای که تخلفات صورت ‌گرفته گزارش شده که تعدادی از مدیران با وجود اینکه جلوی چشمشان تخلف صورت گرفته در مورد آن اغماض کرده‌اند. رئیسی گفت: حتما باید با این مدیران برخورد شود و اگر تاکنون از کار برکنار نشده‌اند، برکنار شوند و به تخلفات آنها در مراجع قانونی رسیدگی شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید