• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68824
+
-

نشست سازمان‌های اطلاعاتی عربی با اسرائیل

رویداد
نشست سازمان‌های اطلاعاتی عربی با اسرائیل


در شرایطی که روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل بیش از هر زمان دیگری تقویت شده، روزنامه العربی الجدید روز گذشته به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد روسای سازمان‌های اطلاعاتی مصر، اسرائیل، عربستان، امارات و اردن اخیرا نشستی با محور مسائل ایران و فلسطین داشته‌اند. این روزنامه قطری به نقل از منبع آگاه خود نوشت: با وجود اتفاق‌نظر اصولی همه طرف‌های حاضر در این نشست، همچنان اختلافات مهمی میان آنها وجود دارد؛ بهترین مثال برای این مورد، ایران است؛ به‌گونه‌ای که نمایندگان همه کشورهای نامبرده بر ضرورت آنچه پایان دادن به سیطره ایران بر منطقه و کشورهای عربی می‌خوانند اتفاق نظر دارند؛ اما چگونگی اجرای این طرح و مقابله با ایران محل اختلاف است.
ادعای روزنامه العربی الجدید در حالی مطرح شده که مصر از روز چهارشنبه میزبان وزرای انرژی کشورهای حوزه مدیترانه به استثنای ترکیه است. ازجمله مهمانان مصر که ملاقات مستقیمی هم با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر در اسکندریه داشته، یوفال اشتاینر، وزیر انرژی اسرائیل بوده است. بر این اساس می‌توان گمانه‌زنی کرد که درصورت صحت ادعای العربی الجدید، یوسی کوهین، رئیس موساد نیز همراه با وزیر انرژی رژیم صهیونیستی وارد مصر شده باشد. اسرائیل از ابتدای سال میلادی جدید، اقدامات متعددی با هدف ایجاد ائتلاف گازی میان کشورهای حوزه مدیترانه انجام داده است؛ ائتلافی که نه‌تنها شامل ترکیه نمی‌شود بلکه رویکردی متخاصمانه نیز در قبال آن دارد؛ به‌گونه‌ای که با حمایت از مناطق ویژه قبرس و یونان در دریای مدیترانه، مانع از حفاری‌های این کشور برای کشف میادین گازی شده است.
تمام اینها در حالی است که عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر (که به دومین مرد قدرتمند این کشور مشهور است) در دیدارهای روز پنجشنبه ژنرال سیسی با وزرای انرژی کشورهای مدیترانه حضور نداشته است؛ امری که احتمال حضور وی در ملاقات با روسای سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل، عربستان، امارات و اردن را تقویت می‌کند. فلسطین و معامله قرن نیز به ادعای العربی الجدید بخش دیگری از محورهای مورد بررسی این نشست بوده است. شکست گام اول معامله قرن تا اندازه‌ای بوده که بعد از برگزاری نشست اقتصادی دوحه، رونمایی از جزئیات سیاسی این طرح رسما از سوی کاخ سفید به زمانی دیگری موکول شده است. با این حال تلاش‌های آمریکا برای به سرانجام رساندن طرح جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ و مشاور ارشد وی در امور خاورمیانه همچنان ادامه دارد.
پیش از این و همزمان با برگزاری نشست ورشو از سوی آمریکا برای ایجاد اجماع جهانی علیه ایران نیز وزرای ائتلاف گازی مورد نظر اسرائیل، در نشستی مشترک به میزبانی یونان بر سر آینده تعامل در دریای مدیترانه به توافق رسیدند. تمام اینها در حالی است که تنش‌های ترکیه با غرب و اسرائیل بر سر منافع موجود در دریای مدیترانه روزبه‌روز در حال افزایش است. ‌ماه گذشته 3جنگنده ترکیه به‌مدت یک ساعت حریم هوایی جزایر قبرس در دریای مدیترانه را نقض کردند؛ امری که بازتاب قابل‌توجهی در رسانه‌های غربی داشت. شبکه الجزیره در این‌باره گزارش داد: افزایش نقش گاز نسبت به نفت در بازار انرژی به‌معنای انتقال تنش‌های سیاسی-نظامی از خلیج‌فارس به دریای مدیترانه خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید